REKLAMA

Następny przystanek: myjnia. Będziemy mknąć lśniącymi pociągami

Nie tylko najbardziej zagorzali samochodziarze wiedzą, że auto czasami trzeba wypucować. PKP Intercity wpadło na pomysł zbudowania na terenie Krakowa sezonowej myjni ekologicznej. Firma Budimex realizująca projekt musi brać się do roboty, bo według informacji obiekt ma powstać w ciągu jednego roku od rozpoczęcia budowy. A ile to kosztuje? Aż 21,9 mln zł brutto!

Następny przystanek: myjnia. Będziemy mknąć lśniącymi pociągami
REKLAMA

Budowa krakowskiej myjni dla pociągów PKP Intercity jest przeprowadzana w trybie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że Firma Budimex najpierw przedstawia projekt, a następnie po zaakceptowaniu przechodzi do realizacji budowy. Obecnie projekt jest już przyklepany, a więc budowa czas start!

REKLAMA

Uruchomienie myjni za grube miliony

Budowa krakowskiej myjni jest realizowana w ramach dotacji w kwocie 653 730 052,05 zł z unijnego projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Wartość tego konkretnego kontraktu wynosi ponad 21,9 mln zł. a uruchomienie myjni planowane jest na początek przyszłego roku. Pociągi rozpoczynające swój przejazd w Krakowie będą mogły skorzystać z opcji mycia, co wpłynie nie tylko na aspekt wizualny, ale i również na komfort osób podróżujących.

Małe szczegóły tworzące jedną całość

Inwestycja powstaje przy ulicy Składowej 17, na torze nr 11. Tor ten otrzyma szczelną nawierzchnię z posadowieniem na płycie betonowej, gdzie pociągi po tzw. kąpieli będą mogły spokojnie wyschnąć. Obiekt zostanie wyposażony również w oczyszczalnię ścieków, która pozwoli neutralizować używane do mycia środki chemiczne oraz umożliwi ponowne wykorzystanie wody w ramach obiegu zamkniętego.

Usługa mycia w ekspresowym tempie

Według informacji obiekt zaprojektowany przez Budimex ma pracować nieprzerwanie i w trakcie doby obsłużyć do 20 składów. Myjnia będzie przystosowana do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz składów wagonowych. Jeden cykl mycia składu potrwa około 5 minut (przy założeniu jednego przejazdu) lub do 20 minut (przy trzech). Pociąg wewnątrz myjni będzie poruszał się z prędkością 3-5 km/h.

 class="wp-image-2085856"
fot. PKP Intercity

Myjnia ponadto ma zostać wyposażona w stanowisko do zabezpieczania podwozia przed oblodzeniem oraz w system RFID ( znaczniki, czytniki, anteny) dzięki któremu mycie zostanie dobrane automatycznie na podstawie charakterystyki technicznej pojazdu kolejowego.

Powstaną kolejne myjnie dla pociągów

Pierwsza takiego typu myjnia powstała w zeszłym roku na stacji Warszawa Grochów. Dzięki tej inwestycji skrócił się czas mycia pojedynczego składu i podniesiony został standard utrzymania taboru - niezależnie od pory roku i warunków atmosferycznych. Koszt przebudowy myjni wyniósł ponad 11,8 mln zł.

Ponadto pod koniec 2022 r. rozpoczęła się budowa nowoczesnej ekomyjni pociągów na stacji postojowej Wrocław Główny, która warta jest 37 mln zł. Inwestycja po zakończeniu budowy, który ma nastąpić w grudniu 2023r. spełni wszystkie standardy ekologiczne.

Instalacja w Krakowie to kolejny krok jeśli chodzi o plany PKP Intercity dotyczące inwestycji w nowoczesne myjnie dla pociągów, a ma ich powstać jeszcze kilka.

REKLAMA

Poza budową myjni PKP Intercity rozpoczęło przebudowę bocznicy kolejowej Kraków Główny Zachód, gdzie stacjonują m.in. pociągi Pendolino. Celem wartej blisko 44,8 mln zł brutto inwestycji jest podniesienie standardu utrzymania taboru. Na stacji postojowej przygotowywanych do trasy jest kilkadziesiąt pociągów przewoźnika dziennie. Dzięki przebudowie, jak zapewnia przewoźnik, zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu oraz możliwe będzie kompleksowe przygotowanie do trasy pociągów wyjeżdżających z Krakowa.

Dodatkowo do 2030 r. PKP Intercity zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne, które będą podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W 2030 r. PKP Intercity będzie również dysponować 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi oraz 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych PKP Intercity.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA