Deutsche Bahn zbuduje unikatowy most do Polski. Te efektowne liny nie są wykonane ze stali
Deutsche Bahn nie ogląda się na Polskę i nasze PKP. Niemiecki przewoźnik wybuduje most kolejowy nad Odrą. Obiekt będzie unikatem na skalę światową. Zostanie wykonany w innowacyjnej technologii z wykorzystaniem włókna węglowego i kosztować będzie 65 mln euro.
Deutsche Bahn podkreśla, że dzięki nowej inwestycji stałe połączenie kolejowe pomiędzy dwoma sąsiednimi krajami będzie znacznie wygodniejsze i ułatwi odejście od transportu drogowego na rzecz kolei.
Kamień węgielny pod powstający na granicy obiekt wmurowali w Küstrin-Kietz przedstawiciele Republiki Federalnej Niemiec, Rzeczpospolitej Polskiej, Brandenburgii oraz DB. Wartość inwestycji rządu federalnego wyniesie około 65 mln euro.
Konstrukcja mostu jest unikatem na skalę światową
W liczącym 260 metrów długości moście łukowym z siatkowym układem podwieszenia liny nośne, tzw. wieszaki, wykonane zostaną z włókna węglowego. Dzięki zastosowaniu tego materiału, znacznie bardziej elastycznego niż stal, oraz dzięki innowacyjnej technologii budowy, konstrukcja mostu będzie wyjątkowo lekka, mniej materiałochłonna i przyjazna dla środowiska.
Ten most jest symbolem zrastającej się Europy i idealnie wpisuje się w Europejski Rok Kolei. Pierwsze pociągi przejadą po tej wyjątkowej konstrukcji już pod koniec 2022 r., przewożąc pasażerów z obu krajów w komfortowych warunkach i w sposób przyjazny dla środowiska. Zachwyca mnie zarówno filigranowa architektura mostu, jak i tempo budowy: nieco ponad rok to rekordowy czas
– powiedział Ronald Pofalla, członek zarządu DB ds. infrastruktury.
To nie koniec kolejowych inwestycji Niemiec w tym regionie. Wspólnym celem Brandenburgii, Berlina i województwa lubuskiego jest pełna elektryfikacja i ruch dwutorowy z prędkością 160 km/h na popularnej trasie Berlin-Kostrzyn.
Pociągi nowym mostem pomkną cztery razy szybciej
Po zakończeniu budowy pociągi, w tym te obsługiwane przez PKP, będą mogły ponownie korzystać z całej linii RB26 z Berlina przez Müncheberg do Kostrzyna. Maksymalna prędkość na moście wyniesie 120 km/godz. Wcześniej przez wiele lat było to tylko 30 km/godz.
Nowy dwutorowy most o długości 260 m zastąpi obiekt z 1867 roku, który jest właśnie rozbierany.