Spowolnienie w IT jest faktem. Świadczą o tym głębokie zwolnienia, które dotykają firmy na całym świecie. Oto kilka przykładów z lokalnego podwórka. W lutym krakowski Aptiv w niecałą godzinę zwolnił 250 osób. Miesiąc później zamknięcie poznańskiego oddziału ogłosił światowy gigant Infosys. Pracę straciły tam 192 osoby. Ale istnieje szansa na odbicie w IT.
Kryzys może wynikać ze zmniejszonego popytu na rozwiązania IT i automatyzację związaną z upowszechnieniem się sztucznej inteligencji. Mniej zamówień odbija się zaś na sytuacji finansowej firm. W ciągu dwóch ostatnich lat zadłużenie branży IT wzrosło w Polsce o 264 mln zł, jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. W najgorszej sytuacji mają być małe software house’y zatrudniające do 50 pracowników. Miały one dokonywać redukcji etatów nawet o 25 proc. Rewizja zasobów kadrowych dotknęła zaś 95 proc. firm IT.
Utrzymująca się niepewność ekonomiczna i geopolityczna, a także wyższe stopy procentowe czy inflacja w wielu miejscach na świecie nie pozwala jeszcze patrzeć z nadzieją na przyszłość. Konieczność cięcia budżetów może jednak być szansą dla innego rodzaju biznesu, który wiąże się ze sferą IT.
Polska jest jednym z liderów outsourcingu
Centra usług wspólnych od lat powstają w Polsce jak grzyby po deszczu. W outsourcingu pracuje nad Wisłą już ponad pół mln osób. Wartość usług i produktów, które eksportują, przekroczyła zaś 10 mld euro, co stanowi 1,7 proc. PKB naszego kraju. Raport Emerging Europe stawia Polskę na najniższym stopniu podium pod kątem konkurencyjności usług w Unii Europejskiej - zaraz po Estonii i Litwie.
Klienci mogą współpracować z pojedynczymi konsultantami, zespołami lub outsourcować cały projekt. W outsourcingu klienci upatrują również szansy na optymalizację kosztów, dlatego realizację projektów planują w tańszych lokalizacjach. Rynek taki jak Indie umożliwia także dostęp do niszowych kompetencji, które coraz częściej trudno jest pozyskać w Europie czy Stanach Zjednoczonych - mówi Grzegorz Pyzel, Senior Vice President of Poland & India firmy 7N, która zajmuje się konsultingiem IT i realizuje projekty w 30 krajach na całym świecie.
Polska znajduje się w czołówce także w rankingach światowych. W zestawieniu firmy GBS World za 2022 r. zajęliśmy drugą pozycje (ex aequo z Filipinami). Pierwsze miejsce zajęły Indie, a trzecie - Egipt i Malezja. Indie zwyciężyły również w rankingu Deloitte (Global Shared Services and Outsourcing Survey).
Polska, zaraz obok Bułgarii, Irlandii, Meksyku i Malezji, znalazła się w grupie krajów, które od 2021 r. odnotowały największy procentowy wzrost w zakresie preferencji klientów dotyczącej lokalizacji Centrów Usług Wspólnych - czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.
Więcej poradników dla przedsiębiorców w Bizblog.pl
Polska wygrywa jakością wykształcenia i doświadczeniem klienta
Na plus działa również fakt, że jesteśmy członkiem Unii Europejskiej, a znajomość języka angielskiego stoi u nas na wysokim poziomie.
Klienci zgłaszający swoje zainteresowanie współpracą w modelu nearshore i offshore, najczęściej pytają o Indie i Polskę. Biorąc pod uwagę dzisiejszą sytuację makroekonomiczną, firmy globalne budują swoją strategię sourcingową w oparciu o więcej niż jedno centrum kompetencyjne. Dywersyfikacja pod względem lokalizacji pozwala im na dostęp do zróżnicowanych kompetencji przy jednoczesnej optymalizacji kosztowej - dodaje Grzegorz Pyzel.