Posiadaniem metra może się poszczycić 201 miast z 62 krajów na całym świecie. W niedzielę do tego grona dołączy Rijad, stolica Arabii Saudyjskiej. W ciągu nieco ponad miesiąca do użytku zostanie oddanych sześć linii o łącznej długości 176 km. To więcej niż linie metra w Dubaju i Dosze razem wzięte i aż cztery więcej razy niż metro w Warszawie, które ma 41,5 km długości.
Rijad zamieszkuje 7 mln ludzi, którzy do niedawna mieli bardzo ograniczony wybór jeśli chodzi o komunikację publiczną. Większość mieszkańców ograniczała się do posiadania samochodu, co sprawiało, że korki w godzinach szczytu potrafiły osiągać ogromne rozmiary. Jeśli pomnożymy to przez odległości, jakie trzeba pokonywać każdego dnia, dostaniemy przepis na straty milionów minut.
Rijad zajmuje dużą powierzchnię przez typ zabudowy, w którym poza dystryktem Olaya (na zdjęciu poniżej) i centrum finansowym, dominują domy jednorodzinne.
Metro ma odmienić poruszanie się po Rijadzie
Na metro w stolicy Arabii Saudyjskiej składa się:
- 176 kilometrów tras,
- 6 w pełni zautomatyzowanych linii,
- 85 stacji metra,
- 4 stacje zaprojektowane przez światowej sławy architektów.
Dodatkowo, mieszkańcy mogą już teraz korzystać z 80 linii autobusowych.
Czytaj więcej o Arabii Saudyjskiej:
Nowa sieć transportowa ma przynieść łatwiejszy dostęp do kluczowych punktów miasta i zredukować korki. Pośrednio wpłynie to na ograniczenie emisji spalin i skrócenie czasu podróży. Dwugodzinny bilet ma kosztować nieco ponad dolara.
Metro zaczęto budować w 2014 roku. Na ukończenie miały wystarczyć cztery lata
Dla Arabii Saudyjskiej to drugie metro. 18-kilometrowy system działa już Mekce i służy transportowi pielgrzymów.