REKLAMA

Jesteś ubezpieczony w ZUS? Inaczej nie skorzystasz z darmowej pomocy medycznej

Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego jest podstawowym warunkiem korzystania z bezpłatnej opieki medycznej. Dopełnienie formalności to obowiązek pracodawcy bądź nasz, jeśli prowadzimy działalność gospodarczą. Jak sprawdzić, czy jest się ubezpieczonym?

Jesteś ubezpieczony w ZUS? Inaczej nie skorzystasz z darmowej pomocy medycznej
REKLAMA

Ubezpieczenie zdrowotne – kogo obejmuje?

REKLAMA

Składka na ubezpieczenie zdrowotne pobierana jest z wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę zlecenie. Odprowadzają ją także obowiązkowo przedsiębiorcy. W pierwszym przypadku to pracodawca ponosi odpowiedzialność za dokonanie zgłoszenia w ZUS, w drugim natomiast sami musimy dopełnić formalności. Do ubezpieczenia zdrowotnego mogą być też zgłoszeni członkowie rodziny, których ustawodawca definiuje jako:

  • dzieci do 18. roku życia bądź 26. roku życia, jeśli kontynuują naukę,
  • małżonka pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym,
  • rodziców i dziadków pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym.

Prawo do bezpłatnej opieki medycznej w ramach ubezpieczenia zdrowotnego mają bezrobotni zarejestrowani w urzędzie pracy, uczniowie lub studenci zgłoszeni przez placówkę, w której pobierają naukę.

Jak sprawdzić, czy jest się ubezpieczonym w ZUS?

Istnieje kilka sposobów, aby sprawdzić, czy jest się ubezpieczonym w ZUS. Pierwszy, najprostszy, to wizyta w dowolnej placówce medycznej, która ma podpisany kontrakt z NFZ. Wystarczy przedstawić w rejestracji dowód tożsamości, a rejestrator wprowadzi numer PESEL do systemu eWUŚ. Jeśli wyświetli się on na zielono, oznacza to, że NFZ potwierdza prawo do świadczeń. Kolor czerwony wiąże się natomiast z brakiem ubezpieczenia zdrowotnego. Weryfikacji można też dokonać bez wychodzenia z domu, poprzez ZUS PUE lub Internetowe Konto Pacjenta. Użytkownik PUE ZUS znajdzie w swoim panelu również dane członków rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia. Tymczasem IKP zawiera również szereg innych informacji, w tym dotyczących udzielonych świadczeń medycznych czy wystawionych e-recept.

Więcej o ZUS przeczytasz na Bizblog.pl:

Brak prawa do świadczeń – co zrobić?

Jeśli NFZ nie potwierdza prawa do świadczeń, to najprawdopodobniej płatnik popełnił błąd (na przykład nie zgłosił pracownika) lub doszło do przekazania błędnej dokumentacji. Co zrobić w takiej sytuacji? Należy skontaktować się z pracodawcą, ponieważ to on odpowiada za dokonanie zgłoszenia. Emeryci, renciści, przedsiębiorcy i studenci mogą natomiast zgłosić problem bezpośrednio w ZUS. Bezrobotni powinni udać się do urzędu pracy celem wyjaśnienia sprawy.

Co oznacza brak prawa do świadczeń?

Pacjenci, którzy nie zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego, nie mogą korzystać bezpłatnie z pomocy medycznej. Wciąż przysługuje im do niej prawo, jednak za jakiekolwiek świadczenia muszą zapłacić z własnej kieszeni. Co istotne, placówka medyczna nie dochodzi, dlaczego pacjent nie został zgłoszony do ZUS, nie leży to w jej gestii. Ma natomiast prawo obciążyć kosztami osoby, które wyświetlają się w systemie na czerwono. Wyjątek stanowią dzieci do 18. roku życia, którym z mocy prawa przysługuje bezpłatne leczenie bez względu na sytuację życiową.

Jak potwierdzić prawo do świadczeń?

Pacjent ubezpieczony, którego systemu wskazuje na czerwono, ma prawo:

REKLAMA
  • złożyć pisemne oświadczenie o podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu,
  • przedstawić dokument potwierdzający fakt podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu: zaświadczenie z urzędu pracy, legitymację KRUS, raport miesięczny ZUS RMUA, zaświadczenie od pracodawcy czy zaświadczenie potwierdzające pobieranie zasiłku.

Niektórzy ubezpieczeni, pomimo iż zostali zgłoszeni przez płatnika do ZUS, przez system eWUŚ traktowani są jak osoby z brakiem prawa do świadczeń. Sytuacja ta może wynikać z braku natychmiastowego przesyłu informacji pomiędzy ZUS a NFZ. Problem ten dotyczy na przykład osób, które dopiero co zostały zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego przez pracodawcę. Pamiętajmy jednak, że nie obowiązuje okres karencji (jak w przypadku ubezpieczenia chorobowe, które zakłada okres wyczekiwania), zatem z pomocy medycznej można skorzystać natychmiast.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA