Aż 42 proc. Polek prowadzących własną działalność gospodarczą przyznaje, że pracuje więcej niż rok temu, a co piąta deklaruje, że pracuje „znacznie więcej” niż przed rokiem. Najnowsze dane pochodzą z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Dynamika czasu pracy” Fundacji WłączeniPlus.

Polki, które prowadzą własną firmę, pracują coraz więcej i coraz dłużej. Raport, który towarzyszy konkursowi dla przedsiębiorczych kobiet Sukces Pisany Szminką, pokazuje, że mamy do czynienia ze stałym trendem - w ubiegłorocznym badaniu takich deklaracji było 41 proc.
Polskie przedsiębiorczynie coraz więcej czasu poświęcają na swoją firmę
Polacy to jeden z najbardziej zapracowanych narodów w UE Blisko - ogólnie co trzeci badany Polak deklaruje, że pracuje więcej niż 40 godzin tygodniowo. Natomiast wśród kobiet posiadających firmy ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi 42 proc. Jeśli chodzi o przynależność do pokolenia, dane wyglądają następująco. Przedsiębiorczynie z pokolenia X (45-54 lat) pracują najwięcej - 43 proc. z nich pracuje ponad 40 godzin tygodniowo. Z pokolenia Z (18-24 lat), które dodatkowo często nadal się uczy, 17 proc. pracuje ponad 40 godzin tygodniowo. Wśród ogółu badanych co trzecia osoba pracuje 30-40 godzin tygodniowo. Tyle samo w pracy spędza 40 proc. starszych Millenialsów (35-44 lat).

Z najnowszego badania wynika, że niemal 25 proc. wszystkich ankietowanych pracuje więcej niż przed rokiem, a jedynie 8 proc. poświęca mniej czasu na obowiązki zawodowe. Natomiast w przypadku przedsiębiorczyń te deklaracje wyglądają inaczej - 42 proc. przyznaje, że praca zawodowa zajmuje im więcej czasu niż rok temu, z czego aż 19 proc deklaruje, że pracuje znacznie więcej.
Więcej o przedsiębiorczych Polkach przeczytasz na Bizblog.pl:

Prowadzenie biznesu w Polsce coraz bardziej czasochłonne
Rosnąca liczba godzin poświęcanych na pracę, szczególnie wśród przedsiębiorczyń i młodszych Millenialsów, to wyraźny sygnał, że prowadzenie biznesu w Polsce wiąże się dziś z coraz większym obciążeniem czasowym - mówi Magdalena Chudzikiewicz, General Manager w firmie home.pl.
Zdaniem ekspertki pokazuje to również, jak wiele procesów nadal pozostaje na barkach samych właścicielek.
Dla wielu kobiet zarządzających firmami większe zaangażowanie to nie tylko odpowiedź na rosnącą konkurencję i presję rynkową, ale również konsekwencja budowania skalowalnych modeli biznesowych, które wymagają ciągłej obecności i kontroli. Ta dynamika pokazuje, jak kluczowe staje się dziś inwestowanie w kompetencje z zakresu zarządzania czasem, efektywności operacyjnej oraz delegowania zadań – to nie tylko sposób na ochronę własnego dobrostanu, ale i warunek długoterminowej trwałości biznesu – wskazuje Magdalena Chudzikiewicz.