REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes

Oto dlaczego nie zrobisz zakupów w Reserved. Problem jest naprawdę poważny

Jeżeli w sklepach zabraknie waszego rozmiaru spodni są dwie możliwości. A – macie pecha, bo jest popularny. B – właśnie odczuliście na własnej skórze zakłócenia w łańcuchach dostaw. Grupa LPP lojalnie uprzedza: przesyłki z Azji mają po trzech tygodnie opóźnienia.

06.10.2021
18:40
Oto dlaczego nie zrobisz  zakupów w Reserved. Problem jest naprawdę poważny
REKLAMA

Gdy kontenerowiec Evergiven zablokował się w Kanale Sueskim mogliśmy z perspektywy Polski z rozbawieniem śledzić, jak Amerykanie czekają na meble z Ikei. Teraz zakłócenia w światowym łańcuchu dostaw uderzają także w nas. Grupa LPP, do której należą takie marki jak Reserved, Cropp, Mohito i House, przyznaje, że dostawy drogą morską z Azji trwają coraz dłużej i są coraz droższe.

REKLAMA

Właściciel Reserved z dobrym kwartałem

Zacznijmy jednak od tego, że ostatnie miesiące były dla LPP bardzo udane. W drugim kwartale roku obrotowego 2021/22 spółka odnotowała 595 mln zł zysku operacyjnego oraz 459,1 mln zł zysku netto. Z nawiązką odrobiła więc pandemiczne straty za analogiczny okres 2020 r., gdy zeszłą ponad 30 mln zł pod kreskę.

Dużo wyższe były również przychody. Grupa wypracowała 3,6 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 70 proc.

Problem w tym, przyznaje wiceprezes LPP Przemysław Lutkiewicz, że na taki wynik złożyło się kilka współgrających ze sobą elementów. Po pierwsze po otwarciu centrów handlowych klienci rzucili się do sklepów. Te odbicie miało zapewne charakter jednorazowy.

Po drugie spółka składała zamówienia w azjatyckich fabrykach w trakcie pandemii, dzięki czemu oszczędziła dużo pieniędzy.

I wreszcie po trzecie - ceny frachtu były stosunkowo niskie. Patrząc na obecny koszt transportu morskiego, trudno uwierzyć, że wrócą one do poprzednich poziomów.

Lutkiewicz mówi o "pięciokrotnie wyższych kosztach transportu".

Obecnie musimy płacić ok. 14-15 tys. USD za jeden kontener

– dodaje wiceprezes LPP cytowany przez StockWatch

Oczywiście nie tylko LPP zmaga się dzisiaj z tym problemem. Tak wygląda wzrost cen frachtu uchwycony przez Baltic Dry Index.

 class="wp-image-1561579"
REKLAMA

Rosnące ceny nie są jednak jedynym zmartwieniem. Lutkiewicz podkreśla, że w 2019 r. na czas przychodziło 85 proc. dostaw. Obecnie – zaledwie 30 proc. Opóźnienia sięgają trzech tygodni.

Taka sytuacja nie będzie jednak trwała wiecznie. Pamiętacie jeszcze prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego dotyczące przenoszenia fabryk z Azji? To już się dzieje. Polski gigant odzieżowy podjął rozmowy z producentami z Turcji.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA