Sprzedaż detaliczna przyblokowana. Najnowsze dane są gorsze od prognoz
Sprzedaż detaliczna w sierpniu była zdecydowanie niższa niż w lipcu, gdy sięgnęła 4,4 proc. Okazała się też wyraźnie słabsza od prognoz. Nadal jednak pozostaje kołem zamachowym polskiej gospodarki i to ona zdecyduje o dodatniej dynamice produktu krajowego brutto w bieżącym roku.
Sprzedaż detaliczna w sierpniu była zdecydowanie niższa niż w lipcu, gdy sięgnęła 4,4 proc. Okazała się też wyraźnie słabsza od prognoz.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,6 proc. (…). W porównaniu z lipcem 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 1,1 proc. W okresie styczeń-sierpień 2024 r. sprzedaż wzrosła rdr o 3,7 proc. – podał GUS w poniedziałek.
Konsensus PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej o 3,9 proc. rok do roku. Macronext.pl zakładał wzrost o 3,4 proc.
Sprzedaż samochodów numerem jeden
Główny Urząd Statystyczny podkreślił w komunikacie, że w sierpniu podobnie jak w ostatnich czterech miesiącach największy wzrost sprzedaży zaraportowały podmioty handlujące samochodami, motocyklami i częściami o 15,7 proc. Rosła ona jednak wolniej niż wcześniej.
Więcej wiadomości na temat konsumpcji
W kategorii „pozostałe” (np. zabawki i biżuteria) wzrost wyniósł 13,9 proc., farmaceutyki i kosmetyki – 11,2 proc., a paliwa – 5,7 proc. Zmniejszyła się za to sprzedaż żywności i napojów o 0,4 proc.
Sprzedaż przez internet wzrosła rok do roku o 0,7 proc., a jej udział w sprzedaży ogółem spadł do 8 z 8,2 proc. Spadek udziału odnotowały przedsiębiorstwa z grupy prasa, książki z 23,1 proc. do 22,3 proc.), wzrost wykazały podmioty z sekcji „tekstylia, odzież, obuwie” z 17,7 proc. do 21,0 proc. oraz „meble, rtv, agd” z 15,7 proc. do 17,2 proc.
PKB rośnie dzięki sprzedaży
Komentując dane GUS, Polski Instytut Ekonomiczny zauważa, że choć dynamika sprzedaży spowolniła, to konsumpcja dalej pozostaje głównym motorem polskiej gospodarki.
Wyniki sprzedaży dóbr trwałych, sprzętu RTV i AGD dalej są rozczarowujące – spadek sięga 5,3 proc. Na plus oddziałuje głownie lepsze wyniki w bardziej bieżących zakupach – ocenia Jakub Rybacki z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Zaznacza jednak, że na tle UE sprzedaż detaliczna w Polsce rośnie szybko.
Eurostat wskazuje, że od 2021 sprzedaż po pominięciu zakupów żywnościowych, paliw i samochodów wzrosła o 12,9 proc. W Unii Europejskiej było to 3,7 proc. W państwach skandynawskich, Włoszech czy Niemczech konsumenci wciąż nie otrząsnęli się po pandemii – komentuje.