REKLAMA

Chińska maszynka eksportowa się zacięła. Pierwszy spadek od wielu lat

Wartość chińskiego eksportu spadła w zeszłym roku o 4,6 proc. i jest to pierwszy taki spadek aż od 2016 r. Nawet bardziej zmniejszył się w zeszłym roku import do Chin, co łącznie jest bardzo wyraźnym sygnałem, że nie tylko spadł popyt na rynkach światowych, ale także gospodarka Państwa Środka jest w poważnym kryzysie. Największym partnerem gospodarczym Chin pozostają Stany Zjednoczone, ale wymiana handlowa obu ma tendencję spadkową.

Chińska maszynka eksportowa się zacięła. Pierwszy spadek od wielu lat
REKLAMA

Z danych opublikowanych przez chiński rząd wynika, że chiński eksport w 2023 r. miał wartość 3,38 biliona dol., czyli o 4,6 proc. niższą niż rok wcześniej. Jeszcze w 2022 r. Chiny cieszyły się wzrostem eksportu o solidne 7 proc., a ostatni przypadek zwijającego się eksportu miał miejsce w 2016 roku. Wtedy wartość towarów wysłanych za granicę spadła aż o 7,7 proc. rok do roku.

REKLAMA

Eksport i import w dół

W Chinach kuleje nie tylko eksport, który ma fundamentalne znaczenie dla tamtejszej gospodarki nastawionej na masową produkcję dóbr konsumpcyjnych. Także słabo wyglądają dane o imporcie, bo wartość towarów sprowadzonych do Państwa Środka w 2023 r. była o 5,5 proc. niższa niż rok wcześniej.

Z jednej strony oznacza to powiększenie się dodatniego bilansu handlowego do niebotycznych 823 mld dol., ale z drugiej pokazuje to spadek popytu wewnętrznego, co jest objawem spowolnienia gospodarczego.

Więcej o gospodarce Chin przeczytacie w tych tekstach:

Warto jednak zwrócić uwagę na kolosalny wzrost wartości eksportu chińskich samochodów. Chińscy producenci w 2023 r. wysłali za granicę aż 5,22 mln samochodów, czyli aż o 57 proc. więcej niż w 2022 r. W olbrzymim stopniu odpowiada to błyskawicznie rosnąca popularność samochodów elektrycznych made in China.

REKLAMA

Chińskie elektryki podbijają świat

Nie można jednak zapominać też o wykorzystaniu przez Chiny sankcji nałożonych na Rosję, które spowodowały wycofanie się z tamtejszego rynku producentów europejskich. W tę lukę natychmiast weszły chińskie firmy, bo Pekin nie ma żadnych oporów w wykorzystywaniu konsekwencji napaści Rosji na Ukrainę dla własnych korzyści gospodarczych.

Warto zwrócić uwagę, że tamtejszy przemysł motoryzacyjny przez długie lata był wyśmiewany z powodu bardzo niskiej jakości produktów i wręcz karykaturalnego kopiowania głównie europejskiego wzornictwa, ale sytuacja diametralnie zmieniła się w erze rosnącej popularności samochodów elektrycznych. Chiny to dziś potęga w branży samochodów o napędzie elektrycznym, czego symbolicznym przejawem jest to, że w 2023 r. lokalna marka BYD zdetronizowała Teslę jako największego sprzedawcę aut elektrycznych na świecie.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-29T13:13:22+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T07:40:58+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:26:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T05:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T20:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:19:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T16:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T14:11:44+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:04:42+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T06:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T19:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T17:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:20:21+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T13:39:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T11:43:36+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T10:25:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA