Choć Neonet wycofał się z wniosku o upadłość, to wcale nie znaczy, że firma pozbyła się kłopotów. Sieć sklepów ze sprzętem RTV i AGD wciąż ma problemy z płynnością finansową. I okazuje się, że nie tylko ona. Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że kondycja całej branży nie jest w najlepszym stanie.
W ubiegłym tygodniu polska sieć detaliczna Neonet działająca od 1991 r. poinformowała, że złożyła wniosek o upadłość oraz postępowanie sanacyjne. Jak pisała Ewa, w tym drugim firma upatrywała nadziei na restrukturyzację, a co za tym idzie ratunek. Z kolei zarząd firmy zapewniał zaniepokojonych klientów, że jest „zdeterminowany do uzdrowienia przedsiębiorstwa i prowadzenia działalności”.
Upadłość? To tylko ostrożność
Po weekendzie zarząd spółki wydał kolejne oświadczenie, w którym wyjaśnił, że wniosek upadłościowy, który spółka złożyła tylko z ostrożności, nie będzie dalej procedowany.
Zarząd Spółki Neonet S.A. informuje, że postanowieniem Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu z dnia 1 grudnia 2023 r. wobec Neonet S.A. otwarte zostało postępowanie sanacyjne, jako jedna z prawem przewidzianych procedur restrukturyzacyjnych - poinformowała spółka.
I zaznaczyła, że oznacza to, że wniosek upadłościowy nie będzie dalej procedowany.
Po raz kolejny próbowała uspokoić swoich klientów, obiecując, że żaden z nich „nie odczuje trudności i problemów w zakupach oraz obsłudze obecnych oraz przyszłych zamówień realizowanych w sklepach stacjonarnych oraz internetowych”.
Podjęte kroki nie mają wpływu na procesy sprzedażowe oraz prawa konsumentów. Zarówno sklepy stacjonarne, jak i sklepy internetowe nadal będą prowadzić sprzedaż, a wysyłki będą realizowane zgodnie z zamówieniami, klienci będą mogli bez przeszkód korzystać m.in. z prawa do reklamacji czy zwrotu zakupionego towaru. Na dotychczasowych zasadach będziemy realizować obsługę sprzedażową i posprzedażową - podkreśliła spółka w komunikacie.
Neonet, jak wskazuje w materiałach prasowych, posiada niemal 300 sklepów stacjonarnych rozlokowanych w całym kraju (w wyszukiwarce na jego stronie widnieje 256 sklepów - przyp. red.), a także sklep internetowy.
Ze sprawozdania finansowego spółki wynika, że w roku finansowym 2022/2023 (zakończonym 31 marca 2023 r.), Neonet osiągnął 2,76 mld zł przychodów ze sprzedaży - czyli mniej niż rok wcześniej (2,92 mld zł w 2022 r.). Pogorszyła się także rentowność - marża brutto na sprzedaży zmniejszyła się do 0,5 proc. z 0,9 proc. w poprzednim roku, a zysk operacyjny spadł ponad dwukrotnie, do 11,7 mln zł. Z kolei straty netto za ubiegły rok finansowy wyniosły 5,2 mln zł w porównaniu z 11,7 mln zł zysku w roku finansowym 2021/2022.
Więcej o firmach przeczytasz na Bizblog.pl:
Kłopoty w branży RTV, AGD
Władze Neonet podały również, że jednym z powodów jej kłopotów jest obecna sytuacja na rynku sprzedaży AGD, RTV, GSM i IT. Potwierdzają to również dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK, wskazując, że przeterminowane zadłużenie podmiotów prowadzących detaliczną sprzedaż elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKD 4754Z) w ciągu roku wzrosło o 12 proc.
Na koniec października 2023 r zbliżyło się do 30 mln zł i było o 3,2 mln zł wyższe niż przed rokiem. Problem z regulowaniem zobowiązań wobec dostawców i instytucji finansowych mają 202 aktywne, zawieszone i zamknięte firmy - podaje BIG InfoMonitor.
Powiększenie zaległości firm z branży RTV i AGD upatruje się m.in. z powodu wzrostu kosztów działania prowadzenia działalności gospodarczej, ale także ze spadkiem wartości sprzedaży detalicznej, który trwa już od miesięcy. Z danych GUS wynika, że przez większość 2023 r. popyt na kategorię produktów meble, RTV i AGD był aż o kilkanaście procent niższy niż w zeszłym roku. A dane BIG InfoMonitor wskazują, że w ostatnim roku (od października 2022 r. do października 2023 r.) przeterminowane zobowiązania w całym handlu wzrosły z powodu ograniczonej konsumpcji o ponad 10 proc. przekraczając już 3 mld zł.
Mijający rok był fatalny nie tylko dla sprzedawców, ale także dla producentów urządzeń elektrycznych. Ich zaległości wobec banków i dostawców wzrosły o ponad połowę z niecałych 51 do 76 mln zł. Produkcja również spadła, na co wskazuje „Raport rynku AGD 2022/2023” - w przypadku dużego AGD mowa o spadku w ujęciu ilościowym o 15 proc., eksport zjechał o 13 proc., a sprzedaż na rynku krajowym zmniejszyła się o 4 proc. Mimo to Polska utrzymała pozycję największego producenta dużego AGD w Unii Europejskiej oraz drugiego eksportera tego sprzętu na świecie.
Zdaniem ekspertów to wszystko przez wysoką inflację i załamanie na rynku ma być tylko chwilowe.
Dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor, wskazuje, że październikowe dane z handlu sugerują, że obserwowana od roku poprawa nastrojów polskich konsumentów wreszcie zaczyna się przekładać na decyzje podejmowane w sklepach.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,8 proc. (wobec wzrostu o 0,7 proc. w październiku 2022 r.). W porównaniu z wrześniem 2023 r. wzrost sprzedaży detalicznej wyniósł 3,2 proc. Poza tym od kilku miesięcy roczna dynamika przeciętnej płacy w sektorze przedsiębiorstw przewyższa roczną dynamikę inflacji – wynagrodzenia rosną więc już również w ujęciu realnym. Niestety w sekcji „meble, RTV, AGD” nadal mamy spadki sprzedaży o 10,9 proc. r/r . Musimy więc jeszcze trochę poczekać zanim Polacy zaczną na nowo kupować sprzęt RTV/AGD wpływając tym samym na poprawę sytuacji w branży – mówi ekspert.