Rząd chce walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Nowa ustawa ma zlikwidować „białe plamy komunikacyjne” w Polsce poprzez wspieranie transportu zbiorowego. Przy okazji radykalnie wzmocniona ma zostać pozycja kontrolerów biletów – zostaną oni objęci ochroną prawną podobną do tej, jaką mają funkcjonariusze publiczni.

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Jej głównym celem regulacji ma być przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, czyli sytuacji, w której brak dostępu do transportu ogranicza obywatelom możliwość korzystania z podstawowych praw, jak prawo do nauki czy opieki zdrowotnej. Dotyczy to głównie głębokiej prowincji bez jakiejkolwiek formy transportu zbiorowego.
Walka z wykluczeniem transportowym
Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec wskazuje, że wykluczenie transportowe to dziś poważny problem, który dotyka dzieci, młodzież, seniorów i osoby z niepełnosprawnościami, a brak połączeń autobusowych i kolejowych sprawia, że mieszkańcy wielu regionów są skazani na samochody, których często nie mają.
Projekt ustawy ma przynieść kompleksowy zestaw rozwiązań tego problemu. Marszałkowie województw mają przejąć kluczową rolę w organizacji transportu i koordynować zarówno przewozy autobusowe, jak i kolejowe. Powstaną wojewódzkie plany transportowe, uwzględniające potrzeby mieszkańców i minimalne standardy dostępności, w tym obowiązkowe połączenia między siedzibami gmin, powiatów i województw.
Więcej na temat transportu można przeczytać w tych tekstach:
Jedną z najważniejszych zmian ma być przekształcenie dotychczasowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych w Fundusz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Marszałkowie województw przejmą jego obsługę, a dopłaty będą przysługiwały wyłącznie na linie wskazane w planie transportowym, w tym przewozy na żądanie. Zasady podziału środków mają być bardziej sprawiedliwe – zamiast zasady „kto pierwszy, ten lepszy”, środki będą dzielone proporcjonalnie.
Kontroler biletów jak funkcjonariusz publiczny
Nowelizacja przewiduje również cyfryzację systemu – operatorzy będą zobowiązani do publikowania rozkładów jazdy w jednolitym formacie, co umożliwi stworzenie ogólnopolskiej bazy połączeń. Pojawią się także regionalne portale rozkładów jazdy, aktualizowane przez marszałków. Dodatkowo autobusy mają być obowiązkowo wyposażone w geolokalizatory, co poprawi nadzór i jakość usług.
Projekt ustawy zakłada także wzmocnienie ochrony kontrolerów biletów, którzy coraz częściej padają ofiarą agresji w środkach transportu publicznego. W myśl nowych przepisów zostaną oni objęci ochroną prawną, podobną do tej, jaką mają funkcjonariusze publiczni. Ma to być odpowiedź na rosnące zagrożenie bezpieczeństwa w komunikacji zbiorowej.