REKLAMA
  1. bizblog
  2. Energetyka

Te silniki na E10 nie pojadą. Ważny komunikat polskiej fabryki samochodów

Najpierw kierowców ogarnął strach, że akurat nowe paliwo E10, które zastąpiło tradycyjną benzynę Pb95 w ich samochodach zrobi więcej szkody niż pożytku i będzie nie lada kłopot. Teraz znowu własnym życie zaczyna żyć fama, wedle której to nowe paliwo fatalnie zachowuje się w zimie, kiedy temperatura spada poniżej zera. Ma mieć bowiem tendencję do zamarzania. Swoje trzy grosze dodaje także Fabryka Samochodów Osobowych, która w sprawie E10 wydała specjalny komunikat.

26.01.2024
9:29
benzyna-E10-samochody-komunikat-FSO
REKLAMA

Od 1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach paliw dokonuje się rewolucja, jakiej nie widzieliśmy od lat. Wszystko dlatego, że najpopularniejsza benzyna Pb95 ustępuje miejsca nowemu rodzajowi paliwa - E10. Chodzi o zawartość biokomponentów. Wcześniej było ich do 5 proc., a teraz nowe paliwo ma zawierać do 10 proc. biokomponentów i stąd taka a nie inna nazwa. Ta paliwowa zamiana od początku budzi sporo obaw. Najpierw strach dotyczył tego, czy paliwo E10 spasuje do naszych samochodów. Potem, kiedy zima aura pokazała się w pełnej krasie, w ruch poszła plotka, jakoby nowe paliwo zamarzało na potęgę. To rzecz jasna bzdura. Wszak temperatura zamarzania benzyny to -45 st. C. Inna sprawa, że w ostatnich tygodniach jest ona jeszcze niższa, dzięki specjalnie dodawanym dodatkom - właśnie na czas zimy.

REKLAMA

Benzyna E10: jest komunikat FSO

Nowe zamieszanie wokół benzyny E10 przywołało do tablicy Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO), która wydała w tym temacie specjalny komunikat. Ten dotyczy tych pojazdów i silników spalinowych, które wyprodukowano w warszawskiej fabryce FSO, a które nie są kompatybilne z paliwem E10. Na liście nie brakuje aut starszych, wyprodukowanych jeszcze w XX wieku, ale są też takie pochodzące z pierwszej dekady XXI wieku. Zgodnie z tą rozpiską na E10 nie pojadą:

  • FSO Fiat 125p produkowany w latach 1973–1991;
  • FSO (Daewoo-FSO) Polonez (w tym Polonez Truck) produkowany w latach 1978–2002;
  • FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Lanos produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1997–2008;
  • FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Matiz produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1998–2007;
  • Daewoo-FSO (Daewoo) Nubira produkowana i montowana w systemie SKD w latach 1997–2002;
  • Daewoo Tico montowany w systemie SKD w latach 1996–2001;
  • Daewoo Espero montowany w systemie SKD w latach 1996–1999;
  • Daewoo Tacuma montowana w systemie SKD w latach 2000–2001;
  • Daewoo Leganza montowana w systemie SKD w latach 1997–2000

Więcej o benzynie przeczytasz na Spider’s Web:

W przypadku Chevrolet Aveo, produkowanego w latach 2007–2011 – homologowanego i sprzedawanego przez GM DAT – nie posiadamy takiej informacji - informuje FSO.

Niemcy już testują E20

REKLAMA

W Polsce nie maleje ciągle strach przed nową benzyną E10, a Niemcy już testują paliwo E20, czyli zawierające do 20 proc. biokomponentów. Niemiecki automobilklub ADAC (który opowiada się za wprowadzeniem E20 do ogólnego użytku już od 2020 r.) uważa, że cena benzyny E20 zawierającej do 20 proc. etanolu odnawialnego nie powinna być żadną barierą i być porównywalna do tej obowiązującej przy E10.

E20 zapewni państwom członkowskim solidne narzędzie umożliwiające osiągnięcie nowych celów Fit-for-55 na 2030 r. w zakresie usuwania skamieniałości z transportu drogowego - przekonuje David Carpintero, dyrektor generalny ePURE, organizacji reprezentującej interesy europejskich producentów etanolu odnawialnego.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA