REKLAMA

Odwróć tabelę Biedronka na czele, z Lidlem nie ma szans. Oto najnowszy ranking najtańszych sklepów w Polsce

Najnowsze badanie cen w wybranych sieciach handlowych działających w Polsce nie przyniosło nadziei na obniżki. Jeśli chcielibyśmy kierować się wynikami Koszyka Zakupowego, to powinniśmy robić zakupy w Auchan, Lidlu i Kauflandzie. To trójka najtańszych sklepów. Bezwzględnie najpopularniejsza wśród Polaków Biedronka zaliczyła w styczniu spektakularny spadek.

Odwróć tabelę Biedronka na czele, z Lidlem nie ma szans. Oto najnowszy ranking najtańszych sklepów w Polsce
REKLAMA

Biedronka okazała się największą przegraną styczniowego badania cen w polskich sklepach przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency. Popularna sieć przez kilka miesięcy w 2022 r. utrzymywała się wśród najtańszych sieci w kraju, ale pod koniec ubiegłego roku coś się zepsuło i spadła na czwarte miejsce. Jednak prawdziwe tąpnięcie nastąpiło na początku 2023 r., bo w najnowszym rankingu Biedronka bryluje, ale wśród najdroższych sklepów w kraju.

REKLAMA
 class="wp-image-2043751"

W którym sklepie zrobimy najtańsze zakupy? Na pierwszym miejscu w rankingu najtańszych sieci utrzymał się w styczniu Auchan, w którym za koszyk zakupowy ASM Sales Force Agency trzeba było zapłacić 233,15 zł, o 0,87 zł (0,37 proc.) więcej w grudniu. Lidl, druga najtańsza sieć w Polsce, był droższy od Auchan o 21 zł, trzeci Kaufland o 29,43 zł. Na czwarte miejsce awansowało Makro z wynikiem 269,61 zł – o 36,46 zł gorszym od lidera.

A teraz najlepsze: czwarta w ubiegłym miesiącu Biedronka spadła aż na przedostatnie miejsce wśród sieci tradycyjnych z wynikiem 279,95 zł, o 46,80 zł gorszym niż lider. Stawkę tradycyjnych sklepów zamyka Polomarket, w którym styczniowy koszyk kosztował średnio 292,10 zł, a więc o 58,95 zł więcej niż w Auchan. Cały czas mówimy o tym identycznym koszyku, wypełnionym tymi samymi produktami.

Biedronka wprowadziła podwyżki, Dino ceny obniżył

ASM Sales Force Agency podała, że 11 na 14 sieci objętych badaniem ceny podniosło w styczniu ceny. Minimalne obniżki sklepy internetowe e-grocery (-0,09) oraz sieć Dino (-0,28 proc.) (-0,09 proc.).

Jak nietrudno się domyślić, największe podwyżki cen miesiąc do miesiąca zafundowała klientom Biedronka – o 6,59 proc. z 262,65 zł wspomnianych 279,95 zł. Z jakiegoś powodu w końcu sieć zaliczyła ten spektakularny spadek.

Jeśli weźmiemy pod uwagę wzrost cen w stosunku do stycznia ubiegłego roku, okaże się, że wśród badanych nie ma sieci, które nie zdecydowały się wprowadzić podwyżek. Ba, tylko w Lidlu i Selgrosie nie były dwucyfrowe. Najtańszy Auchan podniósł ceny o ponad 11 proc.

 class="wp-image-2043754"

Wśród tradycyjnych sieci handlowych rok do roku największe podwyżki wprowadziły:

  • Netto – 17,87 proc.
  • Biedronka – 17,27 proc.
  • Intermarche – 17,19 proc.
  • Polomarket – 17,02 proc.
 class="wp-image-2043760"

Zakupy mogą okazać się jeszcze tańsze, tylko trzeba mieć na to czas

Średnia cena styczniowego koszyka w badanych sieciach wyniosła 273,72 zł – o 5,22 zł (1,95 proc.) drożej niż w grudniu ubiegłego roku.

ASM Sales Force Agency zauważa, że gdybyśmy w sieciach objętych badaniem wybierali najtańsze, produkty wchodzące w skład koszyka, to zapłacilibyśmy 211,36 zł, o 2,34 zł mniej niż w grudniu, i – uwaga – 21,79 zł mniej niż w najtańszym w styczniu Auchan. Jak widać, lojalność w czasach inflacji nieszczególnie się opłaca.

Koszyk złożony wyłącznie z najdroższych produktów dostępnych w badanych sieciach kosztowałby 336,32 zł, aż o 29,78 zł więcej niż w grudniu 2022 r., i o 20,72 zł więcej niż w najdroższych w styczniu sklepach internetowych. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w styczniu 2023 r. wyniosła 124,96 zł i była o 32,12 zł wyższa niż w grudniu 2022 r. Rok do roku cena koszyka minimalnego w styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72 proc. niż przed rokiem, a maksymalnego o 10,23 proc.

Całościowo wartość koszyka zakupowego zwiększyła się o 14,70 proc. z 238,64 zł w styczniu 2022 r. do 273,72 zł w styczniu 2023 r.

– podała ASM Sales Force Agency.

Ceny żywności: lider podwyżek od miesięcy się nie zmienia

Najwyższy skok cen w styczniu po raz kolejny dotyczył produktów tłuszczowych, które rok do roku zdrożały o 56,17 proc. ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że

Na kolejnych miejscach wśród artykułów, które najbardziej zdrożały, znalazły się dodatki (+26,75 proc.), produkty sypkie (+22,80 proc.), nabiał (+19,10 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (+15,22 proc.).

 class="wp-image-2043817"
Ceny produktów w e-sklepach

Podwyżki objęły komplet dziesięciu analizowanych kategorii:

  • chemia domowa i kosmetyki
  • produkty tłuszczowe
  • mięso, wędliny i ryby
  • produkty sypkie
  • napoje
  • dodatki
  • nabiał
  • używki i piwo
  • mrożonki
  • słodycze

W ośmiu na dziesięć analizowanych kategoriach produktowych skok cen był dwucyfrowy. Najmniej poszły w górę słodycze (+2,95 proc.).

W 2023 r. ceny w sklepach nadal będą rosły

Autorzy badania Koszyk Zakupowy wskazują, że nowy rok przywitał Polaków kolejnymi podwyżkami cen na sklepowych półkach. Początek 2023 roku nie przyniósł spadku cen. W ocenie ekspertów w najbliższym czasie nic się nie zmieni i ceny żywności nadal będą rosnąć, chociaż tempo ich wzrostu może być niższe niż w ubiegłym roku.

W styczniu bieżącego roku podstawowe zakupy spożywcze były o 15 proc. droższe niż przed rokiem. Ponownie zdrożały wszystkie z dziesięciu analizowanych kategorii produktów. Przypomnijmy, że według wstępnego szacunku GUS styczniowa inflacja wyniosła 17,2 proc.

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, zapowiada, że w 2023 r. inflacja nadal będzie kluczowym czynnikiem wpływającym decyzje zakupowe Polaków.

Jego zdaniem klienci mogą ograniczać lub odkładać w czasie część zakupów, głównie dóbr trwałych.

Jego zdaniem nic nie wskazuje na to, by w najbliższych miesiącach ta sytuacja miała się zmienić.

Koszyk zakupowy: ten sam produkt, marka i gramatura

Jak wyjaśnia ASM Sales Force Agency, w badaniu jak co miesiąc przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły z podstawowych kategorii: nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne.

ASM Sales Force Agency śledzi ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie obejmuje porównanie cen tych samych produktów (marka, gramatura) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz hybrydowych, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline.

REKLAMA

Agencja bierze pod uwagę w badaniu następujące rodzaje placówek:

  • cash & carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów
  • e-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w internecie
  • dark store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu
  • dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach
  • supermarket (Dino, Polomarket) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 do 2,5 tys. mkw.
  • hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. mkw.
  • sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych
  • hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA