REKLAMA

Gotowi? Sztuczna inteligencja za chwilę zdominuje edukację

Nowe technologie w tym sztuczna inteligencja otwierają przed edukacją nowe horyzonty, ale dla szkół jest to też nowe wyzwanie. Dlatego platforma ClickMeeting w zeszłym roku przeprowadziła badanie, z którego 47 proc. osób uważa, że korepetycje oraz zajęcia online, mogą być równie skuteczne, jak te prowadzone stacjonarnie, a prawie ⅓ Polaków twierdzi, że podręczniki szkolne można zastąpić cyfrowymi.

Gotowi? Sztuczna inteligencja za chwilę zdominuje edukację
REKLAMA

ClickMeeting zorganizowało webinarium o tym, jak sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w edukacji, z Dariuszem Martynowiczem, Nauczycielem Roku 2021. Podczas niego podkreślał on, że jest potrzeba rozwijania u dzieci umiejętności niedostępnych dla maszyn takich jak empatia oraz krytyczne myślenie.

REKLAMA

Nie można uczyć dzieci rywalizować z maszynami

Podczas webinaru na platformie ClickMeeting Martynowicz zwrócił uwagę na konieczność skupienia się w edukacji na zdolnościach, które są poza zasięgiem AI. Podkreślił on znaczenie krytycznego myślenia oraz rozwijania w szkołach kompetencji społecznych. Prelegent wspomniał również słowa Jacka Ma, który w czasie Światowego Forum Ekonomicznego w 2017 r., powiedział, że nie możemy uczyć dzieci rywalizować z maszynami, ponieważ taką rywalizację by przegrały.

Dariusz Martynowicz zaznacza, że sztuczna inteligencja może znacząco ulepszać różne obszary życia, konieczne jest jednak zwracanie uwagi na odpowiedzialne korzystanie z technologii opartych o sztuczną inteligencję.  W trakcie spotkania szczegółowo omówiono też, w jaki sposób nauczyciele mogą używać AI jako narzędzia wspierającego edukację. Przykłady obejmowały wykorzystanie ChatGPT do interaktywnych lekcji, tworzenie angażujących materiałów edukacyjnych z pomocą aplikacji opartych o sztuczną inteligencję, a także generowanie obrazów i treści w atrakcyjny dla uczniów sposób.

Naszym zadaniem jako nauczycielek i nauczycieli jest sprawienie, aby sztuczną inteligencję wykorzystać efektywnie oraz uczyć młodych ludzi rewizji tego, co jakakolwiek maszyna nam generuje. Dlatego, że jeśli nie ma rewizji, nie ma krytycznego myślenia, to zanika zdolność rozumienia. Tam, gdzie zanika myślenie i przyjmuje się fakty z góry, tam pojawia się duża przestrzeń na manipulację – mówi  Dariusz Martynowicz, Nauczyciel Roku 2021.

I tłumaczy, że w całym zjawisku sztucznej inteligencji potrzebne jest stanowisko nauczyciela, który nie będzie wyłącznie straszyć, ale pokaże też różnego rodzaju szanse i możliwości, z których my jako nauczyciele i uczniowie możemy korzystać. Narzędzia sztucznej inteligencji mogą w jakimś wymiarze nasz świat zdominować, ale niewątpliwie widać, że w dużej mierze jest to na razie zabawa.

Dużo zależy od nas jako nauczycieli, jak te narzędzia w edukacji wykorzystamy. Zachęcam, żeby wybrać jedną aplikację związaną z AI, i zastanowić się, do czego możemy ją użyć. Bo przede wszystkim trzeba wiedzieć, w jakim zakresie może ona nam służyć. Bez tego, nawet jeśli wymyślimy nowe, najlepsze narzędzie oparte o sztuczną inteligencję, nie będzie ono miało znaczenia – komentuje Nauczyciel Roku 2021.

Więcej wiadomości o sztucznej inteligencji można przeczytać poniżej:

Zajęcia zdalne mogą być równie efektywne, jak te tradycyjne

Polska szkoła coraz bardziej otwiera się na innowacje. Jak wynika zbadania przeprowadzonego przez ClickMeeting, blisko połowa Polaków uważa, że zajęcia edukacyjne w trybie zdalnym mogą być równie efektywne, jak te tradycyjne. Niemniej jednak 30 proc. uważa, że nauka prowadzona na odległość nie jest tak skuteczna, jak stacjonarna. Natomiast. 23 proc. pozostaje bez wyrobionego zdania w tej kwestii. Zdania podzielone są również w kwestii tego, czy szkolne podręczniki można zastąpić cyfrowymi, w tym przypadku 31 proc. uważa, że tak, a 19 proc. sądzi, że obecnie jest to niemożliwe, ale w przyszłości będzie to standardem. Z kolei 39 proc. uważa, że nie.

Jeszcze kilka lat temu większość z nas nie wyobrażała sobie nauki zdalnej czy zdobywania wiedzy dzięki aplikacjom mobilnym. Jednak na przestrzeni lat odnotowujemy ogromną zmianę w postrzeganiu tego zjawiska. Postęp edukacji oraz coraz szerszy dostęp do interaktywnych materiałów czy cyfrowych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję mogą mieć pozytywny wpływ na redukcję barier edukacyjnych. Umożliwiają też szerszemu gronu uczniów łatwiejsze i szybsze zdobywanie wiedzy - podkreśla -, Marketing Operations Manager ClickMeeting.

REKLAMA

I twierdzi, że SI w nauce to wyzwanie, ale także szansa.

Zmiana w postrzeganiu narzędzi cyfrowych odzwierciedla rosnące uznanie dla technologii jako kluczowego elementu nowoczesnego procesu nauczania. Jako ClickMeeting wspieramy takie zmiany i cieszymy się, że jesteśmy ich częścią, oferując możliwość tworzenia interaktywnych, angażujących zajęć -zapewnia.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA