REKLAMA

Dino czarnym koniem wśród sieci handlowych. Oto wyniki specjalnego rankingu najtańszych sklepów w Polsce

Auchan wygrał ranking najtańszych sklepów w listopadzie, drugi był Lidl, a trzecia Biedronka. Taka kolejność utrzymuje się od września, podobnie jak różnice pomiędzy tą trójką. Niespodzianki więc nie było. Ale autorzy badania Koszyk Zakupowy z ASM Sales Force Agency sprawdzili tym razem, które sklepy najtaniej oferują produkty najczęściej kupowane z myślą o świętach. No i tutaj już mamy zaskoczenie, bo wygrała sieć, która w regularnym badaniu zajmuje miejsca w górze tabeli, co oznacza, że jest jedną z droższych.

 Dino czarnym koniem wśród sieci handlowych. Oto wyniki specjalnego rankingu najtańszych sklepów w Polsce
REKLAMA

Auchan, który wyspecjalizował się w wygrywaniu rankingów najtańszych sklepów, nie miał tym razem szans. W konkurencji przedświątecznych zakupów najtańszą opcją okazało się Dino. Prawie 17 zł różnicy w minikoszyku świątecznym między najtańszą a najdroższą siecią robi wrażenie.

REKLAMA

Zakupy świąteczne będą o 18 proc. droższe niż w ubiegłym roku

– wyliczyli analitycy ASM Sales Force Agency.

Średnia cena koszyka świątecznego w którym znalazło się̨ jedenaście podstawowych produktów kojarzonych ze świętami wyniosła 77,55 zł – o 11,78 zł drożej w porównaniu z grudniem ubiegłego roku.

Dino numerem jeden w przedświątecznym rankingu najtańszych sklepów

Najbardziej w górę poszły ceny masy makowej o 31 proc., śledzi o 24 proc. i pierogów o 21 proc. Za Ptasie Mleczko zapłacimy o 26 proc. więcej, za goździki o 16 proc., a za colę o 13 proc. Najmniej zdrożał barszcz – o 0,65 proc.

Najtaniej zestaw świątecznych produktów można kupić w Dino za 70,17 zł, Lidlu i Auchan, natomiast najwyższą wartość koszyka świątecznego odnotowano w sklepach Carrefour – 87,13 zł, E.Leclerc i Makro. We wszystkich dziewięciu analizowanych sieciach odnotowano dwucyfrowy wzrost cen. Największy w sieci Makro Cash & Carry – aż o 33 proc.

 class="wp-image-1991815"
Źródło: ASM Sales Force Agency

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, zauważa, że sieci handlowe były zmuszone podnieść ceny produktów spożywczych, ale z drugiej strony w ostatnich przedświątecznych dniach na klientów będzie czekać wiele promocji i akcji specjalnych.

 class="wp-image-1991818"
Źródło: ASM Sales Force Agency

Może się więc okazać, że ulubione artykuły wylądują w koszykach w dobrych i atrakcyjnych cenach. Kolejne, punktowe obniżki cen spodziewane są przed sylwestrem

– zapowiada ekspert.

Biedronka, Lidl, Auchan – tam mogliście zrobić najtańsze zakupy w listopadzie

ASM Sales Force Agency opublikowała w czwartek dane na temat najtańszych sklepów w listopadzie. Pierwsza trójka nie zmieniła się od trzech miesięcy. Najniższe ceny wciąż oferuje Auchan, drugi był Lidl, trzecia Biedronka. U lidera średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 231,49 zł i była o 7,61 zł (3,40 proc.) wyższa niż w październiku. Lidl był o 8,17 zł droższy niż Auchan, a Biedronka o 26,92 zł.

Jak widać na wykresie poniżej, na czele tabeli, a więc wśród najdroższych sieci, nie licząc sklepów internetowych, brylują Netto (278,54 zł), Intermarche i Polomarket. Dino, a więc zwycięzca świątecznego zestawienia, uplasowało się na czwartym miejscu (lub piątym, biorąc pod uwagę kanał e-grocery) wśród najdroższych sieci.

 class="wp-image-1991788"
Źródło: ASM Sales Force Agency

Jeśli porównamy rodzaje sklepów, to po raz kolejny najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach. Za koszyk produktów w tym kanale trzeba było zapłacić 258,87 zł, o 27,38 zł więcej niż w Auchan, ale aż o 52,18 zł mniej niż w najdroższym kanale e-grocery.

 class="wp-image-1991791"
Źródło: ASM Sales Force Agency

W sumie aż 11 na 13 sieci objętych badaniem podniosło w listopadzie ceny. Obniżki odnotowano jedynie w Selgros Cash & Carry o 1,04 proc. oraz w Carrefourze o 0,48 proc.

 class="wp-image-1991806"
Źródło: ASM Sales Force Agency

W porównaniu z rokiem ubiegłym dwucyfrowy wzrost cen zaobserwowano w dziesięciu sieciach. Największy w Carrefourze aż o 50,36 zł (22,78 proc.), w Lidlu o 19,42 proc., w Kauflandzie o 19,31 proc. i w Intermarché o 19,31 proc.

Koszyk zakupowy w opcji minimum wart był tylko 207,14 zł

Średnia cena koszyka zakupowego wyniosła w listopadzie 267,59 zł i była o 4,01 zł (1,52 proc.) wyższa niż w październiku. Za koszyk złożony wyłącznie z najtańszych produktów dostępnych w analizowanych sieciach, zapłacilibyśmy w listopadzie 207,14 zł – o 2,91 zł więcej niż w październiku. Natomiast koszyk produktów najdroższych kosztowałby 342,29 zł – o 7,16 zł niż miesiąc wcześniej.

 class="wp-image-1991794"
Źródło: ASM Sales Force Agency

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 135,15 zł – o 4,25 zł więcej niż w październiku.

 class="wp-image-1991797"
 class="wp-image-1991800"
Źródło: ASM Sales Force Agency

W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego wzrosła o 19,17 proc., natomiast maksymalnego o 21,81 proc.

Najbardziej zdrożały oleje, masło i margaryna oraz piwo i używki

Rok do roku podrożały wszystkie analizowane kategorie produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.

W ośmiu na dziesięć kategoriach skok cen był dwucyfrowy. Najwyższy o 67,20 proc. w kategorii produktów tłuszczowych. Używki i piwo podrożały o 28,93 proc., nabiał o 28,44 proc., dodatki o 27,51 proc., a produkty sypkie o 25,87 proc. Najmniej w górę poszły słodycze – zaledwie o 5,08 proc.

REKLAMA
 class="wp-image-1991809"
Źródło: ASM Sales Force Agency

W badaniu przeanalizowano koszyk zakupowy, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych, zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA