W Małopolsce rozpoczynają się prace przy ekspresówce S52 na odcinku węzeł Modlnica – węzeł Mistrzejowice, w ciągu powstającej północnej obwodnicy Krakowa. Prócz tego, parę dni temu GDDKiA nawiązało umowę z wykonawcą IV etapu projektu obwodnicy Oświęcimia na DK44 oraz trasy S1, Kosztowy – Bielko-Biała
GDDKiA poinformowała o starcie budowy obwodnicy Krakowa oraz podpisaniu umowy z wykonawcą IV etapu utworzenia obwodnicy Oświęcimia. Druga z inwestycji odbywająca się na odcinku Kosztowy – Bielsko-Biała ma w dużej mierze wpłynąć na powstanie S1. Łączny koszt obu dróg to blisko 2 mld złotych.
Kraków będzie obudowany
Turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź zajmie się budową drogi ekspresowej S52.
Startowaliśmy od zera, bo ta bardzo potrzebna dla miasta i regionu inwestycja nie była przewidziana w żadnym z dotychczasowych planów rozwoju infrastruktury drogowej
– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
„W bardzo szybkim tempie zostały uzyskane wszystkie konieczne decyzje i pozwolenia, zapewniliśmy finansowanie dla tej trasy, a dzisiaj rozpoczynają się już pierwsze prace budowlane” – dodał.
W ramach inwestycji ma powstać 12,5 km dwujezdniowej drogi z trzema pasami ruchu w obydwu kierunkach. Wjazd na nie będzie prowadził przez węzły:
- Modlnica - do istniejącego będą dobudowane cztery łącznice,
- Zielonki - na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną Trasą Wolbromską,
- Węgrzce - na skrzyżowaniu z DK7 i Al. 29. listopada,
- Batowice - na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1256 K.
W dodatku prowadzić będzie ona trzema tunelami:
- pod rzeką Prądnik (870 m),
- pod wzgórzem w Batowicach (653 m),
- pod krakowskim wzgórzem Syberia (98 m).
Do wykonawcy należeć będzie również utworzenie 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.
Nowy fragment S52 połączy istniejące lub realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa wraz z wylotami DK 79 i 94 po północnej stronie miasta i A4 i S7.
Tak jak w przypadku pozostałych obwodnic, chodzi o wyprowadzenie ruchu poza miasto i rozluźnienie ruchu - głównie na północy przy Drodze Krajowej 79. Poza tym posłuży przyspieszeniu podróży do innych aglomeracji: Kielc, Warszawy (od zachodu w kierunku północnym), Katowic, Wrocławia (na zachód), Tarnowa oraz Rzeszowa (na wschód).
Łączny koszt inwestycji ma wynieść ponad 1,4 mld zł. Zdaniem GDDKiA w 2025 r. częstotliwość ruchu na trasie osiągnie 30 tys. pojazdów na dobę.
Obwodnica Oświęcimia
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 10 lipca umowę z firmą BUDIMEX S.A. na projekt „Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko – Biała. Odcinek IV Obwodnica Oświęcimia (DK 44 klasy GP)”
Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj” i ma zakończyć się w 2024. Drogowcy mają wybudować dwujezdniową drogę o długości 9 km, od S1 do istniejącej DK44. Wraz z nią trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce, a także jeden wiadukt kolejowy.
Wykonawca będzie musiał wziąć również pod uwagę „dobro światowego dziedzictwa”, z uwagi na to, że fragment budowanej przez niego drogi przebiegać będzie w sąsiedztwie obozu zagłady Auschwitz - Birkenau.
Mieszkańcy Oświęcimia, podobnie jak mieszkańcy wielu polskich miast, zasługują na obwodnicę. Nowy odcinek DK44 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, dzięki czemu zmniejszą się korki, hałas i poprawi poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego
– powiedział Andrzej Adamczyk.
Docelowo S1 ma mieć 135 km długości i stanie się połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach oraz autostrady A1.
„S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite” – podsumowuje GDDKiA.
Wartość inwestycji przekracza kwotę 467 mln zł. Obwodnica jest jednak podzielona na 4 fragmenty, spośród których ostatnim zająć ma się BUDIMEX. Pozostałe trzy to w skrócie:
Odcinek I: węzeł Kosztowy II - węzeł Oświęcim (bez węzła):
- droga ekspresowa (12,8 km);
- obwodnica Bierunia (ok. 2 km);
- węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń;
- MOP: Lędziny Wschód i Lędziny Zachód
Odcinek II: węzeł Oświęcim - Dankowice:
- droga ekspresowa (ok. 15 km);
- węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok:
- droga ekspresowa (ok. 12 km);
- węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok;
- MOP: Dankowice Zachód i Dankowice Wschód;
- obwód utrzymania drogowego
W tym przypadku podpisanie umowy planowane jest na pierwszą połowę sierpnia tego roku.