Mieszkania mają ceny. Dziś 11 lipca – nowe prawo weszło w życie
Jawne cenniki mieszkań obowiązywać będą od 11 lipca, ale na pełną przejrzystość cenową trzeba będzie poczekać do 11 września, wejście życie ustawy przewidziano bowiem w dwóch etapach.

Nowe regulacje to efekt nowelizacji ustawy z 20 maja 2021 r. o ochronie nabywcy lokalu mieszkalnego i domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. Polski Związek Firm Deweloperskich podkreśla, że to, kiedy klient zobaczy cenę na stronie, będzie zależało od tego, kiedy deweloper formalnie rozpoczął sprzedaż inwestycji.
Zmiany w praktyce oznaczają obowiązek publikowania na stronie internetowej dewelopera ofert wraz ze szczegółowymi informacjami o cenach mieszkań i domów. Konieczne jest podanie: ceny metra kwadratowego powierzchni użytkowej mieszkania lub domu, cenie komórek lokatorskich czy boksów rowerowych, cenie miejsc postojowych i wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem nieruchomości. Wszystkie informacje muszą być publicznie dostępne na stronie internetowej firmy, w miejscu umożliwiającym ich łatwe odnalezienie przez klienta
To istotna zmiana, która uporządkuje sposób komunikowania cen na rynku – mówi Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD. – Już teraz wielu deweloperów prezentuje ceny na swoich stronach, ale nowe przepisy tworzą jednolity standard, zrozumiały dla wszystkich. To korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm, które chcą działać na jasnych zasadach. Obowiązek prowadzenia i aktualizowania strony internetowej obowiązuje tak długo, jak długo w danej inwestycji dostępne są niesprzedane lokale mieszkalne lub domy jednorodzinne.
Dlaczego 11 lipca nie zobaczymy jeszcze wszystkich cen? Choć przepisy formalnie wchodzą w życie 11 lipca, dla zdecydowanej większości inwestycji będzie obowiązywał dwumiesięczny okres przejściowy. Dotyczy to projektów, których sprzedaż rozpoczęła się przed tą datą. W ich przypadku obowiązek publikacji cen zacznie obowiązywać dopiero od 11 września 2025 r.
Przejrzystość nie dzieje się z dnia na dzień – podkreśla Bartosz Guss. – Nowe przepisy wymagają dostosowania systemów informatycznych, materiałów marketingowych i procedur sprzedażowych. To realne wyzwanie operacyjne, ale podchodzimy do niego z pełnym profesjonalizmem, bo wiemy, że zaufanie klientów buduje się na rzetelnej informacji.
Czytaj więcej o nieruchomościach: