Nowy Jedwabny Szlak. Pociąg z Chin przyjechał do Polski nową trasą i to bez przeładunku na granicy
Pociągi z Chin do Łodzi jeżdżą już od kilku lat. Teraz przyszła pora na kolejne połączenie. Po 12 dniach pociąg z Xi’an przybył do Sławkowa i to koleją szerokotorową.
W Wigilię pociąg ruszył z Xi’an w środkowo-wschodnich Chinach. Xi’an to 13-milionowe centrum przemysłowe, które niegdyś odgrywało znaczącą rolę na mapie Jedwabnego Szlaku.
Później pociąg dojechał do na granicę chińsko-kazachską, gdzie towary załadowane zostały na kolej szerokotorową o rozstawie szyn 1,52 metra.
5 stycznia rano pociąg zameldował się w Hrubieszowie.
Co ciekawe, na granicy polsko-ukraińskiej towary nie musiały być przeładowywane na kolej o innym rozstawie szyn, ale pojechały dalej linią nr 65. To najdłuższa w kraju kolejowa linia szerokotorowa. Kończy ona swój bieg w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim nieopodal Katowic. Stamtąd produkty mogą rozjechać się po całej Europie.
W Sławkowie znajduje się najbardziej wysunięty na zachód terminal kolei szerokotorowej.
Pociąg pokonał w sumie 9477 km i przywiózł do Polski 45 kontenerów. Uruchomienie połączenia przedstawiciele PKP LHS zawdzięczają latom pracy z partnerami nie tylko z Chin, ale również Rosji, Kazachstanu i Ukrainy.
O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał „Euroterminala Sławków”.
– stwierdza Dariusz Sikora, członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Według Sikory połączenie Xi’an – Sławków może odegrać znaczącą rolę w budowie nowego jedwabnego szlaku. Oby pozwoliło na zbilansowanie naszej wymiany handlowej z Państwem Środka.