REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Ukraińcy wyjechali, pensje nadal zżera nam inflacja. Nic dziwnego, że konsumpcja tak siadła

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 7,3 proc. (wobec wzrostu o 9,6 proc. w marcu 2022 r.). W porównaniu z lutym 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14 proc. W okresie styczeń-marzec 2023 r. sprzedaż zmalała rdr o 3,5 proc. (w 2022 r. wzrost o 9 proc.) – podał GUS w poniedziałkowym komunikacie.

24.04.2023
11:40
Ukraińcy wyjechali, pensje nadal zżera nam inflacja. Nic dziwnego, że konsumpcja tak siadła
REKLAMA

Odczyt sprzedaży detalicznej podobnie jak w opublikowanych również w poniedziałek danych o produkcji przemysłowej był gorszy od oczekiwań. Sugerując się medianą prognoz ekonomistów, można było zakładać spadek konsumpcji o 5,9 proc. rok do roku.

REKLAMA
 class="wp-image-2112628"
Źródło: Macronext na podstawie danych GUS

Dynamika sprzedaży detalicznej spadła w marcu z 5 proc. do 7,3 proc., poniżej prognoz rynkowych. To drugi miesiąc z ujemnym odczytem. GUS wskazuje wzrost obrotów odzieżą (+1,7 proc.) i mocny spadek sprzedaży paliw (-20,7 proc.) – komentuje dane Sebastian Sajnóg, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Rośnie tylko sprzedaż ubrań i butów

GUS podał w komunikacie, że w marcu 2023 r. oprócz spadku sprzedaży paliw o 20,7 proc., duże obniżki wykazały podmioty z grup „pozostałe” – o 18,5 proc. oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – o 17,8 proc.

W grupie „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” notowano spadek taki sam jak przed miesiącem (o 4,6 proc.). Spośród prezentowanych grup wzrost sprzedaży raportowały jedynie podmioty zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 1,7 proc.) – podał Główny Urząd Statystyczny.

Sprzedaż detaliczna przez internet w cenach bieżących wzrosłą w porównaniu z lutym o 14,7 proc. Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,7 proc. w lutym 2023 r. do 8,6 proc. w marcu br.

Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,3 proc. przed miesiącem do 25,6 proc.) – głosi komunikat GUS.

Wzrosty raportowały podmioty z grup „tekstylia, odzież, obuwie” z 22,1 proc. do 23 proc. oraz „meble, rtv, agd” z 17,9 proc. do 18 proc.

Sprzedaż detaliczna pozostanie na minusach

Sebastian Sajnóg z PIE tłumaczy, że wysoka inflacja i spadek realnych wynagrodzeń ograniczają siłę nabywczą wynagrodzeń.

Konsumenci rezygnowali przede wszystkim z zakupów dóbr trwałych – wskazuje analityk.

Jak dodaje, dodatkowym czynnikiem wpływającym na niski wynik jest wysoki punkt odniesienia z zeszłego roku.

W marcu zeszłego roku do Polski napłynęła największa liczba uchodźców wojennych z Ukrainy. Ich obecność mocno podbiła wyniki w zeszłym roku. Obecnie jednak skala wydatków „uchodźczych” jest mniejsza, a część z nich opuściła terytorium Polski. Automatycznie pogłębia to spadek sprzedaży w porównaniu do zeszłego roku – wyjaśnia ekspert.

REKLAMA

PIE zakłada, że stopniowy spadek inflacji i poprawa sytuacji budżetowych gospodarstw domowych wskutek utrzymującego się wysokiego wzrostu pensji doprowadzą do ożywienie konsumpcji w drugiej połowie roku.

W najbliższych miesiącach dynamika może jednak pozostać ujemna ze względu na efekt uchodźców – czytamy w komentarzu Instytutu.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA