REKLAMA

Zakupy przed świętami już na tapecie. Sprzedawcy będą musieli się wysilić

Mimo że pierwsza połowa roku w handlu detalicznym nieco osłabła, to wciąż są nadzieje na wielki zakupowy boom przed świętami. Dane pochodzące od ponad 1,5 miliarda konsumentów wskazują, że aby utrzymać dochody na zeszłorocznym poziomie sprzedawcy detaliczni powinni dobrze przemyśleć i zaplanować sprzedaż. W jaki sposób?

Zakupy przed świętami. Sprzedawcy będą musieli się wysilić
REKLAMA

Salesforce przeanalizował globalne dane zebrane od ponad 1,5 miliarda konsumentów w witrynach sklepów internetowych w celu stworzenia prognozy wydatków świątecznych. Wynika z nich, że sprzedawcy detaliczni online powinni starać się zwiększyć przychody i zachować marże dzięki dobrze zaplanowanym rabatom i elastycznym zasadom zwrotów towarów. Najsprytniejsi przedsiębiorcy wykorzystają również predykcyjną i generatywną sztuczną inteligencję, aby przyciągnąć klientów i zwiększyć zyski w nadchodzącym sezonie świątecznym.

REKLAMA

Gra warta jest świeczki, bo prognozy wskazują, że tegoroczna sprzedaż świąteczna online pozostanie zasadniczo na poziomie, jak w roku ubiegłym. Na całym świecie ma wynieść 1,19 mld dol.

Z kolei według danych Salesforce spersonalizowana obsługa klienta, promocje marketingowe i doświadczenia handlowe oparte na sztucznej inteligencji będą odpowiadały za 194 mld dol. globalnych wydatków świątecznych online.

Jak mogą wyglądać zakupy online w okresie od 1 listopada do 31 grudnia 2023 r.?

Po pierwsze cyfrowa sprzedaż spada. Słabnące zaufanie konsumentów i nadwyżki zapasów sprawiają, że sprzedawcy detaliczni z sieci przygotowują się na trudny okres świąteczny. Salesforce prognozuje aż 4-proc. globalny i 1-proc. amerykański wzrost sprzedaży online rok do roku w listopadzie i grudniu osiągając odpowiednio 1,19 bln dol. i 273 mld dol. Za 60 proc. sprzedaży, czyli 714 mld dol. na całym świecie, odpowiadać będą pracownicy pierwszej linii w sklepie poprzez połączenie tworzenia popytu oraz realizacji zamówień online w punktach sprzedaży detalicznej.

Po drugie, jak prognozuje Salesforce, sztuczna inteligencja przyciąga zainteresowanie konsumentów i ich portfele. Aż 17 proc. kupujących przyznało, że korzystało już z generatywnej sztucznej inteligencji w ramach szukania inspiracji zakupowych. Technologia ta będzie odpowiadała za 194 mld dol. globalnych wydatków na świąteczne zakupy online. Wynika to z faktu, że detaliści coraz częściej wykorzystują predykcyjną i generatywną sztuczną inteligencję w celu zwiększenia wydajności operacyjnej i tworzenia spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.

Więcej o handlu w sieci przeczytasz na Spider’s Web:

Rabaty, przeceny oraz polityka zwrotów

W tym roku rabaty i przeceny pojawią się wcześniej niż zazwyczaj - prognozuje Salesforce. Kupujący wrażliwi na cenę będą aktywnie poszukiwać wysokich rabatów i zniżek. Aby móc konkurować na rynku sprzedawcy detaliczni rozpoczną swoje promocje wcześniej i tym samym będą próbować zwiększyć popyt.

Platforma Salesforce uważa, że:

  • lawina akcji promocyjnych będzie już od początku października – wykorzystując efekt halo jesiennego Prime Day firmy Amazon, a następnie agresywnych rabatów podczas CyberWeek,
  • globalne stopy dyskontowe wzrosną do 19 proc. w październiku i osiągną najwyższy poziom 29 proc. podczas CyberWeek. Pomimo atrakcyjnych wczesnych zniżek, konsumenci prawdopodobnie wstrzymają się z zakupami, aby skorzystać z najlepszych ofert i przecen pod koniec sezonu,
  • 25 proc. całej świątecznej sprzedaży cyfrowej będzie miało miejsce podczas trwającego siedem dni CyberWeek.

Kolejną prognozą jest to, że sprzedawcy online uważniej będą się przyglądać polityce zwrotów. Aż 88 proc. z nich twierdzi, że zaostrzy politykę zwrotów przed świętami, co stanowi pewne ryzyko dla poziomów sprzedaży a detaliści, którzy ograniczą swoje zasady dotyczące zwrotów, mogą zauważyć późniejsze rozpoczęcie sezonu świątecznego. Na podstawie danych z poprzednich lat Salesforce przewiduje, że sprzedawcy detaliczni, których terminy zwrotów wynoszą 30 dni lub mniej, mogą odnotować o 7-proc. mniejszą sprzedaż online w październiku i listopadzie. Słabe doświadczenia związane ze zwrotami te, które nie są jasne, łatwe i oparte o rozsądne zasady, zagrożą aż 21 proc. zamówień online w te święta.

REKLAMA

Pomimo spowolnienia wydatków na zakupy online marki, które wykorzystają swoje dane o klientach i wyciągną z nich odpowiednie wnioski tak, aby realizować skuteczne promocje, zaangażowanie oparte na działaniach sztucznej inteligencji i spersonalizowane doświadczenia w różnych kanałach, sprawią, że kupujący będą do nich wracać w okresie świątecznym – komentuje Rob Garf, VP&GM, Retail w Salesforce.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA