Koniec z hipermarketami Ikei. Sieć wypuszcza apkę i chce mocno przemeblować sprzedaż w Polsce
Ikea kończy z hipermarketami. Polityka szwedzkiego koncernu zmienia się wraz z nadejściem konsumentów coraz bardziej ceniących sobie wygodę i zakupy za pośrednictwem internetu. Placówki będą teraz mniejsze, zlokalizowane w pobliżu miast, sieć więcej chce sprzedawać zdalnie, między innymi za pośrednictwem aplikacji, którą wypuści lada chwila.
Kompletne przemeblowanie - to czeka w najbliższych latach polskie sklepy Ikea. Największą zmianą ma być zakończenie polityki znanych wszystkim hipermarketów. Mają zastąpić je inne kanały sprzedaży, które lepiej dopasują się do współczesnych konsumentów.
Sprzedaż online, e-commerce, a także mniejsze formaty placówek i punktów odbioru zamówień, mają stać się filarami nowoczesnej Ikei. Carolina Gómez zapowiada również dalsze inwestycje w ekologię i wprowadzenie aplikacji mobilnej.
Zmiana konsumenta to zmiana rynku
Budowany w Szczecinie nowa placówka Ikei będzie hipermarketem, ale biorąc pod uwagę liczbę innowacji należy ją traktować jako zapowiedź nachodzących zmian
W pewnym sensie będzie to więc sklep przyszłości.
– zapowiedziała w wywiadzie dla Wiadomości Handlowych CEO Ikea Polska.
Jej zdaniem współcześni konsumenci coraz bardziej cenią sobie wygodę i czas, mniej chętnie wybierają się do leżących na peryferiach sklepów, za to coraz chętniej kupują online. Sklepy stacjonarne nie muszą zatem mieć pełnej ekspozycji i dużych magazynów. Dzisiaj bardziej chodzi o doświadczenie zakupowe, sklepy pełnią bardziej funkcję ekspozycyjną, klienci przychodzą, by obejrzeć produkty, dotknąć ich, wypróbować, dowiedzieć się więcej, uzyskać wsparcie personelu przy podejmowaniu decyzji zakupowej – a niekoniecznie po to, by osobiście zabrać zakupy do domu.
Obiekt w Szczecinie jest obecnie ostatnim w naszych planach na Polskę, nie będziemy już otwierać charakterystycznych dla Ikei potężnych hipermarketów. Będziemy się koncentrować na bardziej kompaktowym formacie, szukać odpowiednich lokalizacji w różnych regionach.
– zapowiada Carolina Gómez.
Według ankiet Ikei 47 proc. (o 8 proc. więcej niż w 2019 r.) klientów przed lub po wizycie w sklepie odwiedza ich stronę internetową. Sieć stacjonarna pozostaje w Polsce poza zasięgiem 50 proc. gospodarstw domowych. Sposobem na udostępnienie im oferty Ikei ma stać się rozbudowywany kanał online.
Ikea City - mniejsze markety, ok. 5 tys. mkw. powierzchni, bliżej centrów miast są innym z testowanych już pomysłów Ikei. W warszawskim Blue City działa już jedna taka placówka, a jej wyniki mają być zadowalające, zwłaszcza pod kątem liczby odwiedzin. Brak możliwości zobaczenia w takim miejscu całego asortymentu jest wynagradzany postępującymi ułatwieniami zamówień poprzez stronę internetową.
W tym roku Ikea ma także uruchomić nową aplikację zakupową, w której użytkownicy będą mogli przeglądać ofertę, ale też kupować. Za jej pośrednictwem będziemy mogli zaoferować klientom znacznie szerszy pakiet usług,
Prowadzimy analizy, jakie inne koncepty Ikea sprawdzą się w Polsce. Mogą to być mniejsze placówki – 10-15 tys. mkw. – może to być format City Store, uruchamiany w centrach miast, a może nawet format logistyczny, mniejsze punkty odbioru zamówień online.
– wylicza CEO Ikei w Polsce
Zmienia się prawie wszystko
Na co teraz stawiają Szwedzi?
- Większą dostępność cenową – produkty mają być jeszcze bardziej dostępne cenowo.
- Bliskość – inne formaty sklepowe, Ikea City, e-commerce i niestandardowe kanały dotarcia do klienta.
- Poszukiwanie sposobów na przyczynienie się do rozwoju lokalnych społeczności i przyjaznego wpływu na środowisko.
Na energię odnawialną w Polsce - głównie farmy wiatrowe - Ikea wydała ponad 250 mln euro. W ten sposób produkuje tyle energii, ile zużywa we wszystkich zakładach zarówno produkcyjnych, jak i sklepach oraz biurach. Koncern dąży do neutralności w środowisku również w reszcie świata.
W samej Polsce jest sześć farm wiatrowych Ikei: w Rymanowie, Bukowsku, Łękach Dukielskich, Lubartowie, Gizałkach oraz Wróblewie. Na całym świecie Ikea posiada instalacje fotowoltaiczne złożone z około 900 tys. modułów, a także 534 elektrownie wiatrowe – w tym przejęte w 2019 r. pierwsze morskie wiatraki.
Z innych nowości - w kilku miastach europejskich odbędą się testy niezależnych restauracji Ikea, także w formie czasowo uruchamianych stoisk.
W Polsce jednak nawet w mniejszych formatach restauracje mają służyć do zjedzenia czegoś podczas zakupów. Zatem chociaż polityka dotycząca ukochanych przez wielu klopsików w polskiej Ikei pozostaje, póki co niezmienna.