Rosnące ceny złota sprawiły, że automatycznie podrożały również inne produkty, które wykorzystują ten surowiec. Jednym z nich są luksusowe zegarki szwajcarskiej marki Rolex. Ich fani muszą głębiej sięgnąć do kieszeni, jeśli zamierzają kupić sobie nowy czasomierz.
W ubiegłym roku złoto biło rekord za rekordem. Inwestorzy mogli cieszyć się z imponujących stóp zwrotu, które wyniosły około 30 proc. w skali roku. Jak pisał Arek, w 2024 r. został pobity rekord z 2011 r., gdy za uncję płacono 1920 dol. Przełomowy moment nastąpił w lutym 2024 r. Cena złota wyszła wtedy z wieloletniego trendu bocznego, rozpoczynając dynamiczne wzrosty. Kulminacja nastąpiła w październiku, gdy cena kruszcu osiągnęła historyczny szczyt na poziomie 2790 dol. za uncję.
Cena Rolexów w górę
Nic dziwnego, że szwajcarska firma Rolex postanowiła, że podwyższy cenę niektórych swoich zegarków. Niektóre modele wraz z początkiem 2025 r. zdrożały nawet o 14 proc. - donosi CNN. I wskazuje, że najbardziej zdrożał Dayton - to jeden z najpopularniejszych modeli, który w wersji z białego złota z bransoletą OysterFlex zdrożał z 35 tys. dol. w 2024 r. do 38,1 tys. dol. obecnie. Z kolei model GMT-Master z żółtego złota obecnie kosztuje 43,3 tys. dol., czyli o prawie 7 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
Czy wyższe ceny odstraszą kolekcjonerów i entuzjastów luksusów? Jak skomentował Antonio Sasso w Italian Watch Spotter, nie należy się tego spodziewać ze strony bogatych klientów, gdyż „podwyżki cen nie tylko nie prowadzą do znacznej utraty klientów, ale stają się kluczową strategią”.
Więcej o dobrach luksusowych przeczytasz na Bizblog.pl:
Rolex czyli luksus i precyzja w szwajcarskim zegarku. Historia marki
Firmę założył w 1905 r. 24-letni Hans Wilsdorf razem ze swoim szwagrem Alfredem Davisem. I co ciekawe początkowo przedsiębiorstwo o nazwie Wilsdorf & Davis zajmowało się jedynie dystrybucją zegarków, a swoją lokalizację miało w Londynie. Z resztą obaj panowie też nie byli Szwajcarami, a nawet nie byli zegarmistrzami. Hans miał nosa - na początku XX wieku zegarki noszone na nadgarstku nie były zbyt precyzyjne, dlatego postawił głównie na ten aspekt, ale też na elegancki design. Rodzinny biznes polegał początkowo na importowaniu szwajcarskich mechanizmów Hermanna Aeglera i umieszczania ich do kopert (czyli obudowę mechanizmu), które także były nabywane w innych fabrykach. Wilsdorf & Davis byli podwykonawcami - łączyli elementy i dostarczali je angielskim jubilerom. Do czasu.
Firma szybko zaczęła również być producentem. W 1908 r. zarejestrowano znak towarowy Rolex w miejscowości La Chaux-de-Fonds w Szwajcarii, a Wilsdorf & Davis dążyli do jak największej precyzji swoich mechanizmów. Co dość szybko się udało, bo już w 1910 r. zegarek marki Rolex został pierwszym naręcznym zegarkiem na świecie odznaczonym Certyfikatem Chronometrycznej Precyzji wydawanym przez biuro kontroli Szwajcarskiego Instytutu Testów Chronometrycznych w Bienne.
Dwa lata później w 1912 r. rodzina przeniosła siedzibę swojej firmy do Szwajcarii i nie spoczęła na laurach. Już w 1914 roku Obserwatorium Kew-Teddington w Wielkiej Brytanii uhonorowało naręczny zegarek marki Rolex certyfikatem precyzji klasy A, czyli odznaczeniem, które wówczas było ściśle zarezerwowane jedynie dla chronometrów morskich. Właśnie wtedy zegarek Rolex został niekwestionowanym synonimem precyzji.
Firma przeniosła swoją siedzibę do Genewy w 1919. Dlaczego tam? Otóż miasto uchodziło na arenie międzynarodowej za stolicę sztuki zegarmistrzowskiej.
Rolex nie tylko rozbudzał wyobraźnię ze względu na cenę, ale cały czas dążył do perfekcji. W 1926 r. firma stworzyła pierwszy na świecie wodoszczelny i pyłoszczelny zegarek naręczny o nazwie Oyster (z j. ang. ostryga), ponieważ został wyposażony w hermetycznie szczelną kopertę, która ochraniała precyzyjny mechanizm. Aby udowodnić swoją precyzję, zegarek towarzyszył w 1927 r. angielskiej pływaczce Mercedes Gleitze w pokonaniu w pław Kanału La Manche. Po 10 godzinach spędzonych w wodzie zegarek pozostał sprawny.
Na przestrzeni lat firma wprowadziła wiele innowacyjnych rozwiązań, a jej produkty towarzyszyły podczas historycznych dokonań, np. podczas zdobycia Mont Everest, czy zejścia batyskafem na dno głębi Challengera w Rowie Mariańskim.
Obecnie firma jest zarządzania przez rodzinną fundację Hans Wilsdorf Foundation. Rolex stał się prestiżową marką znaną na całym świecie ze swojej precyzji, ale również i wysokiej ceny za swoje produkty. Firma jest największym producentem ekskluzywnych zegarków na świecie z rocznymi obrotami sięgającymi 3 mld dol.