REKLAMA

Tajemnica opon Boeinga. Skarbówka nie dała się nabrać na tę sztuczkę

Lubelska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przechwyciła nielegalny tranzyt 5 ton opon do cywilnych samolotów Boeing. Nadawca towaru to firma z Hiszpanii, a odbiorcą z Azerbejdżanu. Zgodnie z deklaracją miały to być opony do autobusów i samochodów ciężarowych.

Tajemnica opon Boeinga. Skarbówka nie dała się nabrać na tę sztuczkę
REKLAMA

Tranzyt tego typu towaru przez terytorium Białorusi i Rosji jest zakazany i podlega sankcjom na podstawie Rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014.

REKLAMA

Funkcjonariusze natknęli się na opony do Boeinga

Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej z Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego (UCS) podczas kontroli pojazdu ciężarowego w Koroszczynie wykryli, że kierowca zamiast deklarowanych opon samochodowych i autobusowych, przewozi opony stosowane w samolotach cywilnych Boeing.

Tranzyt tego typu towaru przez terytorium Białorusi i Rosji podlega sankcjom na podstawie Rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie oraz Rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy - podają funkcjonariusze.

Nadawcą towaru była firma z Hiszpanii, a odbiorcą z Azerbejdżanu.

W związku z oszustwem celnym wszczęte zostało postępowanie karne skarbowe. Towar objęty sankcjami został zatrzymany. Dochodzenie w sprawie złamania przepisów sankcyjnych prowadzi Lubelski UCS.

Więcej wiadomości na temat prawa można przeczytać poniżej:

Jakie grożą z tego tytułu sankcje?

W związku z unijnymi sankcjami nałożonymi na Rosję i Białoruś służby celne w Polsce stale monitorują przepływ towarów. Dlatego opony do cywilnych samolotów Boeing mogą być odebrane jako wzmocnienie potencjału militarnego i technologicznego Rosji lub rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa.

REKLAMA

Dzieje się tak, ponieważ:

  • Mogą zostać uznane za towary podwójnego zastosowania. Chociaż przeznaczone są dla cywilnych statków powietrznych, istnieje potencjalne ryzyko ich wykorzystania w sektorze wojskowym lub lotnictwie o znaczeniu strategicznym dla Rosji.
  • Wspieranie sektora lotniczego. Nawet jeśli opony są przeznaczone dla cywilnych Boeingów, ich tranzyt przez Rosję mógłby zostać uznany za pośrednie wspieranie rosyjskiego sektora lotniczego, który jest objęty sankcjami.
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-13T16:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T15:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T13:41:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T12:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T09:22:54+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T08:46:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T07:54:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T05:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T22:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T17:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T13:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T12:24:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T10:46:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T08:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T06:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T22:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T20:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T18:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T16:17:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T15:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T12:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T11:11:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA