Rząd szykuje strategię rozwoju przemysłu zbrojeniowego. Dokument ma być gotowy do końca roku i wyznaczyć kierunek dla państwowych i prywatnych firm z sektora obronnego.

Rząd rozpoczął prace nad kompleksową strategią rozwoju przemysłu obronnego. Nowa strategia ma określić kierunki rozwoju tej branży i wskazać, jakie wartości oraz produkty powinny być fundamentem przyszłości sektora. Strategia ma być gotowa do końca roku, a jej opracowanie formalnie ruszy po podpisie premiera Donalda Tuska.
Strategia dla zbrojeniówki jak drogowskaz
Jak informuje „Rzeczpospolita”, prace nad dokumentem koordynuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które przewodzi międzyresortowemu zespołowi zatwierdzonemu przez Komitet Stały Rady Ministrów. W skład zespołu wejdą też przedstawiciele resortów obrony, funduszy i polityki regionalnej oraz aktywów państwowych, które nadzorują m.in. Polską Grupę Zbrojeniową (PGZ).
Nowa strategia ma nie być dokumentem sztywno narzucającym wytyczne, ale ma pełnić funkcję drogowskazu dla spółek – zarówno państwowych, jak i prywatnych. Ma pomóc w określaniu ich wizji rozwoju, wskazując wyzwania i priorytety, ale bez nadmiernej ingerencji w ich autonomię. Elastyczność dokumentu ma zwiększyć jego skuteczność i umożliwić lepsze dostosowanie do dynamicznych zmian w otoczeniu międzynarodowym.
Więcej o wojnie w Ukrainie i sytuacji międzynarodowej:
Istotnym elementem strategii będzie efektywne wykorzystanie dostępnych źródeł finansowania, w tym unijnych instrumentów, takich jak SAFE czy Fundusz Bezpieczeństwa i Obrony. SAFE oferuje 150 mld euro nisko oprocentowanych pożyczek dla przemysłu obronnego, również prywatnego.
Jakie problemy trapią polską zbrojeniówkę?
Problemów jednak nie brakuje. Eksperci wskazują, że branża zmaga się z brakiem ciągłości kadrowej – w ciągu pół roku zmienił się m.in. dyrektor departamentu przemysłu obronnego w MRiT, prezes PGZ oraz wiceminister w resorcie aktywów państwowych. Taka rotacja utrudnia spójną realizację polityki i budowę długofalowej wizji, co zwiększa ryzyko niepowodzenia całego projektu.
Strategia dla przemysłu obronnego ma pozwolić na stworzenie spójnej polityki wobec jednego z najważniejszych sektorów gospodarki. Jej powodzenie zależy jednak od dobrej współpracy między resortami, stabilności personalnej i sprawnego wykorzystania środków zewnętrznych.