Coraz więcej prywatnych samolotów w Polsce. Tylko jedna firma produkuje odpowiednie paliwo
Rynek lotnictwa prywatnego w Polsce dynamicznie się rozwija. To może być szansa dla producentów paliw, ale na terenie Europy Środkowo-Wschodniej mamy tylko jednego gracza, który dostarcza paliwo lotnicze, w dodatku jest z Polski.
Według raportu KPMG, w naszym kraju było w 2022 roku łącznie 1769 prywatnych samolotów i helikopterów, z czego 56 zarejestrowanych na osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze. Być może właśnie stąd wzięło się przekonanie Andrzeja Dudy, że Polacy będą w przyszłości potrzebowali małych portów lotniczych, które obsługiwałyby ruch prywatny.
W ciągu ostatnich trzech lat ruch prywatnych samolotów w Polsce wzrósł ponad pięciokrotnie
Dwa lata temu nasz rynek osiągnął 8471 lotów. Wzrost opiera się głównie o samoloty ultralekkie - typu UL lub ULM. Charakteryzują się one niewielką prędkością przeciągnięcia, prędkością przelotową w zakresie 90-270 km/h oraz zużyciem paliwa bezołowiowego na poziomie 9-18 l na 1 Mth.
Wraz z rosnącą liczbą nowych pilotów, w tym 838 osób, które w 2022 roku uzyskały licencję pilota turystycznego samolotowego, pojawi się również zapotrzebowanie na nowe samoloty.
Rozwój rynku lotnictwa prywatnego w Polsce oraz rosnąca popularność samolotów ultralekkich stwarza możliwości dla producentów paliw lotniczych takich, jak Warter Fuels. Już nieraz pisaliśmy wam o tej polskiej firmie, która jest jedynym w Europie Środkowo-Wschodniej producentem benzyn lotniczych do samolotów z silnikami tłokowymi.
Benzyna Aki 93 to efekt pracy naszego laboratorium, poprzedzony wieloma spotkaniami i rozmowami z pilotami i specjalistami od konstrukcji silników lotniczych. Technologia produkcji AKI 93 wiązała się z pokonaniem wielu wyzwań technologicznych i jakościowych, ale także oznaczała wprowadzenie szeregu innowacji w celu sprostania wymogom środowiskowym i regulacyjnym związanym z tłokowymi paliwami lotniczymi. Jednocześnie ważna jest ochrona bezpieczeństwa lotniczego i kondycji ekonomicznej producentów, użytkowników i portów lotniczych – podkreśla Wojciech Okine, członek zarządu spółki Warter Fuels.
Część prywatnych samolotów w Polsce jest napędzana benzynami samochodowymi, tankowanymi z kanistrów na stacjach benzynowych. Jednak eksperci ostrzegają, że jest to niebezpieczne, ponieważ paliwo samochodowe nie jest certyfikowane do użytku lotniczego. Brytyjskie Light Aircraft Association oficjalnie przestrzegało przed używaniem w samolotach paliwa samochodowego zawierającego etanol.
Czytaj więcej o rynku paliw:
Warter Fuels produkuje paliwa w Płocku
Od kilku lat ok. 70 proc. produkcji trafia na eksport, przede wszystkim do krajów europejskich, choć firma dostarcza paliwa do 120 krajów, między innymi do Indii czy Australii. Do firmy należą również takie marki, jak Warter PRO (czyste paliwa alkilatowe) czy Warter Racing (przeznaczone do rajdówek).
Beczki z paliwem dostarczamy w najodleglejsze zakątki globu. Zajmujemy się również dużymi przedsięwzięciami, jak organizowanie stref tankowania i rozlew paliw rajdowych z cysterny podczas wyścigów samochodowych. Nigdy nie zostawiamy niczego przypadkowi. Nieważne, czy jest to Porsche Carrera Cup, czy wyścigi rozgrywane w ramach DTM, czyli Deutsche Tourenwagen Masters – zapewnia Wojtek Okine, dyrektor ds. sprzedaży paliw rajdowych spółki Warter Fuels.