Jakie zmiany czekają e-commerce? Oto trendy na 2024 r.
Niemal co czwarty Polak robi zakupy w sieci. I w online, jak w tradycyjnym handlu stacjonarnym, firmy ścigają się, by przyciągnąć jak największą liczbę klientów. Do tego potrzebują jednak nowoczesnych rozwiązań. Jakie trendy będą dominować w 2024 r.?
W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój e-commerce, a także zwiększoną liczbę jego klientów. Aż 79 proc. Polaków, którzy korzystają z internetu, dokonuje zakupów online - wynika z raportu Gemius "E-commerce w Polsce 2023". I w odpowiedzi na ich potrzeby pojawiają się nowe trendy w e-commerce. Czego możemy spodziewać się w przyszłym roku?
1. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
Te dwie technologię stoją za doświadczeniami zakupowymi online, co w efekcie ma się przełożyć na zwiększenie sprzedaży i poprawę obsługi klienta. Zastosowanie sztucznej inteligencji umożliwia m.in. personalizację, analizę zachowań klientów w czasie rzeczywistym oraz przewidywanie trendów konsumenckich, dzięki czemu sprzedawcy mogą dostarczać jeszcze bardziej spersonalizowane oferty.
Zdaniem ekspertów umiejętne użycie narzędzi wykorzystujących AI i machine learning, może mieć wpływ na wzmocnienie pozycji e-sklepów w konkurencyjnym środowisku handlowym.
Dzięki nowym narzędziom, takim jak rewolucyjny Chat GPT, funkcjonalności oparte o AI i machine learning stały się bardziej dostępne. Przenikają one w coraz to nowe obszary np. związane z personalizacją oferty, dynamiczną zmianą cen, obsługą klientów, analizą opinii i badaniem sentymentu. To także predykcja trendów i pewna segmentacja klientów - wyjaśnia Julia Maciejewska, szefowa Marketingu i Upsell w IdoSell.
I podkreśla, że zastosowanie nowych technologii pozwala na wyprzedzanie tego, co się na rynku wydarzy oraz automatyzację procesów logistycznych, magazynowych, optymalizację dostaw oraz bezpieczeństwo.
AI wchodzi w coraz głębsze zakamarki e-commerce i będzie niezwykle pomocna w rozwoju e-biznesów w 2024 r. - mówi ekspertka.
I dodaje na podstawie własnych obserwacji, że sprzedawcy, którzy korzystają z AI mają nawet od 25 do 30 proc. wzrostu konwersji.
Więcej o zakupach w sieci przeczytasz na Bizblog.pl:
2. Handel transgraniczny
Eksport do innych krajów jest ważnym kierunkiem rozwoju, który pozwala na dotarcie do nowych grup konsumentów. Sklepy, które aktywnie sprzedają za granicą, notują znacznie szybszy wzrost w porównaniu do tych, które koncentrują się wyłącznie na lokalnym rynku. Szczególnie obiecującymi rynkami dla polskich biznesów okazują się nasi sąsiedzi oraz większe kraje Europy Środkowo-Wschodniej, takie jak Niemcy, Czechy i Węgry. Z wewnętrznych danych IdoSell wynika, że 20 proc. sprzedaży klientów platformy stanowią właśnie transakcje międzynarodowe.
Cross-border to nie tylko czysta sprzedaż. Potrzebne są jeszcze odpowiednie narzędzia, które wyeliminują bariery i ułatwią operacje handlowe na międzynarodową skalę. Są to zoptymalizowane systemy płatności, dostawy czy automatyczne tłumaczenia dostosowane do rynków zagranicznych.
Obecnie integracja z lokalnymi rynkami, wybór odpowiedniego partnera technologicznego i dostosowanie strategii marketingowych do indywidualnych potrzeb konsumentów z danego kraju stanowią kluczowy element sukcesu w handlu międzynarodowym - podkreśla Julia Maciejewska.
3. Analiza predykcyjna
Wykorzystuje ona sztuczną inteligencję i umożliwia sprzedawcom lepsze zrozumienie preferencji klientów i prognozowanie tendencji zakupowych. Dzięki temu sprzedawcy mogą odpowiedzieć na oczekiwania klientów dostosowując swoją ofertę.
To zaś pozwala na dostosowanie oferty do oczekiwań konsumentów. Dzięki analizie predykcyjnej przedsiębiorcy będą mogli optymalizować zarządzanie magazynami i unikać nadmiaru towarów czy ich braku. Kolejną korzyścią, którą daje sprzedawcom analiza predykcyjna, jest personalizacja doświadczeń zakupowych.
4. Personalizacja doświadczeń zakupowych
Personalizacja costumer experience pomaga w budowaniu silnych, długoterminowych relacji z klientem i lepsze zrozumienie jego potrzeb. Dzięki zastosowanym narzędziom sprzedawcy mogą dostosować ścieżkę zakupową i ofertę do indywidualnego klienta.
W nowym roku dostosowanie oferty do zachowań zakupowych klientów będzie jeszcze ważniejsze niż w poprzednich latach. Wynika to m.in. z coraz większej konkurencji na rynku – zwraca uwagę Julia Maciejewska.
5. Błyskawiczna dostawa
To jeden z ważniejszych trendów na przyszły rok, bowiem klienci oczekują wygodnego sposobu robienia zakupów i błyskawicznej dostawy, nawet jeszcze tego samego dnia. Same-day delivery zmienia standardy usług dostawczych i zwiększają zadowolenie z zakupów w sieci. Dla sprzedawców oznacza to szansę na budowanie silniejszych relacji, co może znacząco wpływać na reputację marki.
Dostawa tego samego dnia to coraz częstszy czynnik wyboru dla kupujących. Ten trend znany jest głównie z marketplace, ale widzimy, że przenosi się on także do sklepów internetowych. Błyskawiczna dostawa wpływa nie tylko na zadowolenie klientów, ale także pokazuje, że sprzedawca, który ją oferuje, jest rzetelny i odpowiedzialny – zdradza Julia Maciejewska.
6. Płatności z większym przyspieszeniem
Klienci prócz szybkiej dostawy oczekują także szybkich, wręcz natychmiastowych płatności, i wygodnych rozwiązań transakcyjnych. Z kolei dla sprzedawców oznacza to większą elastyczność i efektywność w obsłudze zamówień oraz skrócenie czasu od złożenia zamówienia do jego finalizacji.
Rozwiązania, które pozwalają na ekspresowe płatności, takie jak Express Checkout od IdoSell, sprawiają, że proces finalizacji zamówienia jest nawet trzy razy szybszy. Nasze dane pokazują, że wykorzystanie tego typu metod tylko w ostatnim roku wzrosło dwukrotnie wśród naszych merchant. Widać więc, że rola szybkiego procesu płatności jest coraz większa – podkreśla Julia Maciejewska.
7. Mobilna wersja strony internetowej sklepu
Coraz więcej konsumentów dokonuje zakupów za pomocą urządzeń mobilnych. Dlatego koncepcja mobile first staje się niezbędny do prowadzenia sklepu w sieci. Pozwala ona dostosować zawartość, interfejs oraz procesy płatności do preferencji klientów, którzy korzystają z urządzeń mobilnych, co zapewni im wygodne i efektywne zakupy w dowolnym miejscu i czasie.
Julia Maciejewska wyjaśnia, że korzystanie z urządzeń mobilnych, aby zrobić zakupy, stało się nie tylko powszechne, ale jest już standardem.
Tendencja ta będzie kontynuowana i rozwijana w 2024 r., w miarę udoskonalania doświadczeń zakupowych dla użytkowników mobilnych – dodaje.
8. Automatyczne zarządzanie zwrotami
To narzędzie pozwala sklepom internetowym na skuteczne zarządzanie procesem zwrotów. Sprzedawcy mogą dzięki temu zapewnić szybką i sprawną obsługę, zwiększają komfort zakupów. Jak to przekłada się na klienta? Takie działania zwiększa u niego zaufanie do marki. Ale ważnym aspektem w automatycznym zarządzaniu jest również to, że pozwala ono na zmniejszenie obciążenia pracą personelu, a także usprawnia procesy magazynowe i logistyczne, co przyczynia się do poprawy efektywności działania całej firmy.
9. Pozostałe trendy
Na rozwój handlu w internecie znaczący wpływ mają także: wirtualna rzeczywistość w zakupach, life shopping, zakupy głosowe, social commerce, second hand e-commerce, dbałości o środowisko czy quick commerce.
Rok 2024 zostanie zdominowany przez dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb konsumentów. Dużym wsparciem w tym procesie będą sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Niezmiennie, sprzedawcy będą szukać klientów na kolejnych rynkach, a pomogą im w tym dobrze przystosowane ku temu platformy. Zobaczymy także przewagę mobile-commerce nad klasycznymi zakupami. Warto jednak pamiętać, że możliwości e-commerce zmieniają się wraz z rozwojem nowych technologii. Dlatego też możemy się spodziewać, że kolejne, rewolucyjne zmiany w IT mogą przynieść jeszcze więcej opcji do rozwoju biznesu – podsumowuje Julia Maciejewska.