REKLAMA

Nowy system dopłat. Miliardy na wiatraki i magazyny energii

Ministerstwo Klimatu i Środowiska bardzo chce zatrzeć złe wrażenie po tym, jak trzeba było wstrzymać wypłaty w programie Czyste Powietrze. To wina poprzedniej ekipy Morawieckiego, ale smród ciągnie się do teraz i politycznie obciąża obecne kierownictwo resortu. Mija kolejny tydzień, a pieniędzy jak nie było, tak dalej nie ma. Dlatego doszło do zmiany taktyki i ogłoszenia przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nowych systemów wsparcia i dopłat.

wiatraki-magazyny-energii-doplaty
REKLAMA

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pod nowymi rządami cierpi na sporego pecha. Najpierw resort potknął się o własne nogi przy okazji tzw. ustawy wiatrakowej, którą teraz w pocie czoła ministerialni urzędnicy poprawiają i konsultują. Potem NFOŚiGW musiał wstrzymać wypłaty przyznanych środków w ramach programu Czyste Powietrze. Od początku wiadomo, że to wszystko przez gabinet Mateusza Morawieckiego, który swoim następcom zostawił dziurę nawet na 500 mln zł. Tylko czekających na pieniądze te polityczne przepychanki mało obchodzą. Jest nowa władza, a wypłat pieniędzy nie ma. Rachunek polityczny rośnie więc każdego dnia, a za chwilę wybory samorządowe, a potem te do Parlamentu Europejskiego. Dlatego od tygodni czekałem na jakąś inicjatywę wychodzącą do przodu ze strony MKiŚ i wreszcie się doczekałem. 

REKLAMA

We współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotowaliśmy szereg programów dla obywateli na kwotę 7 mld zł. Obecnie zakończyliśmy etap prac roboczych nad programami, które wkrótce będą do dyspozycji obywateli. Czekamy na zatwierdzenie programów ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego - ogłosiła minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

Pieniądze na przydomowy wiatrak i magazyn energii

Jedną z tych nowych inicjatyw MKiŚ jest program Moja Elektrownia Wiatrowa, który ma być finansowany z Funduszu Modernizacyjnego, czyli należnej Polsce - zgodnie z unijną dyrektywą o handlu emisjami - części przychodów ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2, w ramach unijnego systemu handlu ETS. Zgodnie z przyjętymi zasadami dopłat właściciele lub współwłaściciele budynku mieszkalnego (lub lokalu mieszkalnego w budynku mieszkalnym) będą mogli uzyskać dofinansowanie na mikroinstalację wiatrową, czyli przydomowe wiatraki i magazyny energii elektrycznej. Pierwszy nabór wniosków ma wystartować już w drugim kwartale 2024 r. Budżet programu ma wynieść 400 mln zł.

Więcej o wiatrakach przeczytasz na Spider’s Web:

To program skierowany do osób indywidualnych, które chcą włączyć się proces transformacji energetycznej w ramach energetyki prosumenckiej - tłumaczy szefowa resortu klimatu i środowiska.

Jednocześnie w MKiŚ trwają prace w zakresie określenia kryteriów oraz zasad udzielania wsparcia w ramach kolejnej, szóstej już edycji programu Mój Prąd. Przypomnijmy, że w poprzedniej odsłonie tej inicjatywy uruchomiono także dofinansowanie do zakupu i montażu pomp ciepła. I znowu trzeba było kończyć przed czasem, ze względu na wcześniejsze wyczerpanie wszystkich wniosków.

Miliardy złoty na obniżenie zużycia paliw emisyjnych

Kolejną nowością w ofercie resortu będzie program wspierający zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych: do przewozu ładunków i z maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t oraz takie z przekraczającą 12 t. Cel jest oczywisty: ograniczenie emisji z transportu, co w Polsce może być wyjątkowo trudne, co pokazują przykłady uruchomienia w Warszawie i Krakowie stref czystego transportu.

REKLAMA

O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy - informuje minister klimatu i środowiska.

Budżet tego programu aż 1 mld zł. Czas trwania: co najmniej do 2029 r. W przypadku zakupu w grę wchodzi dotacja, a jeżeli przedsiębiorcę będzie interesować leasing, będzie mógł starać się o dopłatę do opłaty wstępnej. Kolejna propozycja nowego programu priorytetowego NFOŚiGW idzie w tym samy kierunku, czyli redukcji emisji z transportu. Chodzi o wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych oraz terminalach intermodalnych, tak by zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza. Tu budżet wynosi 2 mld zł, a wdrażanie programu przewidziane jest też do 2029 r.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA