REKLAMA

Księga Przychodów i Rozchodów. Od nowego roku podatników czekają zmiany

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów to forma uproszczonej księgowości, którą mogą prowadzić niektóre podmioty. Jak funkcjonuje w praktyce? Sprawdź.

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów
REKLAMA

Czym jest Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR)?

Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR) to forma prowadzenia ewidencji księgowej. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, spółki jawne, partnerskie i cywilne (których właścicielami są osoby fizyczne), których przychody netto nie przekroczyły w poprzednim roku 2 000 000 euro, mogą prowadzić księgowość w formie uproszczonej. Oczywiście, mają też prawo prowadzić pełne księgi rachunkowe, jednak ze względu na ich złożoność i koszty z nimi związane, większość wybiera KPiR.

REKLAMA

Jak prowadzić KPiR?

Na chwilę obecną można jeszcze prowadzić KPiR w formie papierowej, jednak od 1 stycznia 2026 roku przedsiębiorcy będą zobowiązani przejść na formę elektroniczną. Nie będzie to jednak duże zaskoczenie, ponieważ od kilku lat wersja tradycyjna nie cieszy się dużą popularnością.

Księga składa się z 17 kolumn:

  1. liczba całkowita – dozwolony jest podział na miesiące lub prowadzenie numeracji ciągłej,
  2. data księgowania wydatku – najczęściej wynika ona z dokumenty będącego podstawą wpisu,
  3. numer dowodu – dotyczy księgowanego dokumentu,
  4. nazwa podmiotu gospodarczego – w przypadku firmy jest to nazwa firmy, w przypadku osoby fizycznej – imię i nazwisko,
  5. adres kontrahenta – kolumnę pozostawia się pustą w przypadku zapisów sprzedaży wynikających z zestawień,
  6. rodzaj przychodu lub wydatku – w tej kolumnie powinno znaleźć się zwięzłe określenie przychodu/wydatku,
  7. wartość sprzedaży towarów handlowych i usług – dla podmiotów prowadzących tego rodzaju działalność,
  8. pozostałe przychody – np. odsetki od lokat bankowych lub dodatnie różnice kursowe,
  9. suma dwóch poprzednim kolumn,
  10. wartość zakupionych towarów i materiałów – wg cen zakupu,
  11. koszty uboczne związane z zakupem – np. koszty transportu,
  12. wartość wynagrodzeń brutto wypłacanych pracownikom – wynikające z listy płac,
  13. pozostałe koszty nieujęte w poprzednich kolumnach – np. związane z użytkowaniem samochodu do celów prowadzenia działalności gospodarczej,
  14. suma dwóch poprzednich kolumn,
  15. kolumna wolna – podatnik może wpisać w niej to, czego nie umieścił w poprzednich kolumnach,
  16. koszty działalności badawczo-rozwojowej – należy zsumować je po zakończeniu roku i uwzględnić w deklaracji podatkowej,
  17. uwagi – informacje dodatkowe dotyczące wpisu w danym wierszu.

KPiR jako narzędzie informacyjne

KPiR warto traktować nie tylko jako uproszczoną rachunkowość, ale przede wszystkim narzędzie informacyjne. Rzetelnie prowadzona ewidencja umożliwia ustalenie przychodów i kosztów, a także ich późniejszą analizę. KPiR nie jest tak szczegółowa, jak pełna księgowość, ale przy wykorzystaniu narzędzi analitycznych można z niej sporo wyciągnąć. Służy nie tylko do celów podatkowych, lecz również porównywania wydatków poniesionych w danych okresach czy cen towarów. Trudno byłoby to zrobić wyłącznie na podstawie dokumentów źródłowych, dlatego warto skrupulatnie i w sposób czytelny ewidencjonować operacje gospodarcze.

Więcej poradników znajdziesz na Bizblog.pl:

Zmiany w KPiR od 2026 roku

W 2026 roku podatników prowadzących KPiR czekają pewne zmiany. Pierwsza z nich dotyczy wspomnianego wyżej obowiązku przejścia z formy tradycyjnej na elektroniczną. Kto jeszcze tego nie zrobił, już teraz powinien wybrać odpowiednie oprogramowanie. Ponadto od 2026 zmienia się wzór dla KPiR. Kolumna 3 będzie odtąd zawierać numer faktury KSeF, natomiast kolumna 5 – identyfikator podatkowy (NIP) podatnika.

Kolejnym nowym obowiązkiem będzie przekazanie KPiR w formie elektronicznej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Podatnik będzie miał na to trzy miesiące od zakończenia roku podatkowego.

Od 2026 roku w jednostkach handlu detalicznego nie będzie można dokumentować zakupu materiałów pomocniczych na podstawie dowodów wewnętrznych. Konieczna będzie faktura VAT lub paragon z numerem NIP.

REKLAMA

To oczywiście nie wszystkie nowości – ustawodawca przygotował ich sporo, a połowa roku to odpowiedni moment, by rozpocząć przygotowania do nich.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-10T15:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T14:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T11:09:01+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T07:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T06:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T05:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T20:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T18:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T15:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T13:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T12:09:25+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T10:27:32+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T09:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T20:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T18:57:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T18:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T15:43:16+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T09:51:41+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA