Dark stores - czym są, jak z nich korzystać
Pomiędzy sklepach internetowymi a stacjonarnymi na rynku funkcjonują dark stores. W tłumaczeniu są to ciemne sklepy, jednak spolszczona nazwa nie oddaje idei ich działalności. Sprawdź, czym są dark stores i jak z nich korzystać.

Co to jest dark stores?
Dark stores to mini centra dystrybucyjne, których pracownicy zajmują się kompletowaniem i wysyłką zamówień do klienta. Nie są to klasyczne sklepy, do których możesz wejść i w których zrobisz zakupy. Schemat ich funkcjonowania wygląda mniej więcej tak:
- klient pobiera dedykowaną aplikację, przez którą dokonuje zakupu,
- pracownik dark stores kompletuje zamówienie,
- kurier dostarcza towar pod wskazany przez klienta adres.
Na pierwszy rzut oka dark stores nie różnią się niczym od klasycznych centrów dystrybucji. Istnieje jednak kilka różnic, które sprawiają, że dark stores stały się osobną kategorią.
Tego typu sklepy powstały stosunkowo niedawno. W dobie pandemii koronawirusa, gdy dokonywanie zakupów było mocno utrudnione, handlowcy postanowili znaleźć sposób, aby w krótkim czasie dotrzeć do klienta z zamówieniem.
Co wyróżnia dark stores?
Dark stores mają kilka charakterystycznych cech, takich jak:
- lokalizacja – mini centra dystrybucji znajdują się w pobliżu gęsto zaludnionych obszarów miejskich, co ułatwia realizację dostawy w jak najkrótszym czasie,
- asortyment – w ofercie dark stores znajdziemy produkty najczęściej zamawiane przez klientów, np. artykuły spożywcze, kosmetyki, chemia gospodarcza,
- organizacja pracy – dark stores są nastawione na szybką dostawę, dlatego korzystają z nowoczesnych technologii usprawniających realizację zamówienia,
- elastyczność operacyjna – właściciele dark stores muszą stale monitorować obowiązujące na rynku trendy, a także dostosowywać do nich swoją działalność,
- klient docelowy – dark stores obsługują przede wszystkim klientów indywidualnych, najczęściej mających miejsce zamieszkania w pobliżu siedziby,
- czas realizacji zamówień – niektóre centra dystrybucyjne są w stanie zrealizować zamówienie nawet w godzinę.
Ideą dark stores jest więc dostarczenie klientowi najpotrzebniejszych produktów w ciągu maksymalnie kilku godzin.
Więcej o dark stores przeczytasz na Bizblog.pl:
Zalety dark stores
Pomimo iż obostrzenia pandemiczne od dawna nie obowiązują, dark stores cieszą się niesłabnącą popularnością. Model ten ma wiele zalet, w tym:
- szybkość realizacji zamówienia – klientowi zależy dziś na tym, aby najpotrzebniejsze rzeczy otrzymać w kilka godzin,
- optymalizacja kosztów operacyjnych – dark stores nie wymagają atrakcyjnej lokalizacji, ekspozycji czy dużej liczby personelu do obsługi klienta,
- efektywne zarządzanie ofertą – właściciele dark stores są w stanie dostosować ofertę do potrzeb lokalnej ludności,
- wygoda dla klientów i przedsiębiorców – dark stores to komfortowe rozwiązanie zarówno dla tych, którzy produkty dostarczają, jak i dla tych, którzy je zamawiają.
Dark stores a rynek
Rynek dark stores rozrasta się zgodnie z zasadą „jest popyt, jest podaż”. Klient oczekuje dziś szybkiej dostawy produktów, których używa na co dzień. Nie każdy ma czas na to, aby po pracy udać się na zakupy. Nie każdy może pozwolić sobie na wyjście z domu, a zakupy „po sąsiedzku” nie są obecnie tak często praktykowane, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Eksperci szacują, że rynek dark stores przyciągnął kapitał rzędu kilkunastu milionów dolarów i wciąż się rozrasta.
To, co dla jednych jest szansą, dla innych stanowi zagrożenie. Dark stores znalazły się pod ostrzałem właścicieli galerii handlowych i sklepów stacjonarnych. Ich zdaniem mini centra to nie tylko konkurencja, ale też ograniczanie handlu. Klient, który przyjdzie do sklepu stacjonarnego, być może kupi nie tylko to, co planował. Tymczasem zakupy w dark stores są w pełni ukierunkowane. Nic więc dziwnego, że europejskie miasta, takie jak Barcelona czy Amsterdam wprowadzają ograniczenia w funkcjonowaniu tego typu sklepów. W Polsce na chwilę obecną nie mamy żadnych obostrzeń, a ich wdrożenie nie jest planowane.