REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes /
  3. Poradniki
  4. Prawo - poradniki

Forfaiting. Kiedy przedsiębiorca może z niego skorzystać?

Forfaiting często bywa mylony z faktoringiem, mając z nim wiele cech wspólnych. Jego istotą również jest finansowanie przedsiębiorstw, jednak sama procedura przebiega w nieco inny sposób. Co warto wiedzieć to tej formie finansowania i kiedy możemy z niej skorzystać?

03.06.2024
22:28
Forfaiting. Kiedy przedsiębiorca może z niego skorzystać?
REKLAMA

Czym jest forfaiting?

REKLAMA

Forfaiting to sposób finansowania przedsiębiorstw, który polega na wykupie terminowych należności. Najczęściej dotyczy transakcji zagranicznych. Stroną umowy są forfaitysta (przedsiębiorstwo eksportujące) oraz forfaiter (spółka wykupująca wierzytelność). W transakcji bierze też udział dłużnik (importer) oraz jego bank. Przedmiotem umowy mogą być wierzytelności handlowe, wekslowe albo leasingowe.

Jak wygląda procedura forfaitingu?

Przedsiębiorstwo, które chciałoby skorzystać z usługi forfaitingu, w pierwszej kolejności musi znaleźć spółkę zajmującą się wykupem wierzytelności i podpisać z nią stosowną umowę. Po wystawieniu faktury sprzedaży forfaiter wykupuje wierzytelność, pobierając odsetki dyskontowe albo przejmując na siebie ryzyko niewypłacalności dłużnika.

W kolejnym kroku eksporter dostarcza towary do klienta. Importer ma obowiązek porozumieć się ze swoim bankiem, który zaświadczy o jego wypłacalności. Na tej podstawie forfaiter może świadczyć forfaityście pełną usługę. Forfaiter wypłaca więc należność, której wysokość potrącona jest o prowizję.

Ostatnim etapem jest spłata wierzytelności przez dłużnika.

Więcej o zadłużeniu przeczytasz na Bizblog.pl:

Faktoring a forfaiting – podobieństwa i różnice

Forfaiting w swojej istocie jest bardzo zbliżony do faktoringu. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku dochodzi do wykupienia należności terminowych. Niemniej jednak te dwa pojęcia nie są tożsame. Pomiędzy nimi występują kolejne różnice:

  • forfaiting dotyczy głównie transakcji zagranicznych, podczas gdy faktoring dedykowany jest przede wszystkim transakcjom krajowym,
  • dla każdej transakcji w ramach forfaitingu należy spisać osobną umowę,
  • obsługa forfaitingowa na ogół ma charakter długoterminowy,
  • w usłudze forfaitingu wypłacana jest cała kwota wierzytelności, natomiast w faktoringu najczęściej jest to 80-90 proc. kwoty ogólnej.

Forfaiting – dla kogo?

Z usługi forfaitingu mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący wymianę handlową z kontrahentami zagranicznymi. Teoretycznie skierowana jest ona zarówno do dużych, jak i średnich oraz małych firm, jednak w praktyce korzystają z niego więksi gracze rynkowi.

Powodem jest między innymi ocena zdolności kredytowej, która musi być dosyć wysoka. Ponadto sumy, na jakie opiewają transakcje, zwykle są dosyć wysokie, przez co mogą okazać się niedostępne dla sektora MŚP.

Wady i zalety forfaitingu

Czy warto korzystać z usługi forfaitingu? Takie rozwiązanie dedykowane jest firmom udzielającym kredytu kupieckiego, które chcą zachować płynność finansową. Umożliwia ono stosunkowo szybkie upłynnienie należności, przy czym warto pamiętać, że terminy płatności w transakcjach zagranicznych są często znacznie dłuższe niż w transakcjach krajowych.

Inne zalety forfaitingu to:

  • poprawa struktury bilansu – w przeciwieństwie do kredytu czy pożyczki forfaiting nie jest widoczny w bilansie,
  • minimalizacja ryzyka – głównie w kontekście niewypłacalności klienta,
  • utrzymanie odpowiedniego wskaźnika płynności finansowej,
  • poufność transakcji,
  • możliwość ograniczenia ryzyka wynikającego z wahań kursu walutowego.
REKLAMA

Niestety nie każda firma może skorzystać z tej formy finansowania. Przeznaczona jest dla tych, które działają na skalę międzynarodową i mają odpowiednie zaplecze. Cała procedura jest bardzo czasochłonna, gdyż wymaga przegotowania odpowiedniej dokumentacji. Sprzedawca, który przenosi ryzyko na instytucję finansującą, zmniejsza swoje zasięgi i kontrolę.

Forfaiting nie jest tak popularną metodą finansowania, jak faktoring. W wielu przypadkach może się jednak okazać znacznie korzystniejszym rozwiązaniem, dlatego, jeśli współpracujemy z kontrahentami zagranicznymi, warto wziąć go pod uwagę, planując długoterminowy rozwój.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA