REKLAMA

Koniec kultowych promocji w Biedronce. Rząd zbanuje akcje typu 10 piw plus 10 gratis

Zakaz promocji piwa, alkohol tylko w płynnej postaci: wyłącznie w opakowaniach ze szkła i metalu oraz surowsze kary za złamanie przepisów. To wszystko zakłada nowelizacja ustawy mającej na celu ograniczenie dostępności alkoholu.

Koniec kultowych promocji w Biedronce. Rząd zbanuje akcje typu 10 piw plus 10 gratis
REKLAMA

„Dziesięć piw plus dziesięć gratis”, „cztery puszki za darmo” - takie promocje na piwo szczególnie mocno upodobały sobie Biedronka i Lidl. Wiele wskazuje jednak na to, że takie promocje piwa będą wkrótce zakazane, zmiany zakłada projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Projekt trafił do konsultacji publicznych, a przepisy miałyby wejść w życie w styczniu 2026 r.

Ukrócić promocje na piwo

REKLAMA

Resort zdrowia wyjaśnia, że tego typu reklamy piwa wywołują poczucie okazyjności i przyczyniają się do impulsywnych zakupów, w efekcie Polacy kupują więcej alkoholu, niż planowali. Obecnie reklama i promocja napojów alkoholowych w środkach masowego przekazu jest zakazana za wyjątkiem piwa.

W projekcie ustawy proponuje się nadać nowe brzmienie przepisowi ustawy definiującemu określenie promocji napojów alkoholowych, przez uzupełnienie go o: sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, nagród, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych.

Więcej o alkoholu przeczytasz w Bizblog.pl:

Planowane zmiany wymierzone są także w saszetki z alkoholem nazywane alkotubkami. Projekt zakłada, że opakowania alkoholi mogą być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu.

Mając na uwadze pojawienie się na rynku alkoholu m.in. w postaci proszku, kryształu, żelu lub pasty, proponuje się wprowadzenie art. 141 ustawy, który zabrania wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej – czytamy w założeniach projektu.

Surowsze kary

Projekt zakłada też surowsze kary za prowadzenie reklamy i promocji niezgodnie z przepisami ustawy. Obecnie przestępstwo to zagrożone jest grzywną w wysokości od 10 tys. do 500 tys. zł. W projekcie ustawy zaproponowano podniesienie minimalnej oraz maksymalnej wysokości kary grzywny od 20 tys. do 750 tys. zł oraz uzupełnienie katalogu kar o ograniczenie wolności, z możliwością zastosowania obu kar łącznie.

W propozycjach zmian nie znalazły się natomiast wcześniejsze propozycje Ministerstwa Zdrowia dotyczące zakazu sprzedaży alkoholu przez internet oraz na stacjach benzynowych w nocy.

REKLAMA


REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-28T06:25:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-27T16:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-27T10:03:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-27T05:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-26T22:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T22:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T20:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T18:44:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA