Najtańszy sklep w Polsce? Ani Lidl, ani Biedronka, zwycięzca gromi najpopularniejsze sieci
Mamy wyniki sierpniowego rankingu najtańszych sklepów w Polsce przygotowanego przez ASM Sales Force Agency. Tytuł najtańszej sieci po raz kolejny z rzędu zdobył Auchan. Nuda. Który to już raz? Łatwiej by policzyć, ile razy Francuzi nie byli pierwsi. Po raz kolejny drugie miejsce zajął Lidl, a trzecie Kaufland. Na czwarte miejsce wróciła Biedronka.
Najtańszy sklep w Polsce to Auchan. Średnia cena koszyka zakupowego wyniosła tam w sierpniu 220 zł. W Lidlu, który zajął drugie miejsce, za podobny zestaw produktów zapłacilibyśmy o 15,92 zł więcej, w trzecim Kauflandzie o 22,77 zł, a w czwartej Biedronce o 26,29 zł więcej.
W porównaniu z lipcem za ten sam koszyk zakupów w Auchan musieliśmy zapłacić o 7,92 zł więcej. Kolejność pierwszych czterech sklepów nie zmieniła się, zmniejszyły się jedynie różnice między nimi.
W sierpniu różnica między drugim Lidlem a trzecim Kauflandem wyniosła 6,85 zł, a między Kauflandem a czwartą Biedronką tylko 3,52 zł. Miesiąc wcześniej Lidl był droższy od Auchan aż o 21,62 zł, a trzeci Kaufland o 28,50 zł. Różnica między drugim a trzecim miejscem była o 3 gr większa niż w sierpniu. Biedronki wtedy nie było w czołówce, wyprzedziło ją Makro.
Ostatnie miejsce w sierpniu zajął Polomarket z wynikiem 269,61 zł, a przedostatnie Netto, gdzie za te same zakupy trzeba było zapłacić o 4,22 zł mniej.
Zakupy w internecie najdroższe, najtaniej jest w hipermarketach
Biorąc pod uwagę typy sklepów, najwięcej zapłacilibyśmy, robiąc zakupy przez internet (kanał e-grocery). Za zestaw tych samych produktów musielibyśmy wydać 297,62 zł, czyli o 35 proc. więcej niż w Auchan. Najtańszym typem sklepów pozostają hipermarkety, średnia dla nich wynosi 245,87 zł.
We wszystkich trzynastu analizowanych sieciach objętych badaniem przez ASM Sales Force Agency ceny w ujęciu miesięcznym poszły w górę. Średnia cena sierpniowego koszyka wyniosła 254,44 zł – o 5,41 zł (2,17 proc.) więcej niż w lipcu. Największe podwyżki odnotowano w sieci Makro Cash & Carry – o 3,90 proc.
Rok do roku wzrost cen zaobserwowano we wszystkich analizowanych sieciach. W kanale e-grocery koszyk zdrożał o 17,33 proc., w Makro Cash & Carry o 16,94 proc., a w Carrefourze o 14,11 proc. Dużo? No to najlepsze zostawiliśmy na koniec. Największe podwyżki zafundował klientom Leclerc – aż o 20,23 proc. (42,97 zł).
Podrożały wszystkie produkty, ale rekordzista jest jeden
Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że gdybyśmy robiąc zakupy, odwiedzali sklepy uczestniczące w badaniu, i wybierali wyłącznie najtańsze produkty, zapłacilibyśmy 198,65 zł – o 6 zł więcej niż w lipcu.
Koszyk produktów najdroższych kosztowałby natomiast 298,19 zł – o 2,60 zł mniej niż w lipcu. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w sierpniu 2022 r. wyniosła 99,54 zł i była o 8,60 zł niższa niż w lipcu.
Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to cena koszyka minimalnego w sierpniu 2022 r. była wyższa o 12,67 proc. niż przed rokiem, a maksymalnego o 3,18 proc. niż w 2021 r.
Rok do roku podrożały wszystkie z dziesięciu kategorii zakupowych: produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, słodycze, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo oraz najbardziej produkty tłuszczowe – o 72,2 proc.
Wzrost cen nie wyhamuje
Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, uważa, że ceny będą rosły co najmniej do końca roku.