Każdego dnia mierzymy się z licznymi bodźcami napływającymi do nas z otaczającego świata. Dla większości z nas nie wiele one znaczą. W przypadku osób ze spektrum autyzmu, u których nawet kilkuminutowe przebywanie w hałasie, dużym natężeniu oświetlenia czy skupisku ludzi może wywołać silny stres, niepokój i rozdrażnienie. Lidl Polska i Aldi mają na to pomysł. Wprowadzają we wszystkich swoich sklepach tzw. „ciche godziny”.
2 kwietnia przypada Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Dwie sieci sklepów Lidl i Aldi pokazują swoją otwartością, że klient dotknięty autyzmem jest jak każdy inny. Inicjatorem akcji w polskich sklepach jest Fundacją JiM.
W Lidlu od czterech lat wspierają chorych
Oprócz 2 kwietnia, Lidl od czterech lat angażuje się również na co dzień w tzw. „ciche godziny”. Wówczas sklep we wszystkich swoich punktach na terenie Polski pomaga zwiększyć komfort osób ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin i opiekunów. A jak to wygląda?
W każde piątki w godz. 8-10 oraz w soboty w godz. 19-21 we wszystkich sklepach sieci Lidla jest wyciszona muzyka oraz komunikaty głosowe. Dodatkowo klienci deklarujący, że są osobami ze spektrum autyzmu, są obsługiwani poza kolejnością w kasach pierwszeństwa.
Aldi też pomaga
W Aldim sprawa wygląda podobnie jak w Lidlu. Od lutego 2021 r. we wszystkich sklepach Aldi „ciche godziny” obowiązują w każdy wtorek w godz. 8-10 oraz w soboty w godz. 18-20.
Natomiast 2 kwietnia w trosce o tych, którzy są wrażliwi na bodźce zewnętrzne, w sklepach Aldi zostanie wyłączona muzyka i komunikaty głosowe. Sieć zadbała o optymalne natężenie światła oraz udostępnia kasy pierwszeństwa dla osób w spektrum autyzmu i ich opiekunów.
„Ciche godziny” to ich sprawka
Inicjatorem „cichych godzin” w Polsce jest Fundacji JiM, która na co dzień zajmuje się problemami ludzi autystycznych.
Inne sieciówki też przyłączają się do akcji
Nie tylko te dwa dyskonty zadbają o spokój i ciszę osób z autyzmem. M.in. Carrefour, Auchan i Empik również przyłączyły się do całej akcji.
„Ciche godziny" w sklepach sieci Carrefour polegają na wdrożeniu kilku dodatkowych warunków do codziennego funkcjonowania sklepu w godz. 9-10:
- zredukowanie oświetlenia,
- brak nadawania ogłoszeń i komunikatów głosowych,
- brak emitowania muzyki,
- wprowadzenie pierwszeństwa obsługi dla klientów z autyzmem,
- obniżenie dźwięku przy kasach, które mają taką opcję,
- zwolnienie tempa przy kasie, mając na uwadze komfort osób z nadwrażliwością sensoryczną.
Z kolei sieć sklepów Auchan wprowadza przyjazne sensorycznie warunki zakupów w każdy wtorek w godz. 15-17, wówczas klienci mogą liczyć na:
- zredukowanie natężenia hałasu poprzez wyłączenie komunikatów, muzyki i telewizorów,
- przyciemnienie oświetlenia,
- otwarcie uprzywilejowanej kasy oznaczonej specjalnym plakatem.
Empik natomiast wprowadził „ciche godziny" na stałe 1,5 roku temu. Obowiązują one bezterminowo w każdy wtorek w godz. 11-13 oraz w każdy czwartek w godz. 19-21. A 2 kwietnia przez cały dzień w Empiku nie usłyszymy muzyki ani żadnych komunikatów głosowych. Osoby w spektrum autyzmu będą mogły skorzystać z pierwszeństwa obsługi po zgłoszeniu się do doradcy.