Fuzja luksusowych marek stała się rzeczywistością. Po ciągnących się od lutego negocjacjach Prada kupiła od Capri Holdings markę Versace. Kwota robi wrażenie: transakcja opiewa na 1,375 mld dol. Jednocześnie jest znacznie niższa od tej, którą Capri Holdings zapłaciła za markę Versace siedem lat temu.

Budujemy nowy rozdział dla marki, z którą dzielimy silne zaangażowanie w kreatywność, rzemiosło i dziedzictwo – powiedział Patrizio Bertelli, prezes Prady, dodając, że marka będzie kontynuować dziedzictwo Versace.
Luksusowa marka sprzedana. Spadek popytu przyniósł straty
Jak podkreślił Reuters, Prada stara się rozwijać, pokonując spowolnienie popytu na towary luksusowe, podczas gdy marka Versace w ostatnich kwartałach ponosiła straty.
Siedem lat temu Capri Holdings zapłaciła za markę Versace 2,15 mld dol. Założona w 1978 r. w Mediolanie firma Versace jest jednym z wiodących międzynarodowych domów mody i uosobieniem włoskiego luksusu na całym świecie. W marcu ze stanowiska dyrektora kreatywnego marki ustąpiła Donatella Versace, która funkcję pełniła od niemal 30 lat. Włoski dom mody Prada ma dłuższą tradycję: pierwszy sklep otwarto w prestiżowej galerii Wiktora Emanuela II w 1913 r. Prada posiada też kilka innych marek projektantów, m.in. Miu Miu, Church's i Luna Rossa.
Więcej o dobrach luksusowych przeczytasz na Bizblog.pl:
Spowolnienie po bezprecedensowym popycie
Z raportu Deloitte wynika, że globalny rynek dóbr luksusowych wyceniany był w 2023 r. na około 1,121 mld dol. Za ponad jedną trzecią tej kwoty (37 proc.) odpowiada segment osobistych dóbr luksusowych, obejmujący kategorie: ubrania i akcesoria, biżuteria i zegarki, kosmetyki i perfumy.
Według raportu McKinsey & Co. "State of the Fashion" w latach 2019–2023 bezprecedensowy popyt na luksusowe dobra osobiste - w tym modę, wyroby skórzane, zegarki i biżuterię - w połączeniu ze wzrostem podaży pozwoliły sektorowi osiągnąć 5-procentowy roczny wskaźnik wzrostu. Marki luksusowe prześcignęły rynki globalne i osiągnęły nowe rekordy rentowności.
Jednak według McKinsey & Co po pandemicznych wzrostach branża luksusowa stoi dziś w obliczu znacznego spowolnienia, które mocno uderzyło nawet w najlepsze marki. Powodem są makroekonomiczne przeciwności i zmieniające się preferencje klientów.