Nauka zdalna? Polacy mają wyrobione zdanie na jej temat
Chociaż Polacy często korzystają z kursów online, to nie do końca przekonani są, czy ta forma edukacji sprawdziłaby się w szkołach. W badaniu ClickMeeting 62 proc. badanych wskazuje, że nie są one w stanie zastąpić tradycyjnych lekcji. Natomiast blisko połowa jest zdania, że dobrze zorganizowana nauka zdalna może być tak samo efektywna, jak stacjonarna. Za to co 4. respondent dopuszcza korzystanie w szkołach ze smartfonów do celów naukowych. A wy co o tym myślicie w obliczu możliwości powrotu pandemii i nauki zdalnej?
Marek Grzywna, Nauczyciel Roku 2022, zauważa, że przy okazji rozpoczęcia roku szkolnego odżyła dyskusja o skuteczności nauczania przez internet, która rozgorzała w lipcu po ogłoszeniu wyników matur oraz egzaminów ósmoklasisty.
Kursy online nie są w stanie zstąpić tradycyjnych lekcji
Z ostatniego badania ClickMeeting wynika, że 62 proc. Polaków uważa, że kursy online i aplikacje do edukacji to ciekawe narzędzia, które jednak nie są w stanie zastąpić tradycyjnych lekcji.
Bardziej przychylne podejście wykazujemy wobec zorganizowanej nauki szkolnej prowadzonej na odległość, bo prawie połowa badanych uważa, że zajęcia edukacyjne w trybie zdalnym mogą być równie efektywne, jak te tradycyjne, a tylko 30 proc. sądzi, że nie są one tak skuteczne, jak nauka stacjonarna. Zdalne nauczanie w ograniczonym zakresie popiera 42 proc. badanych - podaje ClickMeeting.
Jednak by nauka zdalna była skuteczna, wymaga nieco innego podejścia niż tradycyjne lekcje stacjonarne.
W świecie wirtualnym uczniowie często łatwiej się rozpraszają, szybciej się nudzą i szczególnie w grupie, łatwiej mogą ukryć swój brak zainteresowania lekcją. Do tego weryfikacja ich wiedzy stanowi większe wyzwanie niż w standardowych warunkach. Tymczasem zaangażowani w naukę uczniowie mają ponad dwukrotnie większe szanse na uzyskanie dobrych ocen niż ich niezaangażowani rówieśnicy - mówi Marek Grzywna.
Więcej wiadomości na temat nauki można przeczytać poniżej:
Technologia może pomóc w przeciwdziałaniu odosobnieniu
Według eksperta przeciwdziałanie poczuciu odosobnienia uczniów podczas lekcji online i stworzenie środowiska sprzyjającego nauce jest zadaniem nauczyciela, a pomóc mu w tym może m.in. technologia.
Wymaga to jednak zmiany postrzegania procesu przekazywania wiedzy, postawienia na pracę bardziej twórczą oraz na naukę poprzez zabawę. Zaangażowanie uczniów łatwiej zwiększyć w modelu pracy projektowej, wykorzystując do tego np. dostępną w narzędziu do nauki online funkcję podpokojów - ocenia Marek Grzywna.
I dodaje, że tworzenie oczekiwań wobec uczniów i budowanie ustalonych zasad, nawet jeśli mniej potrzebne w świecie wirtualnym, pomaga budować efektywne środowisko do nauki, minimalizując rozpraszanie uwagi, zwiększając produktywność, zapobiegając problemom z zachowaniem i ułatwiając sprawdzanie, czy uczniowie rozumieją udostępniane im materiały.
Polacy są otwarci nie tylko na ideę nauki online, ale również na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi w nauczaniu - komentuje ekspert.
Jak wynika z danych ClickMeeting, zdaniem 31 proc. ankietowanych szkolne podręczniki można częściowo lub całkowicie zastąpić wersjami cyfrowymi, a zdaniem 19 proc. respondentów w przyszłości będzie to standardem, choć obecnie nie jest możliwe. Co 4. badany uważa, że korzystanie ze smartfonów do nauki powinno być dopuszczone w szkołach.