Firma eLeader opublikowała raport dotyczący zróżnicowania półkowej ekspozycji piwa w poszczególnych sieciach handlowych. W pierwszym półroczu 2024 r. to Auchan i Leclerc mogły pochwalić się największą i najbardziej zróżnicowaną ofertą piwną. W kategorii dyskontów najlepsze okazały się pod tym względem Lidl i Netto, zaś niekwestionowanym liderem wśród supermarketów pozostaje Intermarche.
Raport „Rynek piwa w Polsce. Ekspozycja w sieciach detalicznych w obiektywie AI”, opracowany przez firmę eLeader pokazuje, że sieci handlowe mają coraz bardziej zróżnicowaną ofertę piwną, a niektóre hipermarkety, dyskonty i sklepy proximity przewyższają pod tym względem standardy rynkowe.
Wielkość i zróżnicowanie regału z piwami zależą w dużej mierze od powierzchni sklepu, dlatego w naszym badaniu skupiliśmy się osobno na hipermarketach, dyskontach oraz kanale proximity. Zaskoczeniem nie jest, że największą i najbardziej zróżnicowaną ofertę posiadają przede wszystkim sklepy wielkopowierzchniowe – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
I dodaje, że tam, gdzie ekspozycja była największa, było jednak również najwięcej wahań związanych z jej pojemnością. Zauważyli też, że w każdej z badanych kategorii sklepów znalazły się sieci, które zdecydowanie wyróżniają się pod względem różnorodności oferowanych producentów i marek piwa.
Odpowiednio wyeksponowane piwo na półkach to podstawa
Według ekspertów obserwowany od dłuższego czasu spadek konsumpcji piwa, wzrost kosztów jego produkcji oraz zmieniające się trendy konsumenckie sprawiają, że nie tylko browary szukają nowych sposobów na przyciągnięcie uwagi klienta. Czynią to także sieci handlowe, dla których jednym z podstawowych narzędzi jest ekspozycja półkowa.
Jak pokazuje raport eLeader, sklepy coraz mocniej stawiają na zróżnicowanie swojej oferty piwnej, starając się wyjść naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów. W okresie od stycznia do sierpnia 2024 r. największym facingiem piwa, czyli tym, co widać się froncie sklepowego regału, mogły pochwalić się sieci Auchan i Leclerc, wśród dyskontów Lidl i Netto, a w kategorii proximity Intermarche. Wszystkie te sieci przodowały jednocześnie, jeśli chodzi o zróżnicowanie półki piwnej, tak pod względem obecnych na niej producentów, jak i marek.
Niekwestionowanym liderem we wszystkich kategoriach był Auchan, na którego półkach można było znaleźć w badanym okresie 281 marek piwa i 138 jego producentów. Hipermarketom niewiele ustępuje Intermarche, gdzie narzędzia AI naliczyły 130 producentów i 266 brandów.
W kategorii dyskontów najlepszy okazał się Lidl, który ze średnio 111 producentami i 219 markami piwa, wyprzedził sieci takie jak Biedronka czy Netto.
Auchan pozostaje liderem naszego zestawienia, nawet pomimo wyniku audytów image recognition, które wykazały, że ekspozycja piwa w tej sieci w badanym okresie się zmniejszyła. Jednocześnie stała się ona jednak bardziej zróżnicowana. Auchan posiadał rekordowy wśród badanych sieci udział piw kraftowych (38,6 proc.), oferował także największą liczbę marek piwa bezalkoholowego (30) – tłumaczy Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
Jej zdaniem w kategorii proximity zdecydowanie dominował Intermarche, który daleko w tyle pozostawił takie sieci jak Stokrotka, Polomarket czy Delikatesy Centrum. Wśród dyskontów walka była bardziej wyrównana, a pod względem wielkości i zróżnicowania oferty piwnej, od innych sieci odstawał jedynie Aldi.
Więcej wiadomości na temat zakupów można przeczytać poniżej:
Zróżnicowana polityka sieci handlowych dotycząca oferty piwa
Raport eLeader potwierdza, że na sklepowych półkach nadal dominują piwa z największych w Polsce grup piwowarskich, jednak sieci coraz mocniej stawiają także na inne kategorie. Przy pomocy narzędzi AI eksperci sprawdzili, jak w sieciach detalicznych wyglądało czołowe 5 pozycji pod względem facingu.
W trzech z nich (Carrefour, Kaufland, Żabka) do pierwszej piątki zakwalifikowały się piwa z browarów regionalnych i rzemieślniczych. Na marki własne najmocniej stawiały: Aldi, Delikatesy Centrum, Dino, Netto i Polomarket. Resztę czołowych pozycji na półkach w badanych sieciach zajmowały piwa pięciu największych w Polsce Grup Piwowarskich (Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec, Carlsberg Polska, Van Pur, Perła Browary Lubelskie).
Sieci handlowe mają bardzo zróżnicowaną politykę, jeśli chodzi o ofertę piw. Piwa kraftowe, będące relatywnie wąską półką w przypadku małych sklepów detalicznych, stanowią istotną część oferty specjalistycznych sklepów alkoholowych. Coraz częściej pojawiają się także w supermarketach – uważa Ptaszyński, Prezes Polskiej Izby Handlu.
Ptaszyński twierdzi, że różne są również strategie sieci względem marki własnej. Według danych agencji CMR udział piw marek własnych w małych sklepach wynosi zaledwie ok. 1,5 proc. wartości obrotu, za to w przypadku niektórych supermarketów ich udział wynosi aż 8 proc. wartości obrotu.
Badanie eLeader objęło okres od stycznia do sierpnia 2024 r. Przeprowadzono je w 14 sieciach handlowych kategorii, takich jak: hipermarkety, dyskonty, kanały proximity i convenience. Na potrzeby raportu przeanalizowano ekspozycję półkową, na której zarejestrowano 148 producentów piwa, w tym 98 browarów rzemieślniczych i regionalnych.
Audyty ekspozycji w sklepach zostały przeprowadzone za pomocą narzędzia własnego eLeader Shelf Recognition AI, które wykorzystuje mechanizmy głębokiego uczenia sieci neuronowych do rozpoznawania produktów na rzeczywistych zdjęciach półek sklepowych wykonywanych w badanym przedziale czasu.