Lubelska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przechwyciła nielegalny tranzyt 5 ton opon do cywilnych samolotów Boeing. Nadawca towaru to firma z Hiszpanii, a odbiorcą z Azerbejdżanu. Zgodnie z deklaracją miały to być opony do autobusów i samochodów ciężarowych.

Tranzyt tego typu towaru przez terytorium Białorusi i Rosji jest zakazany i podlega sankcjom na podstawie Rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014.
Funkcjonariusze natknęli się na opony do Boeinga
Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej z Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego (UCS) podczas kontroli pojazdu ciężarowego w Koroszczynie wykryli, że kierowca zamiast deklarowanych opon samochodowych i autobusowych, przewozi opony stosowane w samolotach cywilnych Boeing.
Tranzyt tego typu towaru przez terytorium Białorusi i Rosji podlega sankcjom na podstawie Rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie oraz Rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy - podają funkcjonariusze.
Nadawcą towaru była firma z Hiszpanii, a odbiorcą z Azerbejdżanu.
W związku z oszustwem celnym wszczęte zostało postępowanie karne skarbowe. Towar objęty sankcjami został zatrzymany. Dochodzenie w sprawie złamania przepisów sankcyjnych prowadzi Lubelski UCS.
Więcej wiadomości na temat prawa można przeczytać poniżej:
Jakie grożą z tego tytułu sankcje?
W związku z unijnymi sankcjami nałożonymi na Rosję i Białoruś służby celne w Polsce stale monitorują przepływ towarów. Dlatego opony do cywilnych samolotów Boeing mogą być odebrane jako wzmocnienie potencjału militarnego i technologicznego Rosji lub rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa.
Dzieje się tak, ponieważ:
- Mogą zostać uznane za towary podwójnego zastosowania. Chociaż przeznaczone są dla cywilnych statków powietrznych, istnieje potencjalne ryzyko ich wykorzystania w sektorze wojskowym lub lotnictwie o znaczeniu strategicznym dla Rosji.
- Wspieranie sektora lotniczego. Nawet jeśli opony są przeznaczone dla cywilnych Boeingów, ich tranzyt przez Rosję mógłby zostać uznany za pośrednie wspieranie rosyjskiego sektora lotniczego, który jest objęty sankcjami.