Kredyt ekologiczny. Niezbędne dokumenty, by otrzymać wsparcie
Kredyt ekologiczny to instrument przeznaczony dla przedsiębiorców, za pomocą którego mogą zmodernizować posiadaną infrastrukturę. Głównym celem jest redukcja zużycia energii przynajmniej o 30 proc. w porównaniu do zużycia obecnego. Kto może ubiegać się o kredyt ekologiczny i na jakich zasadach jest przyznawany?
Co to jest kredyt ekologiczny?
Kredyt ekologiczny to projekt finansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki na lata 2021-2027. Jego głównym cele jest ograniczenie zużycia energii elektrycznej poprzez modernizację infrastruktury będącej w posiadaniu firm. Podstawowym założeniem jest natomiast termomodernizacja, która nie jest konieczna tylko w jednym przypadku – gdy jasno wynika to z analizy przeprowadzonej na potrzeby sporządzenia dokumentu audytu energetycznego. Kwota wsparcia wynosi od 15 do nawet 80 proc. wydatków kwalifikowanych, a jej wysokość uzależniona jest od:
- rodzaju inwestycji,
- lokalizacji przedsiębiorstwa,
- wielkości przedsiębiorstwa.
Tegoroczna edycja zakończyła się 25 lipca, jednak w kolejnym roku najprawdopodobniej nabór ruszy ponownie.
Kto może skorzystać z kredytu ekologicznego?
O dotację mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Wsparcie przewidziano również dla tzw. small mid-caps i mid-caps. Są to firmy, które co prawda nie spełniają ustawowej definicji MŚP, jednak nie należą też do grona dużych przedsiębiorstw. Liczba zatrudnionych w small mid-caps nie może przekroczyć 499 osób, natomiast w mid-caps – 3 000 osób. Kredyt ekologiczny jest dostępny dla firm, które:
- posiadają zdolność kredytową,
- przeprowadzą audyt termomodernizacyjny budynków i audyt efektywności energetycznej,
- wykażą, że w związku ze zrealizowanymi pracami osiągnięto próg oszczędności energetycznej na poziomie minimum 30 proc.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać kredyt ekologiczny?
Droga do uzyskania kredyt ekologicznego jest kręta – przedsiębiorca musi skompletować niezbędną dokumentację, co samo w sobie zajmuje sporo czasu. W kolejnych krokach powinien:
- wystąpić do banku komercyjnego o promesę udzielenia kredytu ekologicznego lub zawarcie warunkowej umowy kredytowej – obecnie 18 podmiotów jest uprawnionych do udzielania tego rodzaju finansowania. Na tym etapie bank sprawdza zdolność kredytową przedsiębiorcy,
- złożyć do BGK wniosek o dofinansowanie projektu – należy przy tym przestrzegać teminów przewidzianych dla poszczególnych transz,
- zwrócić się do banku komercyjnego o podpisanie umowy o kredyt ekologiczny – jeśli projekt został pozytywnie oceniony przez BGK,
- zawrzeć z BGK umowę o dofinansowanie inwestycji,
- zrealizować, a następnie rozliczyć inwestycję.
O czym należy pamiętać, ubiegając się o dofinansowanie?
Aby otrzymać środki na realizację inwestycji, trzeba rozpocząć ją najwcześniej dzień po złożeniu wniosku do BGK. Premia ekologiczna pozwala na częściową spłatę zadłużenia i dotyczy wyłącznie wydatków kwalifikowanych. Przedsiębiorcy część kosztów pokrywają ze środków własnych – dofinansowanie nie pokrywa pełnej sumy, jaką trzeba przeznaczyć na inwestycję.
Więcej o dofinansowaniach przeczytasz na Bizblog.pl:
Na co można przeznaczyć środki uzyskane w ramach kredytu ekologiczne?
Modernizacja dotychczasowej infrastruktury może przybrać różną postać, jednak jej podstawowym celem jest energooszczędność. Finansowaniu podlega:
- termomodernizacja,
- wymiana oświetlenia,
- modernizacja linii produkcyjnych i technologicznych,
- inwestycja w OZE,
- zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych (know-how), licencji czy patentów,
- zakup ekspertyz, projektów czy opinii.
Ograniczenie zużycia energii elektrycznej można osiągnąć także poprzez inwestycję w:
- nowoczesne systemy zarządzania energią,
- wymianę maszyn, urządzeń bądź poszczególnych elementów linii produkcyjnych,
- instalację OZE wraz z magazynem energii.
Szczegółowe rozwiązania, z jakich zamierza skorzystać kredytobiorca, muszą być zawarte w projekcie przedstawionym BGK. Warto dobrze je przeanalizować, gdyż z realizacji projektu trzeba się będzie rozliczyć. Niedopełnienie obowiązków formalnych lub zmiana koncepcji inwestycji mogą być podstawą do odmowy udzielenia finansowania.