REKLAMA

Lidl i Biedronka cenowo jej nie podskoczą, ale wielu Polaków i tak oleje tę sieć. Trudno im się dziwić

Najtańsze sieci handlowe w Polsce, takie jak Auchan, Lidl, Kaufland czy Biedronka, dzięki rekordowo wysokiej inflacji dostają właśnie darmową reklamę. W sumie bardzo ciekawe, co zrobią Polacy. Będą walić drzwiami i oknami do Auchan czy może wreszcie przystopują na rzecz pozostałych sklepów.

inflacja-zakupy-swiateczne-raport
REKLAMA

Inflacja na wyżynach, Polacy szukają oszczędności. Coraz uważniej sprawdzamy, w którym sklepie możemy zrobić najtańsze zakupy. Czołówka sieci handlowych oferujących najczęściej wybierane towary po najniższych cenach nie zmienia się od miesięcy, ale do odwiedzania placówek lidera nie namawiamy.

REKLAMA

Najtańsze sklepy w Polsce w najbliższych będą przeżywały istne oblężenie. Ceny żywności poszły we wrześniu w górę o 19,3 proc. – wynika ze wstępnego szacunku GUS. W sierpniu wzrosły o 17,4 proc., w lipcu o 15,3 proc., w czerwcu o 14,1. Widzicie, jak przyspieszyły? A podczas nadchodzącej zimy trudno oczekiwać, że znajdą nagle jakiś powód, by zwolnić.

 class="wp-image-1928500"
Źródło: GUS

Zainteresowanie sieciami handlowymi, które oferują najtańsze produkty pierwszej potrzeby rośnie wraz ze wzrostem cen w sklepach. Nie trzeba być Einsteinem, żeby na to wpaść. Ale potwierdzenie znajdujemy też w naszych statystykach. Od wiosny obserwujemy rosnące zainteresowanie informacjami na temat najtańszych sieci.

Najbardziej kompleksowe zestawienie najtańszych sieci handlowych w Polsce wraz ze średnimi cenami w danym miesiącu prezentuje ASM Sales Force Agency w ramach badania Koszyk Zakupowy. Jego autorzy analizują ceny 40 najpopularniejszych artykułów FMCG z podstawowych kategorii: nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne w dwunastu sieciach handlowych.

Inflacja rośnie i widać to w sklepach. Z najnowszego Koszyka Zakupowego ASM Sales Force Agency wynika, że rok do roku ceny w sierpniu podniosły wszystkie sieci biorące w badaniu. Największe podwyżki wśród sklepów tradycyjnych (nieinternetowych) wprowadziły E.Leclerc – 20,23 proc., Makro Cash & Carry – 16,94 proc.) i Carrefour – 14,11 proc.

 class="wp-image-1928497"

Średnia cena koszyka zakupowego w ujęciu miesięcznym (lipiec-sierpień 2022 r.) wzrosła o 2,17 proc. do 254,44 zł, a najbardziej ceny w tym czasie podniosło Makro – o 3,90 proc.

 class="wp-image-1912894"

Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu wzrosła w ujęciu rocznym o ponad 13 proc. tj. o 30 zł. Podwyżki objęły wszystkie kategorie produktów. Najbardziej zdrożały artykuły tłuszczowe (72 proc.), piwo i używki (24 proc.), nabiał (20 proc.) i produkty sypkie (17 proc.).

Najtańsze zakupy oferują: Auchan, Lidl, Kaufland, Biedronka

W sierpniu po raz kolejny z rzędu jedynką w zestawieniu najtańszych sieci okazał się Auchan. Za zestaw 40 produktów wybranych do badania trzeba było tam zapłacić 220 zł. Wiceliderem co najmniej szósty raz z rzędu został Lidl, w którym za podobny zestaw, trzeba było zapłacić 15,92 zł więcej.

Najniższy stopień podium od trzech miesięcy okupuje Kaufland, który okazał się o 22,77 zł droższy od Auchan. Czwarte miejsce przypadło Biedronce o 26,29 zł droższej niż lider.

Wrześniowe wyniki badania ASM Sales Force Agency poznamy w połowie października, ale śledząc wyniki kolejnych rankingów od wiosny tego roku z dużym prawdopodobieństwem jesteśmy w stanie wytypować pierwszą trójkę.

W poprzednich miesiącach pierwsze trzy miejsca zajmowały kolejno:

  • w sierpniu – Auchan, Lidl, Kaufland
  • w lipcu – Auchan, Lidl, Kaufland
  • w czerwcu – Auchan, Lidl, Selgros
  • w maju – Auchan, Lidl, Makro
  • w kwietniu – Auchan, Lidl, Makro
  • w marcu – Auchan, Lidl, Makro

Auchan znów najtańszy, Lidl tuż za liderem

REKLAMA

Z 99-proc. prawdopodobieństwem pierwsze miejsce we wrześniu i w kolejnych miesiącach utrzyma Auchan. Dlaczego jestem tego taki pewien, tłumaczyłem stosunkowo niedawno. Auchan jest mistrzem w obniżaniu cen najpotrzebniejszych produktów. Na palcach jednej ręki można by policzyć, ile razy nie został uznany za najtańszą sieć w Polsce i to w różnych rankingach. Trudno oczekiwać, by teraz nagle coś się zmieniło.

I nie byłoby nic w tym złego, gdyby nie postawa właścicieli Auchan, którzy od początku wojny w Ukrainie, upierają się przy pozostaniu w Rosji, arogancko odpowiadając na wszelką krytykę. Dlatego polecam wam zakupy w Lidlu, który też dużą dozą prawdopodobieństwa utrzyma pozycję wicelidera, w Kauflandzie, Biedronce czy Selgrosie, które moim skromnym zdaniem mają szansę na trzecie miejsce. A nawet jeśli go nie zdobędą, to lepiej wydać trzy dychy więcej niż płacić Auchan, które dodatkowo jeszcze korzysta na tym, co Putin wyprawia na Ukrainie.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA