Z najnowszego raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką wynika, że przedsiębiorcze Polki coraz powszechniej korzystają ze sztucznej inteligencji, chętniej stawiają też na różnorodność, zatrudniając osoby powyżej 50. roku życia, pracowników z niepełnosprawnością lub neuroatypowych.
„Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość 2023”, raport autorstwa Sukcesu Pisanego Szminką, wskazuje, że wśród uczestniczek badania 21 proc. deklaruje, że wykorzystuje już narzędzia sztucznej inteligencji w swojej codziennej pracy. Z kolei jedna piąta planuje zacząć po nie sięgać. Ponad połowa (56 proc.) ankietowanych deklaruje, że nie używa narzędzi AI.
Wojciech Włodarczyk, prezes firmy IGT Poland, Partnera konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Liderka w Nowych Technologiach, wskazuje, że z badania wynika, że dwie na pięć ankietowanych wykorzystuje lub zamierza rozpocząć korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.
To bardzo dobra wiadomość, oznacza to, że Polki, w tym także przedsiębiorczynie prowadzące własne biznesy, są świadome roli nowoczesnych rozwiązań, które mogą usprawnić pracę niemal każdej firmy. Nie obawiają się eksperymentowania i wiele z nich chętnie sięga po najnowsze narzędzia – zauważa ekspert.
Jego zdaniem należy promować taką postawę.
Nadal ponad połowa respondentek nie korzysta z narzędzi AI, dlatego tak ważne jest nagłaśnianie sukcesów przedsiębiorczych kobiet w dziedzinie nowych technologii jako role models dla pozostałych – dodaje.
Pracownik powyżej 50. roku życia? Nie ma sprawy
Wśród ankietowanych, które prowadzą lub chciałyby prowadzić własny biznes, aż 75 proc. deklaruje, że zatrudniłyby w firmie pracowników powyżej 50. roku życia, a 58 proc. osoby z niepełnosprawnością lub neuroatypowe. Jednak – jak zwraca uwagę fundację – niewielki odsetek badanych ma w swoim zespole pracowników w wieku powyżej 50 lat (5 proc.) oraz z niepełnosprawnościami lub neuroatypowych (3 proc.).
Aż jedna trzecia respondentek przyznaje, że trudno jej określić, czy zdecydowałaby się zatrudnić w swojej firmie osobę z niepełnosprawnością lub neuroatypową.
W NatWest Polska od lat podkreślamy jak istotna jest inkluzywność w biznesie, chcemy w Konkursie wyróżniać firmy, które szczególnie dbają o wyrównywanie szans w swoich organizacjach i poza nimi. Umiarkowanie cieszy fakt, że trzy na cztery badane deklarują, że zatrudniłyby pracownika/pracowniczkę po 50. roku życia, wskazuje to, że ageizm nie jest domeną obecnych w Polsce przedsiębiorstw – wskazuje Andrzej Pacek, dyrektor firmy NatWest Group Polska, Partnera w kategorii Pracodawca Równych Szans.
Jak dodaje, ponad połowa deklaruje, że przyjęłaby do zespołu osobę z niepełnosprawnością czy osobę neuroatypową, ale co trzecia nie jest już tego pewna.
Pokazuje nam to, że nadal wiele w temacie włączania jest do zrobienia, stąd też nie poprzestajemy w naszych działaniach wspierania różnorodności. Stale dążymy do tego, aby być przykładem dobrych praktyk oraz źródłem pozytywnych zmian w świecie biznesu i wspierania niedoreprezentowanych społeczności – mówi Andrzej Pacek.
Prowadzenie biznesu coraz bardziej stresujące
Blisko dwóm na trzem respondentkom w ostatnim roku towarzyszył większy stres (34 proc. – „zdecydowanie tak”, 30 proc. – „raczej tak”). 30 proc. ankietowanych zadeklarowało, że ostatnio nie stresowało się w pracy bardziej niż w przeszłości (24 proc. – „raczej nie”, 6 proc. – „zdecydowanie nie”).
Co piąta badana przyznaje, że boryka się z bezsennością czy problemami ze snem bardzo często, a co trzecia – czasami. Co czwarta respondentka deklaruje, że kłopoty ze snem miewa rzadko, a jedynie 23 proc. – bardzo rzadko lub nigdy.
5 proc. uczestniczących w badaniu przedsiębiorczyń deklaruje, że obecnie prowadzenie działalności jest łatwiejsze niż cztery lata temu. Blisko co dziesiąta respondentka uważa, że aspekt ten nie uległ w ostatnich latach zmianie. Niemal 70 proc. ankietowanych przyznaje, że prowadzenie firmy obecnie jest trudniejsze niż 4 lata temu (16 proc. – „nieco trudniejsze”, 53 proc. – „znacznie trudniejsze”). Respondentki prowadzące własny biznes zostały zapytane także o to, jak w ostatnich latach rozwijały swoją firmę. Aż 40 proc. wskazuje biznes stacjonarny i online, natomiast co trzecia badana postawiła na rozwój stacjonarny, a 18 proc. – biznes online.
Jak zgłosić przedsiębiorczynie do konkursu
Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 15 lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności i włączania. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza także mężczyzn, którzy wspierają kobiety i realizują politykę różnorodności i włączania. Od powstania konkursu wręczono ponad 140 statuetek. Historia pokazała, że laureatki i finalistki poprzednich edycji zyskały nie tylko rozgłos, a przede wszystkim możliwości ogólnopolskiego i międzynarodowego rozwoju, nawiązując wartościowe kontakty i pozyskując inwestorów.
Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku już od piętnastu lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności oraz włączania. Do konkursu można przystąpić wypełniając formularz online na stronie bizneswomanroku.pl w jednej z wybranych kategorii otwartych: Biznes Roku: przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku: przychód poniżej 10 mln złotych, Mikrobiznes, Start-up Roku, Liderka w Nowych Technologiach, Organizacja Przyjazna Rodzicom, Pracodawca Równych Szans.