REKLAMA

8000 opon na kilometr drogi. Polacy robią asfalt przyszłości

Grupa Recykl, która od 20 lat przerabia zużyte opony twierdzi, że oponom można nadać drugie życie poprzez odzysk między innymi stali z osnowy i ze stopki, gumę butylową z wewnętrznej dętki, gumę z bieżnika i z karkasu oraz tekstylia.

Atrakcyjny rynek recyklingu opon
REKLAMA

Polska spółka Recykl jest drugą co do wielkości firmą recyklingową opon w Europie. Dlatego ma w planach budowę zakładu na Litwie i uruchomienie produkcji nowoczesnych dodatków do asfaltu w Indiach.

Maciej Jasiewicz, prezes zarządu Grupy Recykl podkreśla, że działają na rozwijającym się rynku, który jako jeden z niewielu w segmencie motoryzacji nie odnotowuje spowolnienia.

REKLAMA

Można powiedzieć, że jesteśmy ponad dyskusjami o tym, który napęd jest efektywniejszy czy też bardziej ekologiczny, ponieważ niezależnie od tego, które rozwiązanie wybiera użytkownik pojazdu, koła zawsze pozostają na swoim miejscu i w ich przypadku nic, w zasadniczy sposób, technologicznie się nie zmienia - mówi Maciej Jasiewicz, prezes zarządu Grupy Recykl.

I dodaje, że opracowany w spółce dodatek do mieszanek asfaltowych SMAPOL, otrzymywany z przerobu kordów tekstylnych odzyskiwanych w procesie recyklingu opon jest dystrybuowany w Polsce i Indiach.

Trwają przygotowania do budowy testowych odcinków dróg w Kazachstanie i Szwecji, a także prowadzone są rozmowy o jego dystrybucji w USA, Hiszpanii, Włoszech, Azerbejdżanie, Ukrainie, Malezji, Kuwejcie, Brazylii i Chile. Innym ważnym produktem jest ELITEX– dodatek do gumy i polimerów termoplastycznych, poprawiający reologię polimerów i własności wyrobów (na przykład wytrzymałość, twardość, udarność) - komentuje prezes zarządu Grupy Recykl.

W Unii Europejskiej wzrasta import i sprzedaż opon

Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA) w I kwartale tego roku odnotowano 8 proc. wzrost sprzedaży opon do samochodów osobowych. W kategorii pojazdów ciężarowych sprzedaż spadła o 4 proc. r./r., podobnie zresztą jak w segmencie opon rolniczych.

Astutus Research szacuje, że w ubiegłym roku w krajach UE, liczonych łącznie z Wielką Brytanią, Norwegią i Szwajcarią, ale bez Turcji, pojawiło się prawie 4,5 mln ton zużytych opon. W 2019 r. było ich tylko 3,5 mln.

W przypadku opon do aut osobowych i samochodów dostawczych o 12 proc. wzrósł import do krajów UE oraz Wielkiej Brytanii z Chin, krajów ASEAN i Indii. W segmencie opon do samochodów ciężarowych i autobusów (UE27+Wielka Brytania) import spoza Europy zwiększył się o 8 proc. w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2025 roku, przy czym region ASEAN odpowiada obecnie za ponad 60 proc. wolumenu i w tej grupie rośnie znaczenie Wietnamu.

Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że w 2024 roku liczba pojazdów (samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych) wzrosła o 1,5 proc. i obecnie znajduje się praktycznie na tym samym poziomie co przed pandemią. Równocześnie zwiększyły się przebiegi w grupie pojazdów użytkowych. Natomiast pełnego ożywienia ruchu samochodowego w Europie nie przewiduje się przed rokiem 2026, a na niektórych rynkach na pewno nie nastąpi to wcześniej niż w roku 2027.

Więcej wiadomości na temat recyklingu można przeczytać poniżej:

Praktycznie wszystkie zużyte opony są ponownie wykorzystywane

Raport pokazuje, że opony z pojazdów osobowych i lekkich dostawczych stanowią około 64 proc. rynku zużytych opon. Kolejne 27 proc. to opony do autobusów i ciężarówek, a 9 proc. do pojazdów specjalistycznych. W ubiegłym roku z ok. 4,5 mln ton zużytych opon pozyskanych w Europie około 600 tys. zostało wykorzystanych raz jeszcze lub podlegało bieżnikowaniu. To znaczy, że 3,9 mln sztuk powinno trafić do utylizacji.

Według danych uzyskanych w ramach programu Horyzont Europa co najmniej 90 proc. zużytych opon jest w jakiś sposób ponownie wykorzystywanych. Około 40 proc. spala się w celu produkcji energii, a mniej więcej połowa jest poddawana recyklingowi.

Jednocześnie zgodnie z danymi, które można znaleźć w mediach branżowych, każdego roku na świecie wycofywanych z użycia jest 30 mln ton opon, z których ok. 88 proc. jest zbieranych i odzyskiwanych, co jest imponującą liczbą w porównaniu z zaledwie 14 proc. wskaźnikiem recyklingu opakowań plastikowych.

W Polsce jest jednak znacznie gorzej. Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Recyklerów Opon (PSRO), tylko w latach 2019–2024 na terenach zaledwie 64 gmin i nadleśnictw porzucono ponad 1000 ton opon. Projekcja tych danych w skali całego kraju (2479 gmin i 429 nadleśnictw) obrazuje prawdziwy rozmiar problemu. Oczywiście część zużytych opon jest odzyskiwana.

Możemy wyróżnić trzy główne filary pozyskiwania surowca. Pierwszy, najważniejszy i odpowiadający za 60 proc. masy zebranych opon to własny system zbiórki, oparty na 500 rotujących kontenerach, rozbudowanej flocie specjalistycznych samochodów oraz na autorskim systemie SODO (system odbioru opon) – tłumaczy prezes Jasiewicz.

I dodaje, że drugi filar to dostawy opon z zagranicy i wykonanie obowiązku recyklingu na rzecz podmiotów zagranicznych (odpowiada za ok. 22 proc. masy pozyskiwanych opon) oraz współpraca z CUO SA, w ramach której spółka pozyskuje pozostałą ilość potrzebnego do produkcji surowca

Część surowca, którego na nasze potrzeby produkcyjne nie udaje nam się pozyskać w kraju, importujemy z krajów ościennych – wyjaśnia prezes Jasiewicz.

Bieżnikowanie i recykling przyczyniają się do redukcji odpadów

Opony wykonane w około 80 proc. z mieszanki gumowej, stali i tekstyliów są zbudowane tak, aby były trwałe, co z kolei sprawia, że ​​stanowią bardzo trudny produkt do recyklingu.

Jak podkreśla ETRMA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opona i Gumy) cykl życia opon może być wydłużany poprzez bieżnikowanie, recykling i odzyskiwanie materiałów, co z kolei przyczynia się do redukcji odpadów i efektywniejszego wykorzystania posiadanych zasobów. Zwłaszcza że co do zasady opony do pojazdów ciężarowych są projektowane tak, aby można je było poddać bieżnikowaniu minimum trzy razy.

Chociaż w Polsce największym powodzeniem opony bieżnikowane cieszyły się w czasach PRL-u, to nadal znajdują one swoich nabywców. Podobnie w innych krajach, gdzie ten rynek ma się całkiem dobrze, jak choćby w Rumunii i Niemczech, gdzie rośnie liczba ich użytkowników – podkreśla prezes.

Jego zdaniem należy pamiętać, że do bieżnikowania i ponownego wykorzystania nadaje się zazwyczaj od 2 do 3 proc. zbieranych opon.

Co roku na rynek trafia 280–350 tys. ton opon. Za wyjątkowo niskim wykorzystaniem w Polsce zużytych opon stoją obowiązujące w kraju limity odzysku i recyklingu, które są na najniższym w Europie poziomie – wynoszą odpowiednio 75 proc. dla odzysku iw tym zaledwie 15 proc. dla recyklingu i obowiązują niezmiennie od 2007 roku. Dla porównania w wielu krajach UE obowiązuje poziom 100 proc.

