REKLAMA

Koniec kultowych promocji w Biedronce. Rząd zbanuje akcje typu 10 piw plus 10 gratis

Zakaz promocji piwa, alkohol tylko w płynnej postaci: wyłącznie w opakowaniach ze szkła i metalu oraz surowsze kary za złamanie przepisów. To wszystko zakłada nowelizacja ustawy mającej na celu ograniczenie dostępności alkoholu.

Koniec kultowych promocji w Biedronce. Rząd zbanuje akcje typu 10 piw plus 10 gratis
REKLAMA

„Dziesięć piw plus dziesięć gratis”, „cztery puszki za darmo” - takie promocje na piwo szczególnie mocno upodobały sobie Biedronka i Lidl. Wiele wskazuje jednak na to, że takie promocje piwa będą wkrótce zakazane, zmiany zakłada projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Projekt trafił do konsultacji publicznych, a przepisy miałyby wejść w życie w styczniu 2026 r.

REKLAMA

Ukrócić promocje na piwo

Resort zdrowia wyjaśnia, że tego typu reklamy piwa wywołują poczucie okazyjności i przyczyniają się do impulsywnych zakupów, w efekcie Polacy kupują więcej alkoholu, niż planowali. Obecnie reklama i promocja napojów alkoholowych w środkach masowego przekazu jest zakazana za wyjątkiem piwa.

W projekcie ustawy proponuje się nadać nowe brzmienie przepisowi ustawy definiującemu określenie promocji napojów alkoholowych, przez uzupełnienie go o: sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, nagród, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych.

Więcej o alkoholu przeczytasz w Bizblog.pl:

Planowane zmiany wymierzone są także w saszetki z alkoholem nazywane alkotubkami. Projekt zakłada, że opakowania alkoholi mogą być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu.

Mając na uwadze pojawienie się na rynku alkoholu m.in. w postaci proszku, kryształu, żelu lub pasty, proponuje się wprowadzenie art. 141 ustawy, który zabrania wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej – czytamy w założeniach projektu.

Surowsze kary

Projekt zakłada też surowsze kary za prowadzenie reklamy i promocji niezgodnie z przepisami ustawy. Obecnie przestępstwo to zagrożone jest grzywną w wysokości od 10 tys. do 500 tys. zł. W projekcie ustawy zaproponowano podniesienie minimalnej oraz maksymalnej wysokości kary grzywny od 20 tys. do 750 tys. zł oraz uzupełnienie katalogu kar o ograniczenie wolności, z możliwością zastosowania obu kar łącznie.

REKLAMA

W propozycjach zmian nie znalazły się natomiast wcześniejsze propozycje Ministerstwa Zdrowia dotyczące zakazu sprzedaży alkoholu przez internet oraz na stacjach benzynowych w nocy.


REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-13T16:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T15:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T13:41:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T12:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T09:22:54+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T08:46:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T07:54:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T05:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T22:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T17:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T13:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T12:24:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T10:46:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T08:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T06:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T22:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T20:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T18:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T16:17:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T15:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T12:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T11:11:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA