Polacy kochają Pepco i Lidla. Inne najpopularniejsze sieci? Zdziwisz się, jak zobaczysz ten ranking
Lidl przoduje, ale Biedronka drepcze mu po piętach. Trzecie miejsce należy do uchodzącego za najtańszą sieć spożywczą Auchan. Wśród dyskontów niespożywczych czołówka prezentuje się następująco: Pepco, Action, Dealz.
Listonic, aplikacja do planowania zakupów, przygotowała raport bazujący na analizie 515 tys. list zakupowych. To tylko 13 proc. wszystkich list przygotowanych w ubiegłym roku w aplikacji, ale to właśnie tyle zawierało nazwę konkretnego sklepu. Najwięcej z nich dotyczyło dyskontów.
Sieci spożywcze i dyskonty obejmują 76,8 proc. wszystkich list
Lidl i Biedronka to dwie najpopularniejsze sieci sklepów w Polsce. Biedronkę spotkać o wiele łatwiej. Sieć ma bowiem 3,4 tys. placówek, podczas gdy Lidli jest tylko 850. Biedronka wygrywa również dynamiką wzrostu. Jej udział w ogólnej liczbie list wzrósł o 8,9 proc.
Detaliści w odwrocie. Nie wytrzymują konkurencji
W 2022 r. zlikwidowano w Polsce blisko 4 tys. sklepów, a około 9.5 tys. detalistów zawiesiło swoją działalność. Mniejsi gracze nie są stanie stawić czoła sieci Żabka, która w 2023 roku ma mieć ponad 10 tys. placówek.
Coraz większą popularnością cieszą się również inne typy dyskontów - te, gdzie kupujemy ubrania, artykuły papiernicze czy upominki. Pepco ma już w Polsce 1,2 tys. sklepów, a Action 256 placówek.
Rossmann to zdecydowany lider wśród drogerii, Ikea w kategorii dom
W drogeriach najczęściej kupujemy pastę do zębów i papier toaletowy, a w Ikei czy Castoramie ziemię i folię meblarską.
Wobec trudności gospodarczych cena zaczęła być coraz ważniejszym elementem wpływającym na codzienne wybory zakupowe. Negatywnie na stan naszych portfeli wpływała bowiem nie tylko wojna, ale również galopująca inflacja czy rosnące ceny energii i paliw.
Mięso i piwo tracą na popularności
Świetnym przykładem w tym kontekście jest spadek zainteresowania mięsem - i to nie tylko ze względu na wzrost popularności diety wegetariańskiej.
Na popularności traci również alkohol. Piwo zastępuje jego wersja bezalkoholowa.
Inną ciekawostką jest wpływ doniesień medialnych na nasze decyzje zakupowe, np. spadek zainteresowania rybami tuż po informacjach o skażeniu Odry.
Dane Listonic pokazują również zmieniające się trendy w ciągu roku. Widać w nich choćby, że Boże Narodzenie i Wielkanoc nie poddają się ograniczeniom. Robimy wówczas znacznie większe zakupy, więcej gotujemy i jemy.