Od niedzieli obowiązują nowe przepisy Prawa komunikacji elektronicznej, które powinny wpłynąć na podwyższenie standardów ochrony praw konsumentów w sektorze usług telekomunikacyjnych. Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia, że celem nowych przepisów jest uproszczenie korzystania z usług telekomunikacyjnych oraz zwiększenie kontroli klientów nad swoimi umowami.
Znowelizowane Prawo komunikacji elektronicznej weszło w życie 10 listopada. Najważniejszą nowością jest wzmocnienie pozycji konsumentów wobec spółek telekomunikacyjnych, ale ważnych zmian jest więcej, ponieważ nowa ustawa wprowadziła do polskiego porządku prawnego dwie ważne unijne dyrektywy.
Prawo komunikacji elektronicznej: prawa konsumenta
Naszym celem jest zapewnienie Konsumentom narzędzi, które pozwolą im podejmować świadome decyzje. Dzięki nowym przepisom klienci zyskają nie tylko lepszą informację, ale i realną kontrolę nad swoimi prawami – podkreśla wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka.
Ministerstwo Cyfryzacji uważa, że zmiana przepisów idzie tak daleko, że nową ustawę nazywa „konstytucją rynku telekomunikacyjnego”. Nowe Prawo komunikacji elektronicznej ma przede wszystkim poprawić sytuację konsumentów w relacjach z firmami telekomunikacyjnymi, ale ma także wprowadzić inne ważne zmiany, na przykład w zakresie funkcjonowania numeru alarmowego 112 czy ujednolicenia typów ładowarek.
Prawo komunikacji elektronicznej zobowiązuje teraz operatorów do tego, by dostarczali konsumentom prostych i jasnych informacji o warunkach umowy, zanim ją podpiszą. Dzięki nowym przepisom konsumenci mają mieć możliwość łatwego porównywania różnych ofert usług telekomunikacyjnych.
Więcej o prawach konsumenta przeczytacie w tych tekstach:
Nowe przepisy wprowadziły też przejrzyste zasady naliczania dodatkowych opłat. Teraz operatorzy nie mogą naliczać wątpliwych opłat za dodatkowe usługi. Kolejną istotną zmianą jest lepsza ochrona konsumentów, którzy korzystają z usług prepaid. Tacy klienci telekomów będą mogli odzyskać pozostałe środki na koncie, gdy przestaną korzystać z tych usług.
Do przeszłości ma należeć naciąganie na nieuczciwe umowy przez domokrążców. Nowe prawo chroni konsumentów przed nieuczciwymi sprzedawcami usług telekomunikacyjnych, którzy odwiedzają klientów w ich domach bez wcześniejszego umówienia.
Numery alarmowe: lokalizacja telefonu
Nowe prawo wprowadziło też usługę Advanced Mobile Location, dzięki której będzie można przekazywać precyzyjne informacje o lokalizacji osoby dzwoniącej na numer alarmowy 112 oraz inne trzycyfrowe numery alarmowe. Informacje o precyzyjnej lokalizacji osoby wykonującej połączenie muszą być udostępniane najodpowiedniejszemu centrum powiadamiania ratunkowego bezzwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia alarmowego. Wdrożenie w Polsce usługi AML zostało wymuszone przez unijną dyrektywę z 2018 r.
Warto zaznaczyć, że na mocy tej dyrektywy wszystkie sprzedawane na terytorium Unii Europejskiej smartfony już od marca 2022 r. muszą umożliwiać wyzwolenie danych AML w przypadku połączenia na numer alarmowy. MC zaznacza, że najpopularniejsze w Polsce urządzenia z system Android i iOS umożliwiają wyzwolenie tej wiadomości już od odpowiednio 2016 i 2018 roku.
Uruchomienie wszystkich funkcjonalności AML w Polsce planowane jest dopiero na 2027 r. Aby wszystko mogło zadziałać, konieczne jest dostosowanie się poszczególnych centrów powiadamiania ratunkowego, czyli zarówno tych zarządzanych przez MSWiA, jak i ochotniczych służb ratunkowych, takich jak TOPR, GOPR i WOPR. Resort wyjaśnia, że dane lokalizacyjne w ramach usługi AML najbardziej przydadzą się GOPR-owi i TOPR-owi.
Wdrożenie innej dyrektywy unijnej sprawi, że w Polsce będzie można wprowadzić wspólne ładowarki do telefonów i innych urządzeń mobilnych. Dzięki wprowadzeniu standardu USB-C ma zmniejszyć się ilość elektroodpadów, a konsumenci będą mogli oszczędzić na liczbie ładowarek. Urządzenia będą sprzedawane z ładowarką lub bez niej, a specjalne etykiety poinformują, w jaki sposób poprawnie ładować dane urządzenie.