Oczywiście nie wszystko da się zrobić od razu i dojście do pełnego odzysku i recyklingu zajmie pewnie jeszcze kilka lat. Na początek wystarczyłoby urealnienie obowiązkowego poziomu odzysku i recyklingu – czyli podniesienie do typowych wartości w Europie, na przykład 90–100 proc. odzysku. Tym bardziej że istnieją sprawdzone rozwiązania, które skutecznie zagospodarowują surowce pozyskane w procesie recyklingu opon - zauważają eksperci.

Przypominają też, że z opon pozyskuje się dziś między innymi czystą stal, granulat i pudry gumowe. Technologia recyklingu opon rozwija się w kierunku precyzyjnego przygotowania surowca do zastosowań cyrkularnych, na przykład przetwórstwa chemicznego i procesów pirolizy, dewulkanizacji, modyfikacji asfaltów i materiałów termoplastycznych.

Wydaje się, że dziś najsensowniejszym rozwiązaniem jest szersze niż dotychczas stosowanie do budowy dróg dodatków, które produkowane są właśnie na bazie wytrzymałych włókien syntetycznych, uzyskiwanych w procesie recyklingu opon. Taki dodatek zapewnia trwałość i wysoką jakość nawierzchni asfaltowych, przy czym potrzeba aż 8000 opon do budowy jednego kilometra drogi.

Jasiewicz twierdzi, że mamy taką technologię w Polsce. Znaczenie takich rozwiązań rośnie, tym bardziej że od niedawna obowiązują przepisy UE zakazujące od 2028 roku stosowania wypełniaczy polimerowych na boiskach sportowych, które stanowią jeden z głównych rynków docelowych dla gumy pochodzącej ze zużytych opon (ELT). Dodatkowo zmiany te zagroziły rentowności recyklingu opon w Europie.

W tym samym czasie rośnie zapotrzebowanie na surowce do pirolizy oraz na surowce do zastosowań w budownictwie drogowym i przetwórstwie polimerów i gumy. Zatem największe wyzwanie polega na właściwym przewidywaniu trendów i dopasowaniu się do rosnących i trwałych tendencji wzrostu zapotrzebowania na produkty recyklingu opon – wspomina prezes Jasiewicz.

Zauważa też, że zaopatrzenie surowcowe przemysłu chemicznego, asfaltowego, budowlanego, petrochemicznego, gumowego, stalowego i polimerowego będą generowały największe zapotrzebowanie na produkty przetwórstwa opon.

Oczywiście uczestniczymy w pracach z przedstawicielami wymienionych branż i powiem więcej, wyznaczamy trendy zmian, na przykład w zakresie przygotowania surowcowego i jego wpływu na jakość produktów końcowych, jak choćby TPO – oleju popirolitycznego czy rCB – sadzy pirolitycznej - podsumowuje Jasiewicz.

REKLAMA

W ubiegłym roku spółka otrzymała certyfikat ISCC Plus (International Sustainability and Carbon Certification). Certyfikat ten potwierdza zgodność działalności z międzynarodowymi standardami zrównoważonego rozwoju w recyklingu opon i produkcji materiałów cyrkularnych.

W tym roku Grupa Recykl przejęła spółkę APG na Litwie i tym samym rozszerzyła zbiórkę opon na kraje nadbałtyckie. Prowadzony jest również proces akwizycyjny w Niemczech. Dzięki tym krokom polska firma chce umocnić się na pozycji lidera rynku Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), jako ważny gracz w skali europejskiej.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-05T15:47:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-05T13:57:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-05T12:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-05T10:01:10+02:00
Aktualizacja: 2025-07-05T06:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T22:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T20:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T18:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T17:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T15:42:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T14:49:39+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T12:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T11:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T10:14:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T08:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T07:41:30+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T05:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T05:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T22:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T18:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T17:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T15:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T14:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T11:27:02+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T11:07:31+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T10:48:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T08:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T05:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T04:01:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA