Chińska maszynka eksportowa się zacięła. Pierwszy spadek od wielu lat
Wartość chińskiego eksportu spadła w zeszłym roku o 4,6 proc. i jest to pierwszy taki spadek aż od 2016 r. Nawet bardziej zmniejszył się w zeszłym roku import do Chin, co łącznie jest bardzo wyraźnym sygnałem, że nie tylko spadł popyt na rynkach światowych, ale także gospodarka Państwa Środka jest w poważnym kryzysie. Największym partnerem gospodarczym Chin pozostają Stany Zjednoczone, ale wymiana handlowa obu ma tendencję spadkową.
Z danych opublikowanych przez chiński rząd wynika, że chiński eksport w 2023 r. miał wartość 3,38 biliona dol., czyli o 4,6 proc. niższą niż rok wcześniej. Jeszcze w 2022 r. Chiny cieszyły się wzrostem eksportu o solidne 7 proc., a ostatni przypadek zwijającego się eksportu miał miejsce w 2016 roku. Wtedy wartość towarów wysłanych za granicę spadła aż o 7,7 proc. rok do roku.
Eksport i import w dół
W Chinach kuleje nie tylko eksport, który ma fundamentalne znaczenie dla tamtejszej gospodarki nastawionej na masową produkcję dóbr konsumpcyjnych. Także słabo wyglądają dane o imporcie, bo wartość towarów sprowadzonych do Państwa Środka w 2023 r. była o 5,5 proc. niższa niż rok wcześniej.
Z jednej strony oznacza to powiększenie się dodatniego bilansu handlowego do niebotycznych 823 mld dol., ale z drugiej pokazuje to spadek popytu wewnętrznego, co jest objawem spowolnienia gospodarczego.
Więcej o gospodarce Chin przeczytacie w tych tekstach:
Warto jednak zwrócić uwagę na kolosalny wzrost wartości eksportu chińskich samochodów. Chińscy producenci w 2023 r. wysłali za granicę aż 5,22 mln samochodów, czyli aż o 57 proc. więcej niż w 2022 r. W olbrzymim stopniu odpowiada to błyskawicznie rosnąca popularność samochodów elektrycznych made in China.
Chińskie elektryki podbijają świat
Nie można jednak zapominać też o wykorzystaniu przez Chiny sankcji nałożonych na Rosję, które spowodowały wycofanie się z tamtejszego rynku producentów europejskich. W tę lukę natychmiast weszły chińskie firmy, bo Pekin nie ma żadnych oporów w wykorzystywaniu konsekwencji napaści Rosji na Ukrainę dla własnych korzyści gospodarczych.
Warto zwrócić uwagę, że tamtejszy przemysł motoryzacyjny przez długie lata był wyśmiewany z powodu bardzo niskiej jakości produktów i wręcz karykaturalnego kopiowania głównie europejskiego wzornictwa, ale sytuacja diametralnie zmieniła się w erze rosnącej popularności samochodów elektrycznych. Chiny to dziś potęga w branży samochodów o napędzie elektrycznym, czego symbolicznym przejawem jest to, że w 2023 r. lokalna marka BYD zdetronizowała Teslę jako największego sprzedawcę aut elektrycznych na świecie.