REKLAMA

Saudowie mają rozmach. Ich metro jest cztery razy dłuższe niż w Warszawie

Posiadaniem metra może się poszczycić 201 miast z 62 krajów na całym świecie. W niedzielę do tego grona dołączy Rijad, stolica Arabii Saudyjskiej. W ciągu nieco ponad miesiąca do użytku zostanie oddanych sześć linii o łącznej długości 176 km. To więcej niż linie metra w Dubaju i Dosze razem wzięte i aż cztery więcej razy niż metro w Warszawie, które ma 41,5 km długości.

Saudowie mają rozmach. Ich metro jest cztery razy dłuższe niż w Warszawie
REKLAMA

Rijad zamieszkuje 7 mln ludzi, którzy do niedawna mieli bardzo ograniczony wybór jeśli chodzi o komunikację publiczną. Większość mieszkańców ograniczała się do posiadania samochodu, co sprawiało, że korki w godzinach szczytu potrafiły osiągać ogromne rozmiary. Jeśli pomnożymy to przez odległości, jakie trzeba pokonywać każdego dnia, dostaniemy przepis na straty milionów minut.

REKLAMA
Odległość z lotniska do najwyższego budynku w mieście to ponad 35 km. Dla porównania: w Warszawie to ok 8 km.

Rijad zajmuje dużą powierzchnię przez typ zabudowy, w którym poza dystryktem Olaya (na zdjęciu poniżej) i centrum finansowym, dominują domy jednorodzinne.

Widok na Rijad z Kingdom Centre (311 m wysokości)

Metro ma odmienić poruszanie się po Rijadzie

Na metro w stolicy Arabii Saudyjskiej składa się:

  • 176 kilometrów tras,
  • 6 w pełni zautomatyzowanych linii,
  • 85 stacji metra,
  • 4 stacje zaprojektowane przez światowej sławy architektów.

Dodatkowo, mieszkańcy mogą już teraz korzystać z 80 linii autobusowych.

Czytaj więcej o Arabii Saudyjskiej:

Nowa sieć transportowa ma przynieść łatwiejszy dostęp do kluczowych punktów miasta i zredukować  korki. Pośrednio wpłynie to na ograniczenie emisji spalin i skrócenie czasu podróży. Dwugodzinny bilet ma kosztować nieco ponad dolara.

Mapa metra w Rijadzie

Metro zaczęto budować w 2014 roku. Na ukończenie miały wystarczyć cztery lata

REKLAMA

Projekt doznał jednak znacznym opóźnień, m.in. ze względu na pandemię koronawirusa. Sumarycznie kosztował - bagatela - 22,5 mld dol. (szacunki). Dla kontekstu, koszt budowy CPK ma wynieść 10 mld dol. więcej.

Dla Arabii Saudyjskiej to drugie metro. 18-kilometrowy system działa już Mekce i służy transportowi pielgrzymów.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA