REKLAMA

Takich opóźnień pociągów nie było od lat. Kolej zrzuca winę na pasażerów

Dlaczego pociągi w Polsce się spóźniają? Winni są podobno pasażerowie, bałagan i pogoda. Tak źle z punktualnością na kolei w naszym kraju nie było od lat. Urząd Transportu Kolejowego przedstawił właśnie najnowszy raport w tej sprawie. Wynika z niego, że co trzeci pociąg PKP Intercity był opóźniony.

pkp-intercity-pociag-pasazer
REKLAMA

W trzecim kwartale 2021 r. do stacji końcowej punktualnie przyjechało niespełna 89 proc. pociągów pasażerskich oraz ponad 41 proc. pociągów towarowych. Współczynnik punktualności w obu przypadkach w III kwartale osiągnął najniższą wartość w tym roku.

REKLAMA

Od lipca do września 2021 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 88,70 proc. pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). W stosunku do poprzedniego kwartału oznacza to spadek o ponad 3 punkty procentowe.

Najwyższą wartość współczynnika punktualności w przewozach pasażerskich odnotowano we wrześniu – 90,37 proc. W sierpniu wartość współczynnika wyniosła 89,08 proc., natomiast w lipcu zaledwie 86,73 proc.

Jak wyliczył serwis Rynek Kolejowy, jest to najgorszy wynik od fatalnego II kwartału 2018 roku, kiedy punktualność wynosiła 88,21 proc. Tymczasem jeszcze trzy lata temu rządzący szumnie zapowiadali, że skończą z opóźnieniami na kolei. Niżej wywiad. Jak widać po tych zapowiedziach, został jedynie pusty śmiech.

PKP Intercity dramatycznie opóźnione. Warszawska Kolej Dojazdowa wzorcowo punktualna

Które linie kolejowe w Polsce są najbardziej punktualne? Który przewoźnik ma największe spóźnienia? Wśród przewoźników pasażerskich uruchamiających więcej niż tysiąc pociągów miesięcznie, najwyższy wskaźnik punktualności w III kwartale odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa – 99,04 proc.

Największy przewoźnik dalekobieżny w kraju – spółka PKP Intercity osiągnęła w tym okresie współczynnik punktualności na poziomie 66,12 proc. (prawie 12 punktów procentowych mniej niż w poprzednim kwartale).

Średnie kwartalne opóźnienie pociągów pasażerskich wyniosło ponad 21 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz ponad 9 minut dla wszystkich pociągów (w tym również punktualnych).

Dlaczego pociągi w Polsce się spóźniają? Winni mają być głównie pasażerowie i bałagan podczas remontów. Zgodnie z danymi przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe, najwięcej opóźnień pociągów w trzecim kwartale wynikało z powodu wydłużonego lokowania podróżnych (związanego z dużą liczbą pasażerów), wydłużonego czasu przejazdu, naprawy lub wymiany taboru kolejowego  oraz niewłaściwej organizacji prac budowlanych.

W lipcu występowały także niesprzyjające warunki meteorologiczne, w tym wyładowania atmosferyczne, które przyczyniły się do największych opóźnień pociągów w tym miesiącu.

Początek wakacji był wyzwaniem dla przewoźników kolejowych. W lipcu poza niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi doszło również aż do trzech zdarzeń związanych z wykolejeniem pociągu. Wywołały one poważne zmiany w prowadzeniu ruchu kolejowego i niekorzystnie wpłynęły na punktualność znacznej liczby pociągów. W sierpniu i wrześniu punktualność już się poprawiła 

– podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Pociągi towarowe też opóźnione

REKLAMA

W III kwartale bieżącego roku do stacji końcowej punktualnie dojechało 41,09 proc. pociągów towarowych, przy czym w przypadku pociągów uruchamianych na terenie kraju współczynnik punktualności wyniósł 41,34 proc., natomiast w przypadku pociągów międzynarodowych 39,44 proc.

Najwyższy współczynnik punktualności dla wszystkich pociągów towarowych odnotowano we wrześniu – 41,67 proc. W lipcu współczynnik wyniósł 41,34 proc, natomiast w sierpniu 40,29 proc. Średnie kwartalne opóźnienie pociągu towarowego wyniosło 789 minut.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA