REKLAMA

Latanie tańsze niż jazda koleją. Miliardy z naszych podatków pomagają niszczyć klimat

Greenpeace dokonał analizy cen, porównując ze sobą połączenia lotnicze i kolejowe. Wniosek? Jazda pociągami po prostu się nie opłaca. I to w całej Europie. Ekolodzy alarmują jednak, że nie jest to efekt zwykłej wolnorynkowej walki między przewoźnikami operującymi na lądzie i w powietrzu. Sektor lotniczy jest wspierany w tej batalii miliardami euro płynącymi z kieszeni podatników.

Latanie tańsze niż jazda koleją. Ekolodzy biją na alarm
REKLAMA

Linie lotnicze nie płacą części podatków, bywają też dotowane przez samorządy. To sprawia, że ceny biletów są bardzo niskie i zachęcają turystów do latania. Greenpace opublikował raport, który każe spojrzeć na podróżowanie po Europie w zupełnie inny sposób. Branża lotnicza jest w nim odmalowana niemalże jak polskie górnictwo - wysokoemisyjna, obciążająca budżet i szkodząca środowisku.

REKLAMA

Samoloty tańsze niż pociągi

Przedstawiciele Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślali, że ograniczanie emisji dwutlenku węgla w transporcie powinno polegać na ograniczaniu lotów samolotem. Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans twierdzi, że loty do 600 km nie powinny mieć miejsca, bo możemy je zastąpić wygodnymi, szybkimi połączeniami koleją

Niektóre kraje wspólnoty podejmowały nieśmiałe próby realizowania tej polityki. Ot, na przykład dorzucając przewoźnikom podatki lotnicze. Z raportu Greenpeace wynika jednak, że w skali całego kontynentu te działania nie zdają egzaminu.

Organizacja porównała 112 połączeń, sprawdzając dla każdego z nich ceny w okresie dziewięciu dni. Chodziło rzecz jasna o to, by raport nie wyłapywał przypadkiem jednodniowych promocji, tylko skupiał się na realnym koszcie podróży w analizowanym przedziale czasowym. Efekt?

Latanie okazało się tańsze w 79 przypadkach

W 23. przypadkach wygrywała jazda koleją, co badacze rozumieli w ten sposób, że pociąg był korzystniejszą cenowo opcją w ośmiu lub dziewięciu z analizowanych dni. W pozostałych zestawieniach żaden ze środków transportu nie miał już tak istotnej przewagi. Część tras, na których wygrywała kolej, została rozpisana na poniższej mapce. Jak widać w Polsce znalazło się zaledwie jedno takie połączenie - z Warszawy do Berlina.

Dlaczego tak się stało? Cytowana przez "The Guardian" Lorelei Limousin, działaczka na rzecz klimatu w Greenpeace, nie ma wątpliwości.

Bilety lotnicze za 10 euro są możliwe tylko dlatego, że pracownicy i podatnicy, płacą prawdziwy koszt. Dla dobra planety i ludzi politycy muszą działać, aby odwrócić tę sytuację i sprawić, by podróż pociągiem była bardziej przystępną opcją - tłumaczyła ekolożka.

Największa różnica pojawiła się na trasie Londyn-Barcelona. Pokonanie jej pociągiem jest aż 30-krotnie droższe niż za pomocą samolotu. Bilet lotniczy do stolicy Katalonii kosztuje bowiem zaledwie 12 euro.

Raport krytykuje obecny system podatkowy

Czytamy w nim, że linie lotnicze w Europie nie płacą podatków od benzyny lotniczej, a odprowadzany przez nich VAT jest dość symboliczny na tle reszty gospodarki.

REKLAMA

W innym badaniu, przeprowadzonym przez Transport and Environment, pada wyliczenie, mówiące, że budżety państw Europy straciły w 2022 r. przez ulgowe traktowanie przewoźników aż 34,2 mld euro. Do 2025 r. strata ma wzrosnąć do 47,1 mld euro.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA