Narodowy przewoźnik chwali się, że zysk netto w 2023 r. sięgnął rekordowego poziomu 1 mld zł. Do spłacenia spółka Polskie Linie Lotnicze LOT ma jeszcze trzy spośród czterech transz państwowej pożyczki, którą ratowała się podczas pandemii koronawirusa.
Wynikami pochwalił się na portalu X (dawniej Twitter) Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT. Była to odpowiedź na słowa europosła Marka Belki, który w rozmowie z Gazeta.pl powiedział, że LOT „jest w bardzo trudnej, w niezmiernie trudnej sytuacji gospodarczej, o czym się mało mówi”. Rozmowa dotyczyła przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego, podczas której były premier podkreślał, że aby taki wielki port lotniczy miał sens, musi mieć dobrego gospodarza. Dziś budowa CPK, sztandarowej inwestycji rządu PiS, ciągle stoi pod znakiem zapytania. Decyzje dotyczące kontrowersyjnego projektu mają zapaść na podstawie audytów, które zamierza zlecić spółka CPK. Dotychczasowe szacunku mówią, że przygotowania do budowy giganta pochłonęły aż 2,7 mld zł.
LOT: Rekordowy zysk netto i terminowa spłata pożyczki
PLL LOT prognozują za 2023 rok zysk netto na (rekordowym) poziomie 1 mld zł zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami. Zrealizowały również terminowo spłatę pierwszej transzy pożyczki w wysokości 450 mln zł i nie przewidują zmian w harmonogramie spłat pomocy otrzymanej w związku z pandemią COVID-19 – podkreślił Krzysztof Moczulski.
Przypomnijmy, że koło ratunkowe narodowy przewoźnik dostał w 2020 r. podczas pandemii koronawirusa. Pomoc od państwa wyniosła wtedy 3 mld zł, z czego 1,8 mld stanowiła pożyczka z Polskiego Funduszu Rozwoju. Na pełne rozliczenie się spółka ma jeszcze czas, bowiem według umowy pożyczka ma zostać spłacona nie później niż do końca 2026 r.
Do spłaty pozostały trzy raty po 450 mln w ciągu kolejnych trzech lat – dodał Moczulski.
Więcej o rynku lotniczym przeczytasz w artykułach:
PLL LOT ma strategię do 2028 r.
Ubiegły rok LOT zamknął z wynikiem 8,3 mld zł przychodów i 113,7 mln zł zysku. W październiku 2023 r. narodowy przewoźnik ogłosił strategię rozwoju sięgającą 2028 r. – wtedy to według planów spółki – liczba pasażerów ma zwiększyć się do 16,9 mln. To ambitne założenia, bo w 2023 r. odnotowała 10,3 mln.
Plany na rok 2028 zakładają 17 mld zł przychodów i zysk netto w wysokości 640 mln zł.