REKLAMA

Marne nastroje w biznesie. Polacy największymi pesymistami na świecie

Niepewność w globalnym handlu, rosnący protekcjonizm i wysokie stopy procentowe skutecznie studzą nastroje przedsiębiorców na całym świecie. Jak pokazuje najnowszy raport Dun & Bradstreet Global Business Optimism Insights za II kwartał 2025 roku, poziom optymizmu wśród firm spadł globalnie o 1,3 proc. To kolejny sygnał ostrzegawczy dla światowej gospodarki.

Marne nastroje w biznesie. Polacy największymi pesymistami na świecie
REKLAMA

Raport oparty na badaniu 10 tys. przedsiębiorców z 32 krajów wskazuje na spadek nastrojów w globalnym biznesie. Dotkliwe tąpnięcie widać w Polsce; polscy przedsiębiorcy są dziś najbardziej pesymistycznie nastawieni spośród wszystkich badanych rynków. Spadek poziomu optymizmu w Polsce wynosi aż 13 proc., a w takich obszarach jak inwestycje, finanse i łańcuchy dostaw rodzime firmy plasują się w końcówce zestawienia.

Więcej obaw, mniej inwestycji

REKLAMA

69 proc. przedsiębiorców na świecie deklaruje obawy związane z wydatkami kapitałowymi. Globalny wskaźnik zaufania do inwestycji biznesowych spadł o 0,6 proc., najgorsze wyniki odnotowano w sektorach przemysłu ciężkiego, górnictwa i metalurgii. Nie pomaga zmienna polityka handlowa – przede wszystkim nowe cła USA nałożone na stal i aluminium.

Jeszcze bardziej niepokojące są dane dotyczące zaufania finansowego. Ten indeks obniżył się o 8,6 proc. Spadek dotknął zarówno małe, jak i duże firmy, ale najbardziej widoczny jest wśród amerykańskich korporacji, które wskazują inflację i wysokie stopy procentowe jako główne bariery wzrostu.

Polska na dnie rankingu

W przypadku polskich firm pesymizm dotyczy niemal każdego aspektu działalności. Spadek zaufania do inwestycji wyniósł 10 proc., w obszarze finansów 6 proc., a w zakresie stabilności łańcuchów dostaw aż 13 proc., co plasuje Polskę w ogonie zestawienia. Eksperci Dun & Bradstreet wiążą ten stan rzeczy z trwającą od miesięcy niepewnością gospodarczą i ostrożnością inwestycyjną polskich przedsiębiorstw.

Firmy na całym świecie zmagają się dziś z wysokimi kosztami prowadzenia działalności, niepewnością co do polityki celnej oraz słabnącym popytem. Wszystko to powoduje, że poziom optymizmu systematycznie spada – komentuje Neeraj Sahai, prezes Dun & Bradstreet International.

Wyjątki potwierdzają regułę

Nieco lepsze nastroje panują w krajach, w których doszło ostatnio do zmian politycznych. W Niemczech i Francji optymizm wzrósł odpowiednio o 6 i 9 proc., co analitycy łączą z osłabieniem pozycji skrajnej prawicy. Pozytywny impuls notują Kanada po zmianie premiera i Izrael po dłuższym okresie zawieszenia broni.

Więcej wiadomości na temat polskiej i globalnej gospodarki

W II kwartale 2025 r. spadł także wskaźnik zaangażowania przedsiębiorstw w działania ESG – o 3,3 proc., co jest pierwszym takim spadkiem od połowy 2023 roku. Mimo to aż 77 proc. firm nadal uznaje zmiany klimatu za istotne wyzwanie, a 58 proc. wierzy w wysokie prawdopodobieństwo wystąpienia katastrofy klimatycznej w przyszłości.

Trudny czas dla globalnego biznesu

Wysoka inflacja, napięcia handlowe i brak jasności co do polityki stóp procentowych skutecznie podkopują zaufanie przedsiębiorców. Bez poprawy warunków makroekonomicznych trudno będzie o wyraźne odbicie inwestycyjne czy trwałe ożywienie gospodarcze – podsumowuje Arun Singh, główny ekonomista Dun & Bradstreet.

REKLAMA

Raport Dun & Bradstreet opiera się na danych zebranych od firm z 17 branż w 32 krajach. Łącznie analizowane są wskaźniki dotyczące ogólnego optymizmu biznesowego, inwestycji, finansów, ciągłości łańcuchów dostaw oraz inicjatyw ESG. Odczyt poniżej 100 oznacza pogorszenie nastrojów, a takich wyników w II kwartale 2025 roku nie brakowało.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-17T08:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-16T20:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-16T15:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-16T09:11:18+02:00
Aktualizacja: 2025-04-16T06:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-16T05:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-14T22:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-14T16:16:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA