Poddawanie pracowników sektora lotniczego badaniom na obecność alkoholu i innych substancji odurzających. Taką praktykę ma wprowadzić nowelizacja Prawa lotniczego szykowana przez Ministerstwo Infrastruktury. Projekt ustawy zakłada, że uprawnienia do prowadzenia takich badań będzie mieć nie tylko Urząd Lotnictwa Cywilnego, ale także zarządcy lotnisk, przewoźnicy lotniczy oraz służby ruchu lotniczego.
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji Prawa lotniczego, który ma uregulować kilka różnorodnych kwestii dotyczących lotnictwa cywilnego. Ministerstwo Infrastruktury chce między innymi zmienić zasady dotyczące odszkodowań za szkodę poniesioną w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska, wzmocnić ochronę lotnictwa cywilnego, a także usprawnić funkcjonowanie Rzecznika Praw Pasażera.
Kontrole trzeźwości na lotnisku
Najciekawszą zmianą jest jednak wprowadzenie praktyki poddawania pracowników sektora lotniczego badaniom na obecność alkoholu i innych substancji odurzających. Wiceminister Maciej Lasek wyjaśnia, że unijne przepisy zobowiązują inspektorów działających w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do przeprowadzania badań na obecność alkoholu u członków załogi lotniczej i personelu pokładowego, a obecnie w polskich przepisach prawa krajowego nie ma odpowiednich regulacji, które by to umożliwiały.
Resort infrastruktury tłumaczy, że unijne przepisy zobowiązują zarządzających lotniskami, którzy podlegają tym przepisom, do ustanowienia procedur dotyczących poziomu spożywania alkoholu, stosowania substancji psychoaktywnych i leków przez personel zaangażowany w użytkowanie, obsługę ratowniczą i gaśniczą oraz obsługę techniczną lotniska, a także osoby poruszające się bez eskorty w polu ruchu naziemnego lub innych strefach operacyjnych lotniska.
Więcej o przemyśle lotniczym przeczytacie w tych tekstach:
Przepisy UE zobowiązują przewoźników lotniczych do podjęcia wszelkich uzasadnionych środków w celu dopilnowania, by na pokład statku powietrznego nie weszła oraz nie przebywała na nim żadna osoba będąca pod wpływem alkoholu lub środków odurzających w stopniu mogącym powodować zagrożenie dla bezpieczeństwa statku powietrznego, lub osób znajdujących się na jego pokładzie – tłumaczy Maciej Lasek.
Mniejsze odszkodowanie za hałas
Ministerstwo Infrastruktury chce też ograniczyć zakres odszkodowania za ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska. Odszkodowanie ma być ograniczone do szkody rzeczywistej, a jeśli chodzi o emisję hałasu, to zwrotowi będą podlegać wyłącznie koszty poniesione na poczet zabezpieczeń akustycznych budynków w obszarze ograniczonego użytkowania.
W ramach ochrony lotnictwa cywilnego resort infrastruktury proponuje wprowadzenie regulacji dotyczących ochrony stref ogólnodostępnych lotnisk.
Ministerstwo musi też obniżyć wymagania wobec pracowników zespołu Rzecznika Praw Pasażera w związku z trudnościami ze skompletowaniem tego zespołu. Resort tłumaczy, że obecni pracownicy zajmujący się w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego sprawami konsumenckimi, którzy są pracownikami urzędu, członkami korpusu służby cywilnej oraz mają wiedzę w zakresie praw pasażerów w transporcie lotniczym, w większości nie spełniają wymogu co najmniej rocznego doświadczenia zawodowego związanego z ochroną praw pasażera lub konsumenta. Powodem jest „duża fluktuacja kadr” w Komisji Ochrony Praw Pasażerów.