REKLAMA

Polacy wybrali ubrania. Sinsay, H&M, 4F

Czym kierują się Polacy przy zakupach ubrań? Cena, jakość i trwałość to główne czynniki. Niestety mimo rosnącej świadomości ekologia nadal odgrywa tu marginalną rolę. Najnowszy raport Kondo & Partners Consulting pokazuje, że polskie marki muszą stawiać na innowacyjność i szybko reagować na globalne trendy, by móc skutecznie konkurować z zagraniczną konkurencją. Eksperci podają też, jakie marki odzieżowe są najpopularniejsze w Polsce.

Polacy wybrali ubrania. Sinsay, H&M, 4F
REKLAMA

Raport Fashion & Brands: Polska Perspektywa to raport bazujący na badaniu przeprowadzonym na 1000 polskich konsumentów, którego celem było poznanie percepcji marek odzieżowych przez Polki i Polaków. Wyniki badania opublikowane przez Kondo & Partners Consulting pokazują zachowania zakupowe, czynniki wpływające na lojalność i percepcję konkretnych marek.

REKLAMA

Najpopularniejsze marki odzieżowe w Polsce

Podczas 3-miesięcznego okresu poprzedzającego badanie konsumenci najczęściej kupowali ubrania dobrze znanych marek. W czołowej dziesiątce znalazły się takie marki jak Sinsay - 30 proc. respondentów, H&M – 26 proc., 4F - 20 proc. i Reserved - 20 proc. Trzy z nich – Sinsay, Reserved i 4F – są polskie. Pokazuje to, że polscy producenci mogą konkurować z firmami zagranicznymi, konieczne jest jednak obranie odpowiedniej strategii i śledzenie globalnych trendów.

 class="wp-image-2655319"

Wiedza o globalnych trendach to jedno, ale ich prawidłowe zastosowanie, tak aby rezonowały z klientami w Polsce, jest trudne. Polskie marki fast-fashion, aby konkurować z zagranicznymi brandami, muszą przyjąć szybsze cykle produkcyjne i zwiększyć swoje możliwości prognozowania trendów. Marki z wieloletnią tradycją mogą z kolei wprowadzać bardziej współczesne projekty, aby wypełnić lukę między tradycją a nowoczesnością – mówi Martyna Skibicka, ekspertka ds. brand experience i marketingu w Kondo & Partners Consulting.

Skibicka jest zdania, że Polskie marki mogą wykorzystywać te same trendy, co globalni gracze, ale powinny uczynić je bardziej dopasowanymi dla odbiorców w Polsce.

 class="wp-image-2655321"

Jak przekonują specjaliści Kondo & Partners globalne marki, takie jak Zara i H&M, przodują w prognozowaniu trendów i innowacji, utrzymując swoją dominację w sektorze szybkiej mody. Brandy te konsekwentnie wprowadzają kolekcje uwzględniające aktualne światowe trendy. Co więcej, liderzy tacy jak Nike i Adidas nieustannie przesuwają granice w zakresie innowacji produktowych, integrując najnowocześniejsze technologie, aby poprawić zarówno wydajność, jak i estetykę.

Polskie marki przyjmują bardziej zachowawcze podejście do wdrażania szybkich cykli mody i nowych technologii, co może stanowić wyzwanie w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Aby pozostać konkurencyjnymi, powinny one priorytetowo traktować inwestycje w najlepsze praktyki procesów rozwoju produktów, możliwości prognozowania trendów i postęp technologiczny zgodny ze światowymi standardami - tłumaczą eksperci z Kondo & Partners Consulting.

Najważniejsze czynniki brane pod uwagę podczas zakupów

Na decyzje zakupowe Polaków ma wpływ wiele czynników, ale najbardziej kluczowe są: cena (26 proc.), jakość (21 proc.) i trwałość (18 proc.). Ekologia oraz reputacja marki okazują się mieć najmniejsze znaczenie, co stanowi niepokojący sygnał. Niewielu respondentów potrafiło też wskazać ekologiczne marki odzieżowe, co sugeruje niski poziom zainteresowania tym tematem. Taki brak uwagi dla ekologii i reputacji marki może wskazywać na potrzebę większego edukowania konsumentów oraz promowania zrównoważonych praktyk w branży odzieżowej.

 class="wp-image-2655322"

Więcej na temat zakupów można przeczytać poniżej:

Jak budować lojalność klientów wobec marki

Na lojalność wobec konkretnego brandu największy wpływ ciągle ma cena (70 proc.), a także preferowany design ubrań (63 proc.) i konsekwentnie wysoką jakość (54 proc.). Co ciekawe, design wpływa na lojalność 67 proc. kobiet i 59 proc. mężczyzn.

Podczas gdy polskie marki są cenione za jakość, pozostają w tyle pod względem innowacyjności produktów i trendów. Z kolei globalne marki przodują w oferowaniu równowagi między przystępną ceną, jakością i aktualnością trendów. Aby rodzime brandy mogły skutecznie konkurować, zwłaszcza w segmencie fast-fashion i premium, muszą wprowadzać innowacje w projektowaniu produktów bez uszczerbku dla ich jakości – tłumaczy Sho Kondo, managing partner w Kondo & Partners.

 class="wp-image-2655323"

Budowy lojalności polskie marki również mogą uczyć się od zagranicznej konkurencji. Firmy te budują aspiracyjne narracje, które wykraczają poza ofertę produktów, aby kultywować marki kojarzące się ze stylem życia.

Na przykład Nike uosabia styl życia oparty na atletyzmie i determinacji poprzez swoje kultowe hasło „Just Do It”, rezonujące z konsumentami, którzy aspirują do prowadzenia aktywnego stylu życia. Z kolei marki takie jak Lululemon, integrują swoje produkty z szerszą narracją luksusu i dobrego samopoczucia, przemawiając do konsumentów poszukujących holistycznego stylu życia - oceniają eksperci.

REKLAMA

16 proc. badanych konsumentów w ciągu ostatnich 3 miesięcy nie kupiło ubrania żadnej marki. Częściej brak zakupów deklarowali mężczyźni (20 proc.) niż kobiety (12 proc.), a także przedstawiciele starszych generacji (26 proc. przedstawicieli baby boomers oraz 19 proc. przedstawicieli pokolenia X).

Jak twierdzą specjaliści Kondo & Partners w 2025 r. największe szanse na wzrost mają duzi gracze oferujący produkty w przystępnych cenach, którzy potrafią utrzymać konkurencyjność cenową. Równocześnie marki premium z wyraźnie zdefiniowaną wartością i wyróżniającymi się produktami mogą znaleźć nisze do rozwoju. Przewagę zyskają podmioty o ugruntowanej pozycji, które dysponują zasobami na inwestycje w technologie, marketing i optymalizację procesów.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-02-21T15:13:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-21T08:43:12+01:00
Aktualizacja: 2025-02-21T06:25:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-21T05:07:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-20T22:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-20T17:55:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-20T14:30:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-20T09:08:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-20T05:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-19T22:22:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-19T20:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-19T11:44:04+01:00
Aktualizacja: 2025-02-18T20:23:00+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA