REKLAMA
  1. bizblog
  2. Transport

Azjaci przejęli Heathrow. Brytyjczycy nie mają tam nic do gadania

Heathrow to jeden z największych hubów lotniczych na świecie, a jego znaczenia dla brytyjskiej gospodarki i rynku pracy nie da się przecenić. Mogłoby się wydawać, że jeśli tak krytyczny obiekt nie jest w rękach państwa, to chociaż jest kontrolowany przez brytyjski biznes. Nic z tych rzeczy, wśród udziałowców spółki kontrolującej Heathrow w ogóle nie ma brytyjskich podmiotów, a po ostatnich zmianach właścicielskich większościowe udziały w niej mają fundusze inwestycyjne z Arabii Saudyjskiej, Kataru, Chin i Singapuru.

29.11.2023
14:40
Azjaci przejęli Heathrow. Brytyjczycy nie mają tam nic do gadania
REKLAMA

Hiszpańska spółka Ferrovial, jedna z największych na świecie firm działających w sektorze infrastruktury transportowej, postanowiła sprzedać wszystkie swoje udziały w konsorcjum FGP Topco, które jest jedynym właścicielem spółki Heathrow Airport Holdings. Pakiet 25 proc. akcji FGP Topco trafił w ręce francuskiego funduszu Ardian (15 proc.) i saudyjskiego Public Investment Fund (10 proc.).

REKLAMA

Heathrow jest teraz azjatyckie

Transakcja ta oznacza istotną zmianę układu sił w akcjonariacie spółki zarządzającej lotniskiem Heathrow. W ciągu ostatnich dziesięciu lat pakiet większościowy w podmiocie zarządzającym tym portem lotniczym należał do instytucji europejskich, amerykańskich, kanadyjskich i australijskich, ale teraz ponad 50 proc. udziałów będą miały fundusze inwestycyjne z Bliskiego Wschodu oraz Azji Południowo-Wschodniej.

Obecnie największy pakiet akcji (20 proc.) FGP Topco należy do Qatar Investment Authority, czyli katarskiego państwowego funduszu inwestycyjnego. Na drugim miejscu jest francuski fundusz Ardian (15 proc.), a nieco mniej ma kanadyjski fundusz emerytalny Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ)(12,62 proc.).

Na czwartym miejscu jest singapurski fundusz inwestycyjny GIC (11,2 proc.). Minimalnie mniej ma Australian Retirement Trust (11,18 proc.), a pozostałe podmioty mają po dokładnie 10 proc.: amerykański Universities Superannuation Scheme, China Investment Corporation i wspomniany Public Investment Fund.

Więcej o lotniskach przeczytacie w tych tekstach:

Jak nietrudno policzyć, państwowe fundusze inwestycyjne z Azji (jakby nie patrzeć, Arabia Saudyjska i Katar to geograficznie azjatyckie kraje) mają 51,2 proc. udziałów w spółce zarządzającej lotniskiem Heathrow, a pozostałe 48,8 proc. należy do podmiotów z krajów dosłownie lub umownie – z powodów kulturowo-politycznych – zwanych zachodnimi.

Hiszpańskie lotniska w Wielkiej Brytanii

W tej wyliczance rzuca się w oczy całkowity brak brytyjskich podmiotów. W spółce, do której należy lotnisko Heathrow, nawet śladowych udziałów nie ma ani rząd Wielkiej Brytanii, ani samorządy, ani brytyjskie fundusze inwestycyjne czy emerytalne, ani jakiekolwiek brytyjskie firmy.

Inną ciekawostką jest to, że hiszpańska spółka Ferrovial, która właśnie postanowiła pozbyć się swojego olbrzymiego pakietu akcji w spółce FGP Topco za 2,37 mld funtów, całkiem niedawno była większościowym właścicielem Heathrow. Od 2006 roku Hiszpanie mieli aż 56 proc. akcji lotniska, ale w 2013 roku postanowili zredukować swój pakiet do 25 proc.

REKLAMA

Ferrovial stał się właścicielem Heathrow po tym, gdy przejął brytyjską spółkę British Airports Authority zarządzającą wielkimi lotniskami w Wielkiej Brytanii. Hiszpanie w pakiecie dostali też sześć innych portów lotniczych: Gatwick, Stansted, Southampton, Aberdeen, Glasgow i Edynburg. Dziś Ferrovial ma tylko trzy z nich: Southampton na południu Anglii oraz szkockie Glasgow i Aberdeen.

Jeśli mowa jest o zagranicznych podbojach biznesowych Ferrovialu, nie można nie wspomnieć o polskim wątku w całej historii. Hiszpanie w 2000 roku przejęli kontrolny pakiet Budimeksu, zdecydowanie największej spółki budowlanej w Polsce. Podmiot ten powstał w 1968 roku, a początkowym celem działalności Centrali Handlu Zagranicznego i Budownictwa Budimex był eksport usług budowlanych. Dziś spółka działa niemal wyłącznie na polskim rynku.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA