Sprzedaż detaliczna spada, bo Polacy przestali robić zakupy. Rok do roku zjechała w czerwcu o 4,7 proc. I tak mamy ze spowolnieniem spadków, bo w maju było to -6,8 proc. rok do roku. Ekonomiści wskazują, że to szósty miesiąc z rzędu, kiedy sprzedaż spada, a na polepszenie sytuacji musimy poczekać do trzeciego kwartału.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych spadła w czerwcu 2023 r. o 4,7 proc. rok do roku (w czerwcu 2022 odnotowano wzrost o 3,2 proc.). W porównaniu z majem 2023 r. zwiększyła się o 0,9 proc. – podał GUS.
Dane o spadku sprzedaży są zgodne z oczekiwaniami ekonomistów. Z mediany prognoz wynikało, że może to być -4,5-4,6 proc. Polski Instytut Ekonomiczny wskazuje w komentarzu do danych, że spadek sprzedaży w porównaniu do ubiegłego roku to efekt większej skłonności do oszczędzania w warunkach wysokiej inflacji oraz spadku realnych wynagrodzeń.
Książki i gazety liderem spadków sprzedaży
GUS wskazał w komentarzu, że największy spadek sprzedaży rok do roku utrzymał się w jednostkach z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” o 16,6 proc.,„meble, rtv, agd” o 14,4 proc., „pozostałe” (np. biżuteria) o 12,6 proc., „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” o 8,3 proc. Jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 3,8 proc.
Mniejsze zarobki i zmiany w strukturze konsumpcji przyczyniły się do spadku sprzedaży dóbr trwałych. Narodowy Bank Polski odnotowuje, że w maju tego roku odsetki, które banki wypłaciły swoim klientom, były ponad pięć razy większe niż rok temu. To efekt wyższych stóp procentowych i rosnącej ilości pieniędzy, które Polacy trzymają na dłużej w bankach – wskazuje PIE.
A także – jak dodaje Instytut – odpływu uchodźców wojennych z kraju i fakt, że Polacy zdecydowanie rzadziej planują większe zakupy.
W czerwcu w porównaniu z majem 2023 r. spadła też sprzedaż przez internet o 8,9 proc. (w cenach bieżących). W grupie „tekstylia, odzież, obuwie” obniżyła się z 22,6 proc. przed miesiącem do 16,9 proc., w „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – z 22,2 proc. do 21,2 proc. oraz „meble, rtv, agd” – z 15,1 proc. do 14,4 proc.
Trzeci kwartał poprawi sytuację detalistów
Polski Instytut Ekonomiczny prognozuje poprawę sprzedaży detalicznej po wakacjach.
Głównym motorem będzie wzrost płac w gospodarce powyżej poziomu inflacji, który nastąpił już w czerwcu. Według naszych prognoz w trzecim kwartale realne zarobki wzrosną o 1,6 proc. – zapowiada PIE.
I zauważa, że wyniki badań koniunktury konsumenckiej również sugerują poprawę wyników sprzedaży detalicznej w najbliższych miesiącach – wskaźnik obrazujący obecną oraz przyszłą chęć dokonywania ważnych zakupów znacząco się poprawiły.
Według badania rośnie również dobrostan gospodarstw domowych – około 53 proc. ankietowanych uznało obecną sytuację finansową za dobrą – zauważa Instytut.